Voorwoord: deze blogpost bevat weinig structuur, maar veel bedenkingen. Lezen op eigen risico.

Hoe spammerig die Facebook Questions wel mogen lijken, er zitten interessante dingen tussen die stof geven tot nadenken.

Insights, over je merk, over je sector, over alles eigenlijk. Mensen vragen spontaan waar ze het liefst kleren shoppen, wat hun favoriete voetbalploeg is of welk fritkot zij het beste vinden. En dankzij het door Facebook geforceerde virale (lees spammerige) karakter van Facebook Questions krijg je al rap duizenden respondenten op je vraag. Dat die vraag van die kleren oorspronkelijk gesteld is geweest door een de eigenaar van een groepje Belgische en Nederlandse Marrokanen die zichzelf “vet relaxed” vinden wordt zelfs irrelevant.

Voor de vraagsteller en anderen blijven de insights vrij oppervlakkig. Zo blijkt uit deze poll bijvoorbeeld dat Google Chrome de meest gebruikte browser is. 123 duizend mensen beantwoordden die vraag al, wat al geen slechte n is. De echte insights blijven echter verborgen. Wie duidde H&M aan als de winkel waar hij kleren koopt? Het profiel van een H&M stemmer kan nog veel interessanter zijn dan dat een H&M Liker.  Ik denk dat H&M daar wel eens veel geld voor zou willen geven.

De gemeente Merchtem bijvoorbeeld, doet snel even van volksreferendum: Wat ontbreekt er nog in Merchtem? Al meer dan 500 stemmen in 12 uur, voor een stad met 15.000 inwoners en 1400 fans op Facebook. De grote hoeveelheid aan stemmen voor “zwembad” ligt waarschijnlijk aan het warme weer, maar we leren bijvoorbeeld ook dat er geen Cultureel Centrum is in Merchtem (ik ben niet van de streek, ik weet zoiets niet). Blijkt dat er ook een tekort aan “lekkere meekes” en “gratis bier” is, wat volgens mij bevestigt dat Facebook voor veel mensen (kinderen, studenten?) toch nog steeds hun plekje is waar ze hun zin doen, de idioot uithangen enzovoor.

Anyway, Facebook, die zijn  op dat vlak goed bezig eigenlijk. Ze behoren in vele landen tot het nummer 1 sociale netwerk. Op het andere vlak, dat van advertenties valt het wat minder goed mee. Hun advertenties klikken amper: gemiddeld 0,03% CTR op die gewone marketplace ads (die aan de rechterkant, moest je ze nog niet gezien hebben). Dat is 3 kliks per 100.000 impressies. Facebook blijft maar manieren uitvinden om die advertenties meer en meer te vermommen als content, maar ze toch duidelijk te scheiden van de echte newsfeed, want dan gaan de mensen niet content zijn.  Die zogenaamde Sponsored Stories klikken dan wel weer wat beter dan de gewone ads.

Oja, dit nog: bedrijven die met hun Facebook pagina een update doen (die dus in de newsfeed van hun fans komt) kunnen voor die update extra views kopen (te betalen per klik)  aan rerechterkant tussen de advertenties. Sponsored Page Post Stories noemen ze ze.  Ik heb er zo zelf nog geen gezien, maar weet dat ze bestaan. Gaan we meer en meer naar een model waarbij bedrijven moeten betalen voor elke interactie die ze willen met hun fans?…

PS: Hey Mark, maak het eens mogelijk om te zoeken naar die Questions in Facebook?

PPS: Het ideale moederdagcadeau is blijkbaar “Lindor Truffles“, moest ge nog niks gekocht hebben.

PPPS: Wie roept er als eerste “privacyschandaal” in de comments? Andere comments zijn ook welkom.