Wat jullie voor het internet aan het doen zijn is geweldig. Wie had ooit gedacht dat een goede writing tool, een goede content curation tool en een goede reading tool in 1 website hadden kunnen passen. Ik gebruik zoveel tools dat ik nog niet eens wist dat dit er nog niet was.

Ja, schrijven kan in Word of Pages, maar nog beter in tools als Draft.it of in de WordPress Wysiwyg tool. En ja, content curation heb je al lang, via Twitter, via Facebook, of zelfs de Flipboards en de Zites die de content naar jou toe brengen op basis van je interesses en/of je vrienden. En ja, lezen op het internet kunnen we al langer: Gewoon op de website, via RSS in een reader, of via Pocket, Clearly of Readability. Maar jullie brengen het toch mooi samen. Bravo daarvoor.

Alles ziet er mooi uit, is duidelijk, overzichtelijk, goed leesbaar. En er zijn kleine dingen die het af maken: bovenaan elk artikel staat duidelijk de datum (is niet op alle websites of blogs het geval, echt waar), wie het heeft geschreven (inclusief korte bio) en hoe lang het lezen ongeveer zal duren. Onderaan het artikel heb je tenslotte een Recommend button. Oja, en ook nog een paar kleine share-knopjes.

Die Recommend button vind ik nu eens zalig. In een wereld van likes en tweets en shares zijn we allemaal gewoon de recommend button vergeten (die van Facebook is gewoon een veredelde like-knop). Of de Thank You button. Of de “Ik heb hiervan genoten-knop”. Ik lees zo veel, maar ik hoef dat niet allemaal te delen.

Trekken we dat nu even door. Iedereen die een blog heeft, zonder dat hij daar iets bij verkoopt,  baseert zijn succes op bezoekers of pageviews. Maar niets zegt dat die bezoeker ook effectief het artikel gelezen heeft. In Google Analytics is een bouncer iemand die geen 2e pagina bezoekt. Mijn lezer hoeft maar 1 pagina te bezoeken om het artikel gelezen te hebben. Je hebt ook de time-on-site, maar die staat helemaal niet garant voor je artikel gelezen te hebben. Hoelang doe je er trouwens over om een artikel te lezen?

Daarom wil ik het concept van “Gelezen en Goedgekeurd” invoeren. Onderaan een blogpost staat en knop “Gelezen” waar de lezer kan op klikken als hij het artikel gelezen heeft. Indien gelezen wordt de knop “Goedgekeurd”. Zonder de muis te bewegen en met gewoon een 2e klik kunt ge aanduiden dat ge ervan genoten hebt, of dat het u geholpen heeft of dat ge het interessant vond. De 3e klik op de knop kan dan een share-knop worden. Ok, ge hebt het gelezen, ge vond het goed, misschien wilt ge ook delen? Hoeft ook niet, up to you.

Maar misschien eens beginnen met proberen binnen te geraken als publisher op Medium.com.

 

UPDATE:

medium.com/@vromant – Er staat nog niet veel op.