Kom, Foursquare, het heeft lang genoeg geduurd. Jullie maken mooie kaartjes van waar er wanner ingecheckt wordt, maar daar hebben we niets aan. Jullie hebben zelfs in België kweetnihoeveel checkins, een nutteloos puntensysteem, onnozele badges, en likes en comments en tips en lijstjes, maar amper iets dat nuttig is. Ik wil meerwaarde.

Ik ben bijvoorbeeld net verhuisd van Brussel naar Gent, en ben op zoek naar leuke plekjes om op zondag wat te gaan rondhangen. Ik heb 544 vrienden op Foursquare, waarvan een hele hoop via Twitter. Zeker een paar honderd man dat in Gent woont.

Ik kijk in Foursquare, in mijn feed zie ik waar mijn vrienden ingecheckt zijn. “bij de bomma”, “mi casa”, enzovoort. Hier en daar een paar mensen die in een cafétje of restaurant zijn ingecheckt. Allé, goed, niet jullie schuld dat de mensen op nutteloze plaatsen inchecken. Niemand bekijkt die feed toch.

De explore functie zou mij wel wat moeten helpen. “Best Nearly” geeft enkele leuke plekjes waar mijn vrienden wat tips hebben achtergelaten. Ok, maar weinig relevant op dit moment van de dag. Ik zie enkele plaatsen waar 3 of 4 mensen op dit moment zijn ingecheckt, maar kan niet zien wie dat zijn. Zijn dat vrienden van mij of niet?  De “Trending Now” gaf mij daarnet geen enkele resultaat. Nu 4 plaatsen die net iets busyer zijn dan usual (Kouter, Wasbar, Kinepolis, De blauwe Kiosk). Alvast een begin. Maar weer: wie zijn de mensen die daar zijn ingecheckt? Wil ik daarmee een koffie gaan drinken?

Ah, dan kijk ik wel effe individueel naar een paar mensen. Ik kan wel een paar mensen bedenken die op zondag altijd leuke dingen doen in Gent. Eens zien waar die zijn ingecheckt. Ah neen, dat gaat niet. Ge kunt alleen de feed zien van de laatste checkin van uw vrienden. Een naam opzoeken gaat niet. Een historiek van een persoon al zeker niet.

Ok, geen profielen van mijn vrienden. Eens kijken in de lijstjes die ze gemaakt hebben. Maar waar vind ik die lijstjes? Kan ik er eentje zoeken? Juist. Ge moet naar een locatie gaan, daar kijken in welke lijstjes die steekt en dan kunt ge de andere locaties in die lijst bekijken. Seriously?

Dus, Foursquare, een paar tips:

– Maak een profiel van uw gebruikers en laat een historiek zien van checkins. Als die mensen dat toelaten (privacygewijs) natuurlijk.

– Verbeter die Explore functie. Relevanter. Slimmer. (Big Data anyone?)

– Lijstjes. Maak ze eens wat beter. Zoekbaar.

– Maak een iPad app.

– Verbeter het systeem met de tips. Tips kunnen positief of negatief zijn, dan zijn het toch geen tips meer. Of een lijstje recommended dishes per locatie.

Oja, en drop het puntensysteem. Die ranking is onnozel, ge krijgt punten voor verkeerde handelingen (checkins wel, tips niet), en nobody cares. De badges zijn ook onnozel maar die moogt ge houden. Dat stoort mij niet.

Doe ik iets verkeerd? Nog tips? Let me know.

UPDATE:

– Historiek en profielen kan je opvragen via me > friends. (Bedankt @Ruben_vanlent)

– ban.jo/ is een heel coole app (iOS / Android) die alles wat location based is uit je sociale netwerken haalt. Facebook, Twitter, Instagram, Foursquare en zelfs Google+. Ziet er interessant uit. En dan te zeggen dat ik al een account had daar. Mooie iPad app trouwens ook.

Sofie maakte alvast een super open Foursquare lijstje (iedereen is dus vrij om eraan toe te voegen): foursquare.com/lamazone/list/zondag-in-gent

UPDATE 10/4:

Techcrunch agrees, en er komt een nieuwe app aan: techcrunch.com/2013/04/09/foursquares-upcoming-ios-release-is-a-pivotal-moment-for-the-company-as-in-its-now-or-never/

9 comments
Tim Breemersch (@TIIM)
Tim Breemersch (@TIIM)

De meerwaarde voor de gebruiker zou ook moeten/kunnen liggen in de specials die aangeboden worden bij check-ins: eerste keer, 10de keer, als mayor,... Helaas in België nauwelijks (of compleet verkeerd) gebruikt - in de VS heb ik wel goeie toepassingen gezien. Dit was wschl ook waar Vikingspots op had gehoopt, maar dat is blijkbaar ook dood en begraven wegens gebrek aan interesse bij de drivers van het systeem, in casu de uitbaters van locaties.

amoorie
amoorie

Ik ga akkoord dat er betere recommendations zouden moeten gemaakt worden, maar je moet er zelf ook een beetje moeite in steken. Ik ben daar dagelijks mee bezig: lijstjes maken, tips achterlaten, .. Ik geloof wel dat het op die manier zal beteren. Als Superuser kan je ook venues sluiten/verwijderen, aanpassen, ... Ze besteden dus wel aandacht aan de venues die er allemaal niet horen te zijn of verkeerd zijn, maar dat neemt tijd. Als iedereen het beschouwt als een nuttige tool gaan we er ergens mee geraken, daar ben ik zeker van. Voor mij is het echt al een verzamelplaats met dingen die ik wil gaan doen of een verzameling van tips van op reisblogs, reisboeken, andere lijstjes, ... Zo weet ik wat ik zeker moet gaan doen als ik bijvoorbeeld straks naar Keulen ga. Voor mij werkt het dus wel. We zullen zien wat de nieuwe app brengt, voorlopig heb ik ide nog niet goed kunnen bekijken.

Stijn Vogels
Stijn Vogels

Ik begrijp je frustratie. Al tig keer tegen Jeremy lopen vertellen dat ze meer moeten doen met hun data. Maar die mannen wachten gewoon totdat ze gekocht worden. (Facebook? Cf. Instagram.) Beetje jammer, eigenlijk, maar kom. Check de lijstjes van mensen die al langer in Gent wonen. Dat is zowat de enige manier om nieuwe dingen te ontdekken.

Gerrit Vromant
Gerrit Vromant

Interessant. Hebt ge dan direct contact met mensen in het business dev team? (Jeremy?)

Stijn Vogels
Stijn Vogels

Jeremy deed UX voor de mobiele apps maar doet tegenwoordig zijn eigen ding. Begrijpelijk, want hij zal ook wel door hebben gehad in welke richting het (niet) ging. Paar jaar geleden een interview gedaan voor een boek. Je moet 4sq niet zozeer zien als een recommendation engine. Voorlopig toch niet. Kijk ik op vrijdagavond naar de hot places, dan is daar sowieso altijd het centraal station bij. Wat logisch is, maar niet wenselijk. Op een zondagnamiddag als vandaag krijg ik een aanbeveling voor de stadsschouwburg en de zoo. Interessant, maar niet wanneer de zon schijnt. In combinatie met een weerbericht en mijn geschiedenis zouden de tips veel interessanter zijn. Op basis van m'n expertise badges zou toch al duidelijk moeten zijn wat ik graag doe.