Allé, er is weer een blogpost verschenen van mensen die zeggen “Facebook werkt niet voor ons”. Lees het volledige artikel op Social Media Today: socialmediatoday.com/jgibbard/1506781/facebook-marketing-waste-of-time

Ik ga niet zeggen dat die mensen Facebook verkeerd doen, maar denk eerder dat hun verwachtingen niet helemaal juist liggen. Ik plak hier even wat ik op Google+ schreef in een gesprek met Helena en Amedee:

OK, je kiest zelf je kanaal, maar het kanaal kiest hoe de content verdeeld wordt. Op Youtube subscribe je ergens en krijg je dat chronologisch (denk ik) in je feed. Op Facebook is dat amper mogelijk omdat ze daar voor elk onnozel ding een story gemaakt hebben dat gepubliceerd wordt. En dus wordt het te vol, dus kiest Facebook naargelang hun goesting wat ze denken dat voor u het interessantst is (daar zijn aanpasbare instellingen voor, trouwens).

Niet vergeten dat Facebook eigenlijk een plek is om met uw vrienden in contact te blijven en dingen met hun te delen. Dat is de basis. Dat merken daar tussen willen zitten is logisch, maar dan gebruik je de regels van het platform. Tis gelijk de TV-zenders en adverteerders die willen dat TVreclame niet meer doorspoelbaar is want ze betalen er voor en mensen kijken niet. Behalve dat ge niet eens hoeft te betalen om wat van uw berichten bij de mensen te krijgen op Facebook.

Als pagina (merk) komt niet elk van je posts in de mensen hun newsfeed. That’s it. Wil je alles zien van een merk? Schrijf in op hun nieuwsbrief, surf elke dag naar er de site, of abonneer je via RSS.

Want komaan, als die mensen 285 likes hebben verzameld op hun Facebookpagina dan lijkt mij toch dat er meer niet juist is dan Facebook zijn Edgerank. Want hey, qua community management doen ze het niet slecht hoor… Maar surf eens naar hun website bijvoorbeeld. Serieus, ga eens kijken: www.socialmediaphilanthropy.com/. Seriously?…

En jaja, Facebook en edgerank en geld verdienen en enkel voor de groten en yada yada. Hey, het is gratis en ge moet het dus maar volgens hun regels spelen. Of ge denkt is goed na over een goeie aanpak en waar ge naartoe wilt. Dus ja, als het niet opbrengt, stop er dan mee. That’s it.

Het schaamtelijkste van al vind ik eigenlijk dat Socialmediatoday.com dat zomaar publiceert zonder context. Maar goed.