Dus Gmail heeft vorige week een vernieuwde versie van hun Gmail gelanceerd. Met een inbox in verschillende categorieën, zodat de belangrijkste mails het meest in het oog springen.

Ik was enthousiast. Ik activeerde het ding op mijn persoonlijke Gmail account en heel de week leek het alsof ik geen e-mails had in mijn inbox. Nuja, misschien stom van mij, want ik heb het zelf geactiveerd, maar ik was dus compleet vergeten dat er verschillende categorieën waren. En Gmail is zo’n site waar ik dacht dat ik al wist waar ik moest kijken, dus die balk, daar keek ik gewoon over. Heel de week leek mijn persoonlijke e-mail inbox leeg, en ik vond het ok.

Een paar dagen later zag ik plots de categorieënbalk en bekeek ik alle mails die binnengekomen waren. Google heeft dus alvast een goede methode om de mails te categoriseren, want de nieuwbrieven staken mooi samen, de updates van Twitter, Facebook en Google+ staken mooi samen. Ik ging er even door en stuurde alles een voor een naar het archief.

Het ding is: daarnet deed ik het weer. Kijken naar een lege inbox, en dan pas beseffen dat er andere categorieën zijn en die gaan bekijken en archiveren. En dan besefte ik: Google killed the e-mail.

Door de nieuwe Gmail categorieën besef ik hoe weinig ik nog e-mails gebruik op persoonlijk vlak. Besef ik hoe veel tijd ik spendeer aan mijn inbox, en hoe weinig nuttig die tijd eigenlijk is. En al is die tijd niet zo groot, de belangrijkheid ervan begint fameus te krimpen. En dan denk ik aan wat Amedee zei op Google+:

Voor mij is email obsolete geworden als primair communicatiemiddel. Als jij mij een email wil sturen dan kan je mij best ook een DM sturen via Twitter, Facebook, Google+ want ik kijk gewoon niet meer spontaan naar mijn mailbox.

En hij heeft verdomme gelijk, al wist ik het 3 dagen geleden nog niet. E-mail heeft afgedaan. E-mail wordt iets voor op het werk. E-mail is enkel nog nodig om u een paar accounts te registreren, waarna ge die kunt gebruiken om op andere plaatsen te registreren. Mijn zus van 14 gebruikt het ook maar amper. Nooit gedacht dat Manon en Amedee zo hard op elkaar zouden gelijken.

Maar goed, Google killed the e-mail. Eerst dacht ik: “allé jongens, das nu toch niet zo slim van jullie hé, zo een update doorvoeren waar we allemaal blij mee zijn maar die per ongeluk zorgt voor de ondergang van je product?“. Maar ik heb er wat over nagedacht en waarschijnlijk is dat helemaal niet per ongeluk. Waarschijnlijk past dit in het grote Google+ plan. Dat plan om al je communicatie en dus je persoonlijkheid te centraliseren om nog meer over u te weten te kunnen komen.

Wel jammer dat die koek voorlopig nog naar Facebook gaat, Larry. Maar hey, succes nog met het killen van oude technologieën. RSS was easy. E-mail wordt ne moeilijken.

5 comments
Jelle Annaars
Jelle Annaars

Hoi Gerrit! Interessante post. Ik moet die nieuwe Gmail eens proberen. Ik ben het wel niet helemaal met je eens dat e-mail overbodig zou zijn of worden. Waarom: 1. Iedereen van 30 of ouder is opgegroeid met e-mail en zal dat nog wel een jaartje of 30 willen gebruiken. 2. Gen Y of Z (cfr. je zus) gebruikt natuurlijk nauwelijks e-mail, maar hun communicatie is bijna uitsluitend luchtig/sociaal. Vanaf volwassenheid zijn er ook 'serieuze' dingen om te regelen/schrijven en dat zullen we wel per mail blijven doen. Heb daarnet bijv. met mijn ziekenfonds gemaild, dat zie ik niet direct naar Twitter of FB verschuiven. 3. Daarop voortbordurend, social kan mail niet vervangen denk ik. Een DM verhoudt zich tot e-mail als een tweet tot een blogpost: als het wat langer en serieuzer mag zijn. Tenzij we de komende jaren veranderen in zombies met een digitale sugar high die niets meer te zeggen hebben dan er in 140 tekens past. My 2 cents... Cheers! Jelle

Amedee Van Gasse (@amedee)
Amedee Van Gasse (@amedee)

Dag Jelle, 1. Ik ben nu 36 jaar, dat wil zeggen dat ik al de helft van mijn leven met email werk. Mijn eerste mailaccount was aan de UGent. De eerste 18 jaar van mijn leven ben ik helemaal niet opgegroeid met e-mail. 2. Volgens mijn leeftijd, ben ik een zogenaamde XY-cusper (tussen GenX en GenY) of een Cold Y (de oudsten van GenY, die het einde van de Cold War nog bewust hebben meegemaakt). Als ik even grondig de analyse maak van mijn emailverkeer van de afgelopen jaren, dan stel ik vast dat mijn sociaal emailverkeer zo goed als nihil is. Het enige dat ik heb, is professioneel emailverkeer: voor het werk, voor met mijn ziekenfonds iets te vragen,... Maar ik stel meer en meer vast dat bedrijven ook bereikbaar zijn via Twitter. Ik contacteer mijn provider Scarlet bijvoorbeeld met een tweet, daarna gaan we over naar DM, en pas wanneer er verder contact nodig is, gaan we naar e-mail. Op de derde plaats dus. E-mail gaat niet weg maar het heeft zijn prioriteit verloren. 3. Ik zie op mijn werk veel te veel emails die niet nodig zijn, wegens te kort. Die mogen er gerust vantussen en verplaatsen naar Twitter, Yammer, Lync of gewoon eens bellen. Zodat er terug plaats is voor echte mails. Alhoewel. Als dat dan met documenten in bijlage is: puh-leaze, zet die op intranet en geef me de link. Als het wat dieper mag zijn, dan zet ik het niet op mail. Dan heb ik een face-to-face gesprek. Dat kan IRL zijn, of via Skype voor wie veraf woont. My 2 cents...

Gerrit Vromant
Gerrit Vromant

Hey Jelle, bedankt voor je reactie. Ben blij dat er iemand eens wat commentaar geeft. Je 3 punten komen erop neer dat e-mail enkel nog gebruikt zal worden voor officiële en werkgerelateerde communicatie. Beetje wat ik bedoelde met "E-mail wordt iets voor op het werk" dus.

78inch
78inch

We zijn het uiteindelijk eens, Amedee. "E-mail gaat niet weg maar het heeft zijn prioriteit verloren" is de conclusie denk ik.

Jelle Annaars
Jelle Annaars

No prob, mensen doen dat veel te weinig :) Zou ik niet helemaal zo zeggen. Ik heb bijv. een aantal vrienden die ver weg wonen en als ik daar eens een wat langere 'brief' (doen anderen dat nog?) naar stuur, doe ik dat via mail. Ook zo als ik de toffe concerten voor de komende maanden (incl. beetje introductie en linkje naar nummer) naar mijn vrienden stuur. Alles wat langer is dan pakweg 100 woorden is toch niet aangenaam om te lezen op FB. FB voor alle vluchtige communicatie, mail voor als het wat dieper gaat zou ik zeggen. Kan ook privé zijn...