Ok, ik ben geen gamer en ik speel zo’n 2 spellekes per jaar op de Xbox ofzo, maar GTA 5 wou ik niet missen. Paar dagen voor de release besteld en dan de dag na de release in huis ontvangen.

Nu ik het spel heb uitgespeeld toch even wat ranten, want er zijn bepaalde dingen die mij ambeteren.

De storyline is goed, maar verwarrend met de verschillende karakters. Dat maakt het ook wat moeilijk om te identificeren met de personages, naast het feit dat ze zo overdreven zijn. Het switchen tussen de verschillende karakters maakt de missies wel leuk, maar maakt de rest van de gameplay verwarrend. Zo doet Rockstar er precies alles aan om u na elke missie te onderbreken in het verhaal en u op side-missions of toertjes-rijden te brengen.

De karakters hebben een special ability, zo kan Franklin in Slow-Mo rijden om zo de auto’s beter te besturen, en kan Trevor sterker, maar eigenlijk heb ik deze amper gebruikt. Wat mij wel opvalt is dat Franklin, die eigenlijk de ‘racer” van de 3 is veel gemakkelijker door de voorruit vliegt bij accidenten. Denk dat dit mij bij de andere karakters nog niet overkomen is, of beeld ik het mij in?

Daarnaast zijn er een aantal onnozele dingen waar je door moet. Auto’s takelen, yoga, enzovoort. Geen dingen waar ik mee wil bezig zijn als ik GTA wil spelen hé mannen. Dat yoga-gedoe heb ik dus 10 keer moeten herdoen omdat het mij niet lukte. Ik ben echt slecht in speciale knopjescombinaties.  Ik weet zelfs eigenlijk niet welk knopje welke naam heeft (A, B, X enzo). Vroeger op de playstation wist ik dat wel, maar Xbox is te verwarrend.

Oja, en de camera angle staat nog steeds te laag. Ja, ge kunt de positie van de camera veranderen bij het rijden, maar niet de richting. Zo ziet ge dus niets wanneer het een beetje naar beden gaat.

Even inhoudelijk, over het einde. Dus niet verder lezen als ge geen spoilers wilt:

GTAV

Op het einde krijg je trouwens de opdracht om met Franklin een van de andere karakters te vermoorden. Allé ja, ge krijgt 3 opties: A: kill Trevor, B: Kill Michael, C: Death Wish. Daarbij ging ik ervan uit dat C Death Wish de dood van Franklin zou zijn. Dus dacht ik van, kijk Trevor heeft een betere special ability dan Michael. Ik weet niet eens wat de special ability van Michael is, dus is de special ability van Franklin beter dan die van Michael. Michael gaat eraan dus, rationele gedachte. Maar eigenlijk was Michael mijn favoriete personage en nu is hij dood en kan ik niet terug. Echt waar kan, niet terug, autosave enzo. Bovendien blijven Michael’s familieleden maar SMS’en sturen over zijn dood en hoe er het wel niet is en hoe het mijn schuld is… Ik word er echt droevig en ambetant van. Ik had mijn hart moeten volgen en Trevor moeten afmaken. Trevor is een afschuwelijk karakter. En Franklin heb ik geen voeling mee, te stereotiep. Michael was cool. Michael had een gezin. Michael is dood. :(

(BTW: Bij optie C blijft iedereen leven, en krijgt ge een megacoole shootout. Kies C.)

Maar goed, de main story is uitgespeeld nu, kan ik eindelijk terug aan mijn normaal leven beginnen. ’s Avonds wat gaan sporten enzo, ipv GTA spelen.

 

Update: Nog irritant:

  • Als ge zo per ongeluk tegen een muur springt in plaats van erop klimt en dan op de grond valt.
  • De kleine wegjes in Vinewood Hills.
  • De wegen door de bergen, waar ik toch elke keer naar beneden donder.
  • Hoe ge het introfilmpje van een missie niet opnieuw kunt zien. Moet ge dus sterven en dan niet Retry duwen maar cancel en dan de missie opnieuw starten. En introfilmpje missen = heel de missie lang niet weten wat eigenlijk de bedoeling is.
  • Honderden notifications aan alle kanten van het scherm. SMS’en en e-mails die op zich niet zo belangrijk zijn, maar ook tijdens missies staat er zo soms linksboven “don’t kill x” na een achtervolging en dan doodt ge die gast en dan ist natuurlijk niet goed.
  • De GPS die de kortste weg aanduidt, maar niet altijd de slimste. Zo leidt die u liever langs 35 hoeken en bochten in plaats van 2 keer lang rechtdoor. En is niet goed met ingewikkelde kruispunten (autostrades en op en afritten enzo) en hoogteverschillen.
  • Schieten tijdens het rijden. Verschrikkelijk moeilijk om te richten. Oplossing: Stoppen, uitstappen, bazooka.
  • Hoe ge altijd uw 2 handen nodig hebt om iets te doen. Ok, rijden moet ge gas geven en sturen, maar de mannekes zouden toch wel standaard mogen lopen in plaats van wandelen. Om het te voet een beetje vooruit te laten gaan moet ge met rechts A duwen en met links in een richting duwen. Zo kan ik geen chips boeffen hé mannen.
  • Die fucking duikboot. Zo traag.
  • Eigenlijk wordt ge doorheen heel het spel amper betaald. Okee, tijdens de heists krijgt ge wel fameus wat, maar dat geeft ge al rap uit aan wat auto’s upgraden (verschrikkelijk duur trouwens), of properties opkopen (die amper iets opbrengen). Naar het schijnt kunt ge wel wat op de beurs spelen, maar daar ga ik mijn tijd niet aan verdoen. En dan moet ik de beurs nog vinden ook.
  • Death by traffic. Hierboven al eens aangehaald, te snel rijden = door de voorruit vliegen en sterven (Gordels, anyone?). Maar ge kunt dus ook overreden worden en sterven. Of met ne moto ergens tegen knallen en daardoor sterven. Super lame.
  • De meeste radiostations zijn echt crap. Ofwel zever, ofwel metal ofwel drum&bass. En maar 1 classics station.
  • Er is zo een of andere missie waarbij ge moet fietsen. Fietsen begot, spannend!
  • En er zijn attracties. Rollercoaster ride en een reuzenrad. Boring.
  • Chop, de hond is onnozel. Komt in 1 missietje even voor maar is voor de rest overbodig.
  • De iFruit app voor op uw smartphone (int echt, niet in het spel) is vergelijkbaar met een tamagotchi. Chop eten geven en zijn kak opruimen. Ik verdoe al genoeg tijd met het spel zelf, jongens.

Allé, om met een positieve noot af te sluiten, ook nog enkele coole dingen:

  • De missies gaan zo breed en zijn telkens weer een verrassing.
  • Leuke referenties naar de huidige samenleving, zoals Life Invader, hun kantoor en de keynote speach. Michael die Trevor een hipster noemt en Trevor die het, uiteraart, ontkent. Een of andere talentshow en de presentator daarvan.
  • Veel snelle auto’s, veel herkenbare auto’s, en veel speciale auto’s.
  • Veel guns, en als je wat ammo oppikt nooit ammotekorten.
  • Zeer grote en gevarieerde map, al is het grootste deel wel woestijn of bergen, een plek waar ge dus eigenlijk bijna nooit komt. Maar er is altijd wel wat te ontdekken.
  • Zeer veel spelplezier, maar redelijk verslavend.

 

UPDATE: Dit: 5 Things Critics Love About ‘GTA V’ (That Actually Suck)

5 comments