Op dagen als Internationale Vrouwendag krijg ik het op mijn heupen. Niet omdat ik tegen Vrouwendag ben, niet omdat ik daaruit besluit dat alle 364 andere dagen dus bijgevolg mannendagen zijn, maar omdat er ergens in mij een feminist schuilt.

Laten we beginnen met te zeggen dat een dag als Internationale Vrouwendag nog steeds nodig is. Langs de ene kant omdat er landen zijn waar vrouwen minder rechten hebben dan mannen. Waar vrouwen onderdrukt worden. Waar vrouwen verkracht, besneden of gestenigd worden.

Langs de andere kant, in landen waar dat soort zaken niet (of in mindere mate) voorkomt, zijn er andere problemen. Ongelijkheid van loon, verbale of fysieke aanranding, of zelfs verobjectivering van vrouwen en hun lichaam zijn blijkbaar bij ons nog steeds normaal. “Dik. Lelijk. Wijf“, “Mijn naam is niet Hey Sexy“. 2 artikels die recent zijn verschenen waarin vrouwen niet alleen beoordeeld worden, maar ook anders behandeld worden om hoe ze eruit zien. Te dik of te knap, het is nooit goed.

Vrouwendag ging goed verlopen, ik had er amper iets van gemerkt. Tot ik ’s avonds deze 2 tegenkwam (Een vriendin had die post van Het Nieuwsblad gedeeld, vandaar dat dat in mijn newsfeed stond):

 

Dit zijn waarschijnlijk niet de enige in hun soort. Op die motorpagina’s staan dagelijks wel halfnaakte vrouwen. Maakt het niet goed, maar ter ere van vrouwendag zeker niet. Die post van Nieuwsblad, zou dat gepubliceerd zijn door een man of een vrouw (Het artikel zelf zegt niets over vrouwendag, enkel de Facebookpost)? In ieder geval vind ik beide voorbeelden even fout.

Al dat onrecht tegen vrouwen.. allemaal de schuld van de mannen? Mannen zijn eikels. Vooral tegen elkaar, maar ook tegen de rest. Ik zou willen zeggen dat dat eikel zijn gelukkig met de leeftijd eruit groeit, maar ik weet dat dat niet bij iedereen zo is. Zullen we zeggen dat dat met het verstand komt, daarvan weten we ondertussen ook dat niet iedereen ermee gezegend is. Soit, het is niet goed, maar het is nu zo.

De oplossing, beste vrouwen, ligt volgens mij niet bij het imiteren van de mannen in dat eikel zijn. Kijk gerust naar blote venten zoveel je wil, maar doe het niet ter ere van vrouwendag. Dat maakt jullie niet beter dan hen. Ik dacht dat Internationale Vrouwendag ging om het versterken van de positie van de vrouw, niet het verlagen tot die van de man.

Of ligt de oplossing net wel in het imiteren van mannen? Niet in het eikel zijn, maar in het minder obsessief bezig zijn met hoe ze eruitzien of wat anderen van hen denken? En bijgevolg ook minder kritisch zijn tegenover anderen? Maar kunnen vrouwen dat wel?

Of het een echte oplossing is weet ik niet, maar hier is alvast een idee, iets dat mannen en vrouwen tegelijk kunnen doen: laten we meer respect opbrengen voor elkaar. Meer aanvaarding van een ander. Of Het Andere. Niet iedereen hoeft er hetzelfde uit te zien, hetzelfde te zeggen of hetzelfde te doen. Laten we allemaal wat meer verdraagzaam zijn voor de andere en iets of iemand aanvaarden in zijn raar zijn. Minder kritiek hebben op elkaar. Want hey, normaal is toch ook maar iets dat de norm geworden is. Daarom wil het nog niet zeggen dat het goed is.

Allemaal goed, maar hoe?  Hoe verander je je wereldbeeld? Begin met kleine stapjes: Stop met Flair kopen, reclame te kijken en 50 Shades te lezen..

Flair als magazine mag dan beweren voor de vrouwen op te komen, volgens mij doen ze net het omgekeerde. Ik heb al eens zo’n magazine vastgepakt tijdens een toiletbezoek en vind de inhoud allesbehalve taboedoorbrekend. Vrouwen in een hokje duwen. Vrouwen over eenzelfde kam scheren. Vrouwen karikaturiseren. Wanneer was er nog eens een voorpagina die níet ging over afslanken? Wanneer is “een maatje meer” ook echt een maatje meer?

Reclame. Arghhh. Ik heb media (tv, kranten, radio) volledig afgezweerd. Deels door de inhoud van die media zelf, maar vooral door de reclame op die media. Ik werd pissig van het niveau van de gemiddelde radiospot (ja ook die van de Flaihaihair). Dat vaste scenario: Onnozel mopje > reveal > jingle (ik schreef er in 2010 al eens een blogpost over). Die irritante veel te hoge stemmen en geluiden. Ik krijg al weer koppijn door eraan te denken. Mijn punt is: reclame zorgt ervoor dat ge dingen gaat denken of dingen gaat willen die ge eigenlijk niet zou denken of willen. Of ge het nu gelooft of niet, het werkt. Het is erger dan inception: Het is een oorzaak van zo veel dingen die fout lopen in deze wereld. Ok, je krijgt misschien niet metéén zin om naar de winkel te lopen en Special K te kopen, maar ergens, na zo’n 50 keer, krijg je toch het idee dat je even slank moet zijn als de reclamevrouw en dat Special K misschien wel kan helpen daarbij. (Ik verzamelde ooit eens wat van mijn tweets over reclame in een blogpost).

Oja, en 50 Shades Of Grey, daar ga ik niet te veel woorden aan vuil maken. Yasmine kan dat beter (ja, dezelfde Yasmine als van dat Hey Sexy artikel).

Afschuwelijk. Vrouwonvriendelijk. Totaal verkeerde representatie van hoe een gezonde relatie werkt. Idealiseert abusive relaties en manipulatieve mannen. Zadelt vrouwen met het idee op dat manipulatieve, misbruikende relaties oké zijn zolang het seksueel spannend is.

 

Dus stop met Flair kopen, reclame te kijken en 50 Shades te lezen. Die dingen maken je een trut. En trutten zijn niet beter dan eikels.