Beste staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet, Beste Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV),

minder zuur achter het stuur

Onlangs lanceerden jullie de “minder zuur achter ’t stuur“-campagne.

Om weggebruikers aan te zetten tot meer respect. Niet alleen tegenover de regels van de wegcode, maar ook ten opzichte van andere weggebruikers.

Bron: De Standaard, Online, 04/02/2014

We zullen maar niet ingaan op de irritante radiocampagne die jullie hebben lopen. Ik denk niet dat iemand zich ook maar identificeert met dat idiote personage. Ik wil het wel hebben over het idee achter de campagne. Volgens hetzelfde artikel op De Standaard Online:

Uit BIVV-enquêtes blijkt dat Belgen zichzelf een betere chauffeur vinden dan de gemiddelde chauffeur, en dat het de anderen zijn die meer risico’s nemen en een gebrek aan hoffelijkheid tonen. We ergeren ons het meest aan de bumperklevers (56 procent). Daarna volgt het niet gebruiken van de richtingaangevers (33 procent), de weg afsnijden van een automobilist die wordt ingehaald omdat hij te traag rijdt (32 procent) en bellen of rijden zonder handenvrije kit (22 procent).

Ok, dus jullie hebben mensen ondervraagd en blijkt dat iedereen een betere chauffeur is dan de ander, dat lijkt me logisch. Dat het de anderen zijn die meer risico’s nemen en een gebrek aan hoffelijkheid tonen, vind ik dan wel weer interessant. Twee van de vier redenen die aangehaald worden zijn namelijk dingen die ze zichzelf aandoen.

Waarom gaat iemand bumperkleven? Omdat het niet snel genoeg vooruit gaat. Waarom gaat iemand de weg afsnijden? Om te tonen dat hij rechts moet houden. Beide zaken zijn dus een gevolg van een oorzaak: iemand die de wegcode niet respecteert. Iemand die op de autostrade op het middenbaanvak blijft plakken terwijl er rechts genoeg plaats is.

Ik zeg niet dat te snel rijden goed is, absoluut niet, maar het is even erg als storend rijden. Even gevaarlijk ook. Het aantal keer dat ik op de autostrade langs rechts aan 120 km/u andere auto’s kan inhalen is ontelbaar. En zo vaak ben ik niet op de baan. En zo snel is mijn Citroen C2 ook niet. Dus haal ik wel eens langs rechts in. Om te tonen dat het kan. Om te tonen dat zij fout bezig zijn. En ik weet dat het niet mag, en gevaarlijk is, en ik in fout ben, maar ik hoop zo de wereld te beteren.

‘Hoffelijkheid aan het stuur start bij het respecteren van de wegcode’

Ik ken de wegcode niet 100% vanbuiten, maar ik ben er zeker van dat er ergens iets staat als “op de autostrade rijdt men rechts en gebruikt men de andere rijstroken om in te halen”. Dat wil dus zeggen dat rechterrijstrook niet enkel voor vrachtwagens is. Dat wil dus zeggen dat je rechts rijdt. Ook als je dan regelmatig naar links moet om anderen in te halen. Dan ga je daarna steeds weer rechts rijden. Ook als je vanuit Antwerpen centrum uit de Craeybeckxtunnel komt richting Brussel en dus eigenlijk van links komt. Het lijkt wel alsof de verkeersregels daar helemaal niet gelden.

Dus, beste BIVV, pak eens de oorzaak aan van die zurigheid. Hang eens een bord dat de mensen eraan herinnert dat ze rechts moeten rijden. Ik stel alvast volgende slogans voor. Gebruik ze gerust.

Rechts rijden is correct rijden

Ook op de autosnelweg, houdt ik rech(ts)

Het rechterbaanvak, das de mak(s)

Zet u rechts, lul

 

Oja, en ik probeerde even jullie zuursmoeltest maar kreeg een lege pagina als resultaat. Ik vermoed dat ik een gemiddelde score zou krijgen. Ik heb geen probleem met file, motorrijders of bejaarden, wel met piemels die niet rechts rijden.

3 comments
Stijn Vogels
Stijn Vogels

Rechts rijden is tof en al. En ik volg ook zeker die verkeersregel als het kan. Maar ondertussen ken ik ook wel de wegstroken waar je beter niet op die door vrachtwagens kapotgereden puttenbaan moet rijden. Dan rij ik toch liever een paar kilometer in het midden. En hetzelfde telt nog meer wanneer het regent, iets wat in België wel eens vaker voorkomt. Je wil met je willen echt niet terecht komen in die uitgesleten watergeulen. Dat risico loop ik liever niet.

Stijn Vogels
Stijn Vogels

Rechts rijden is tof en al. En ik volg ook zeker die verkeersregel als het kan. Maar ondertussen ken ik ook wel de wegstroken waar je beter niet op die door vrachtwagens kapotgereden puttenbaan moet rijden. Dan rij ik toch liever een paar kilometer in het midden. En hetzelfde telt nog meer wanneer het regent, iets wat in België wel eens vaker voorkomt. Je wil met je willen echt niet terecht komen in die uitgesleten watergeulen. Dat risico loop ik liever niet.