Sinds de zomer van 2012 doen wij van Paleo: Proberen zo veel mogelijk natuurlijke producten te eten, die niet bewerkt zijn, waar geen suiker aan toegevoegd is en waar geen giftige stoffen in zitten die eigenlijk slecht zijn voor het lichaam. Geen zuivelproducten (melk, kaas, yoghurt,… ), geen producten op basis van granen (brood, pasta, rijst, aardappel), en geen suiker (frisdrank, maar eigenlijk ook bijna overal in als ge niet oplet). Wel vlees of vis (zo onbewerkt mogelijk), eitjes, en groenten & fruit.

We doen dat niet constant, en Elke doet dat al wat strikter dan ik. Zij heeft er last van als we dat niet doen. Bij mij valt dat goed mee, naast een rommelende buik bij het slapengaan (as in: hij maakt lawaai, meer niet). Al voel ik het wel in mijn lichaam als ik dingen heb gegeten die eigenlijk niet zo goed zijn. Een diëet zou ik het eigenlijk niet noemen, al kunt ge er wel van afvallen als ge dat wilt. In de hoeveelheden die ik eet kunt ge het niet echt diëet noemen (3-400 gram vlees plus zeker evenveel groenten, soms tot 1 kilo per maaltijd). Nee, eerder een levenswijze. Of een detox. En het klinkt extremer dan het is, maar eigenlijk is het heel simpel.

Maar goed, ik ken er zelf allemaal niet zo veel van, maar Elke is daar wel veel mee bezig. Ze leest er veel over. Ze blogt er ook over. Ge moet dat maar is lezen. Waarom granen eigenlijk niet goed zijn bijvoorbeeld. En ge gaat het misschien niet geloven, want het gaat om dingen waarvan we al 20 jaar denken dat ze goed zijn voor ons die het eigenlijk niet zijn, maar hey, probeer het eens. Zo moeilijk is het niet.

Dus volgende keer dat mensen mij vragen waarom ik geen boterhammen eet ’s middags maar mijn eigen potje opwarm in de microgolf (het is de “overschot” van de avond ervoor, we maken meestal 4 porties), wat die vreemde rijst is die eigenlijk geen rijst is (het is gemixte bloemkool), of waarom ik bijna nooit frisdrank drink (zit bomvol suiker, en ik word er soms high van), dan verwijs ik hun door naar Elke’s blog Paleo+. Daar staat alles uitgelegd. Soms theoretisch. Soms persoonlijk. Soms een receptje en een zicht op ons weekmenu.