Ik wou een stukje schrijven over een aantal dingen die mij irriteerde in tv en radioreclame. Maar zonder te veel met de vinger te gaan wijzen. Moeilijk. Dus bekeek ik eens wat ik het afgelopen half jaar getweet heb over reclame. En dit is enkel een search op het woord reclame binnen mijn eigen tweets, daarmee mis ik waarschijnlijk nog een hoop op andere keywords, maar goed, ne mens moet ergens beginnen.


Er is een verhaal vertellen over uw merk, en er is een verhaal vertellen en uw merk daar aan proberen linken. Nice try, but no, Grany. Mooie website, trouwens: www.grany.be


Kan er iemand mij uitleggen wat het verhaal met de M&M mannetjes is? Ik denk dat er een stukje mankeert in het verhaal. Ik heb het hun alvast gevraagd.


Ik heb al zo veel Head&Shoulders reclame gezien dat bij de eerste voetballer die op de grond ligt ik denk dat de reclame begonnen is.


Dat de reclame op de VRT kanalen fameus begint op te vallen. Duurt soms toch bijna even lang als op de vtms en de viers?


Fucking jingles toch altijd. Het werkt godverdomme.


Maar het is zo vaak zo onnozel. Komaan, is de radio voor idioten ofzo? Aandacht trekken, ok, maar moet dat door mij als een idioot te behandelen?


Soms lijken ze toch zo op mekaar, meneer.


Zelfs totaal andere dingen kunnen op elkaar lijken.


Maar goed, iemand moet dat glossy papier betalen.


Houden jullie het een beetje geloofwaardig alstublief?


Ik snap nog steeds niet dat dat er ooit is doorgekomen.


Organiseer dubstepevents zo veel je wil, maar aub, ik hoef dat niet in mijn woonkamer.


Of toch iemand die er op lijkt zeker?


Is er eigenlijk nog iemand mee met Marcel en die russische die hemdje wil ruilen op de bowling? En hoe Marcel en zijn vrouw verloofd zijn geraakt enzo.


Acteurs. Tone of voice.


Het kan ook omgekeerd werken.

En nog eentje extra:


Die gast dus: www.youtube.com/watch?v=52DP01ckm_o

Maar dus, ik weet dat ik zeer beïnvloedbaar ben voor reclame. En dat voor iemand die er zelf in werkt. Geef mij een briefing voor een product en ik wil het kopen. Maar zeker van dat iedereen het is. Al durven jullie het misschien niet zo goed toegeven als ik.

0 comments

Trackbacks

  1. […] Reclame. Arghhh. Ik heb media (tv, kranten, radio) volledig afgezweerd. Deels door de inhoud van die media zelf, maar vooral door de reclame op die media. Ik werd pissig van het niveau van de gemiddelde radiospot (ja ook die van de Flaihaihair). Dat vaste scenario: Onnozel mopje > reveal > jingle (ik schreef er in 2010 al eens een blogpost over). Die irritante veel te hoge stemmen en geluiden. Ik krijg al weer koppijn door eraan te denken. Mijn punt is: reclame zorgt ervoor dat ge dingen gaat denken of dingen gaat willen die ge eigenlijk niet zou denken of willen. Of ge het nu gelooft of niet, het werkt. Het is erger dan inception: Het is een oorzaak van zo veel dingen die fout lopen in deze wereld. Ok, je krijgt misschien niet metéén zin om naar de winkel te lopen en Special K te kopen, maar ergens, na zo’n 50 keer, krijg je toch het idee dat je even slank moet zijn als de reclamevrouw en dat Special K misschien wel kan helpen daarbij. (Ik verzamelde ooit eens wat van mijn tweets over reclame in een blogpost). […]