Sinds Facebook de People Talking About This (PTAT) metric introduceerde gaat het niet meer enkel om zo veel mogelijk “Likes” of fans te verzamelen, maar om engagement. 100.000 fans gekocht op de BlackHatMarket zijn niets meer waard. Als deze fans niet praten over je merk heb je er niets aan.

Goed, Facebook, goed. Maar jullie People Talking About This geeft toch niet helemaal weer hoe engagement werkt. Ik citeer:

People Talking About This is the number of unique users who have created a “story” about a page in a seven-day period.

We breken het even in kleine stukjes:

People Talking About This is:

The number of unique users: Unieke gebruikers. Dus iemand die 10 keer reageert telt maar 1 keer?

Who have created a “story” about a page: Een interactie genereert een story, meestal in de ticker, soms in de newsfeed. Verschillende visibiliteit voor deze 2, maar ok. Het grote probleem hier ligt bij wat er een story genereert.

Users create stories when they: like a page, post on the page wall, like a post, comment on a post, share a post, answer a question, RSVP to a page’s event, mention the page in a post, tag the page in a photo, check in at a place, share a check-in deal, like a check-in deal, write a recommendation.

Dus iemand die je foto of video bekijkt genereert geen story, dus wordt hier niet in gerekend. Nuja, ok. Moeilijk in rekening te brengen, denk ik. Waarom niet. Maar iemand die een pagina liket (leuk vindt / fan wordt) genereert een story en zal dus meegerekend worden in PTAT. Op zich niets mis mee, die persoon heeft zijn liefde voor het merk betuigt via een like en genereert hierbij een story. Probleem is dat likes kopen op Facebook vrij gemakkelijk is via advertenties (niets mis mee, btw). Draai dus voor een paar duizend euro’s Facebook ads, en zie je PTAT stijgen. En dan maar stoeffen met je hoge percentage PTAT.

Een oefening:

Hier zie je een overzicht van Belgische pagina’s, gerangschikt volgens aantal People Talking About This. Dit is gemaakt op maandag 9 april voor een van onze klanten. De basis komt van op fbstore.be, het percentage PTAT heb ik zelf manueel toegevoegd.

Ik rangschik deze top 21 in 3 categoriën:

  • Hoge PTAT percentage: Jupiler, Twix, Snickers, Ben&Jerry’s. Veel fans, hoge PTAT. Leuk merken ja, maar ook merken dat momenteel Facebook ads hebben draaien. Als we even kijken naar bijvoorbeeld Jupiler (via www.facebook.com/jupiler/likes) zien we dat zij momenteel veel nieuwe fans genereren, en daardoor een hoge PTAT. Rechts de ad die ik 2 minuten later tegenkwam.

  • Medium percentage PTAT: Studio Brussel, Nieuwsblad, DH, Sporza. Pagina’s van media. Media die op basis van hun eigenheid conversaties genereren. Hun likes & PTAT evolutie gaat als volgt: steady. (Vb www.facebook.com/nieuwsblad.be/likes)
  • Laag percentage PTAT: Quick, Walibi, M&M’s. Grote pagina’s, met veel fans, die momenteel geen ads hebben draaien. 2 percent is al vrij goed. 2 percent.

in a seven-day period: Dus engagement wordt gemeten op 7 dagen? Jullie tonen dus newsfeed updates aan gemiddeld 16%, maar willen dan wel dat een Facebookpagina probeert elke 7 dagen alle fans te bereiken? Seriously? Ik hoef niet iedereen elke 7 dagen te bereiken. 30 dagen lijkt mij een interessanter termijn.

So anyway, er zijn andere manieren om engagement te meten. Die hiermee rekening houden. Bijvoorbeeld socialbakers analytics pro (betalend). Of exporteer eens de excel file van uw Facebook Insights. Veel informatie daarin die je niet in de insights dashboard ziet. Heel veel meer. Pak eens een paar uur de tijd om alles te bekijken. Maar dat is voor een andere keer.

Maar, dus terug naar de titel van de blogpost: PTAT about is dus gewoon een metric ingevoerd door Facebook om u meer te doen investeren in Facebook media onder het mom van engagement. There, I said it.

So, what do you think?

3 comments
Stijn
Stijn

Daarnaast ben ik het volledig eens met het punt dat je hier maakt. Voor een recent reporting van Q1 kwamen er heel wat vragen omtrent net die PTAT cijfers. "Waarom is dat in maand y lager dan maand x?" Ads natuurlijk. Begrijpelijk dat Facebook zijn ads wil pushen, de advertentiemolen moet draaien. En het is net dat wat hun platform zal kapot maken. Geef het nog even tijd en ze zullen ook beginnen met externe ads. Althans, moest ik bij Facebook werken en geen scrupules hebben dan zou ik zoiets ontwikkelen om Google naar de kroon te steken. Sites hebben tegenwoordig toch allemaal een like-knop, dus je weet sowieso al wie wat te zien krijgt. Hopla, nog meer valse metrics!

Gerrit Vromant
Gerrit Vromant

Volgende week een blogpost over waarom Facebook te ingewikkeld is voor de gewone mens, en dus ook de brand manager :)

Stijn
Stijn

Belg zijnde lees ik dit verkeerdelijk als "patat". :)