In tijden waarin motorrijders om de oren gesmeten worden met drieletterwoorden als IMU, TCS, LCS en ABS en motoren bijna evenveel sensoren bevatten als smartphones lijkt het soms alsof elektronica de overhand neemt van de goede oude techniek. Niet dat daar iets mis mee is: het rijden wordt er altijd maar aangenamer op, we kunnen onze grens telkens wat verder leggen en we voelen ons steeds een stukje veiliger op 2 wielen. Maar onder al die opties en computergestuurde systemen schuilt nog steeds hetzelfde: een degelijke motor. Ik kocht vorig jaar voor m’n 28ste verjaardag mijn eerste motor: een sportieve klassieker en leerde de essentie van motorrijden. Dit is mijn review na 6 maand Hornet.

Honda-CB600-Hornet-kleiner-2-2

Back to Basics

Je hoeft heus geen cursus motortechniek gevolgd hebben en jaren te sleutelen aan je eigen tot caféracer omgebouwde Honda CB sevenfifty. Neen, ik hou het iets toegankelijker en kom via een online zoekertjessite terecht bij een dealer met een prachtige Honda CB600F Hornet uit 1999. Naast wat kleine lakschade achteraan en met amper 23.000 kilometers op z’n teller is deze 16-jaar oude naked bike in nagenoeg perfecte staat. Meegeleverde opties: 0. Na wat papierwerk rest mij enkel nog betalen, opstappen en wegrijden.

Over de looks van de Hornet valt eigenlijk alles of niets te zeggen. Is het omdat hij net iconisch is, of net omdat hij er eigenlijk gewoon uitziet zoals elke naked er zou moeten uitzien: naakt? Leg hem naast een Kawasaki ER5, ZR7 of een Suzuki Bandit en een niet-getraind oog zou in een eerste oogopslag geen verschil zien. Nuja, zo veel creatieve ruimte heb je natuurlijk niet op een motorfiets waarbij van elk stukje plastic de vraag gesteld wordt of het écht nodig is. De CB600 F combineert een klassieke basis van de oerdegelijke sevenfifty met de sportieve tinten van de CBR600. Een grote ronde koplamp met daarboven de eveneens verchroomde achterkant (of is het voorkant?) van de dubbele tellerpartij zorgen voor de klassieke looks. Een ronde tank en brede kont balanceren het geheel mooi tot sportieve motorfiets.

De uitlaat zit standaard redelijk hoog en half onder de kont, maar daar besliste de vorige eigenaar anders over. Deze Hornet pronkt met een uitlaat uit de kast van Leo Vince die niet alleen zijn uitstraling maar ook zijn geluid net dat tikkeltje agressiever maakt. Deze blaffer overstijgt stationair het typische zoemende karakter van de Hornet, en scheurt in hoog toerental zo dat je je wel eens op circuit waant. Inclusief die verslavende knallen bij het schakelen, de blikken die je nastaren en het besef dat iedereen je hoort aankomen. Hij maakt van dit bijtje een echte Afrikaanse Killerbee.

Honda-CB600-Hornet-kleiner-2-10

En de extra’s?

Met z’n zadel op 790mm kunnen ook de kleinere motorrijders met gemak op deze motor kruipen. Dit zorgt wel voor wat korter geplooide knieën voor de grote meneren en mevrouwen onder ons, wat dan misschien niet het comfort maar wel de sportiviteit verhoogt. De rug zit trouwens wel lekker recht als je dat wil. En wie graag wat bewegingsruimte heeft op het zadel kan gerust zijn gang gaan en z’n kont tegen het verhoogde tweezitje plakken of z’n kruis tegen de tank duwen. Ieder z’n voorkeur. Na een dagje rijden zal je wel even wat pinguïnwandelen door het basiscomfort van het zadel, maar dat neem ik er graag bij.

Veel extra’s moet je verder niet verwachten op deze naakte schoonheid. Het analoge dashboard beperkt zich tot toerenteller, snelheidsmeter en kilometerteller, op enkele verklikkerlichtjes na. Zelfs geen klok of versnellingsindicator. Wat overbodig is gaat er af. Heerlijk basic en to the point. Zo hebben we het graag.

Over to the point gesproken, onder de tank schuilen vier watergekoelde cilinders van 599cc in lijn om je van punt A naar punt B te brengen. Het blok dat hij van zijn race-broertje de CBR600F geërfd heeft is goed voor 97,5 paarden aan 12.000 toeren per minuut, en aan 10.000 t.p.m. kan je rekenen op 66,6 Nm koppel. Voeg er daar gerust nog enkele bij dankzij de Leo Vince chape die erop zit. In 6 versnellingen brengt de ketting deze kracht naar je 180mm dikke Pirelli achterband met 220 mm schijf met enkelvoudige remklauw. Vooraan krijgt je een band van 120mm breed en een set 296mm grote schijven met dubbele zuigerremklauw.

Allemaal goed en wel, maar wat levert het op? Wie op deze Hornet stapt en de motor in gang gooit staat oog in oog met een rustig brommend bijtje dat staat te springen om op te stijgen. Draai je aan de gashendel dan begint hij te schreeuwen naar z’n vrijheid en kan geen bijenhotel hem in z’n bed houden. Meteen vanaf de eerste polsbeweging voel je de vinnigheid van het blok. De directe gasrespons zorgt soms voor wat een wat bokkerig vertrek, maar levert je ook meteen de nodige kracht om op te stijgen en Queen Bee uit te zwaaien.

Honda-CB600-Hornet-kleiner-2-7

Te land, ter zee en in de lucht

Om de hogere regionen van het blok te testen trek ik naar het Gentse havengebied: langgerekte stukken perfect asfalt zonder verkeer in combinatie met brede lange bochten. En jawel: ook op hoge snelheden heeft deze vierpitter voldoende power. In lagere toeren laat hij soms wat op zich wachten, maar daarna blijft hij geven.

De eerste versnellingen zorgen voor een continue krachtbron die je van 0 naar vrijheid brengen. Lange snelle bochten snij je zonder problemen aan en accelereer je voor je het weet weer uit. Het lijkt allemaal zo eenvoudig op deze motor. Aan minder legale snelheden mag je wel behoorlijk wat trillingen in je kruis verwachten. Maar dat zal wel het minst van je zorgen zijn.

Helaas vinden we niet overal in België wegen zo strak als een babykont, dus rij ik naar de andere kant van Gent en volg even de E17 richting Kortrijk. Van een naked moet je geen groot comfort verwachten op de autostrade, en dat is met deze CB600 ook niet anders. De wind raast langs alle kanten en zorgt bij snelheden boven de 120 km/u voor een echte donder in de helm. Zonder kuip en zonder windscherm krijg je natuurlijk alles over je heen.

Via de afrit in Nazareth rij ik langs binnenwegen de Vlaamse Ardennen binnen. Dit moet zo het meest berg- en bochtachtige landschap zijn dat er in Vlaanderen te vinden valt. Inclusief de occasionele kasseistroken en heuvels die luisteren naar namen als Muziekberg, Ganzenberg, Kluisberg en Oude Kwaremont. Een ideaal speelveld om onze Hornet uitvoerig te testen op het bochtenwerk.

Het lage middelpunt zorgt ervoor dat de motor een groot stabiliteitsgevoel heeft en het lichte gewicht (176kg droog) geven je volledige controle om de fiets in de bochten van de ene op z’n andere oor te leggen. Dat maakt dat deze CB600 een echt plezier is om mee te rijden en bijna als speelgoed aanvoelt. Ook op trage snelheden laat hij zich gewillig bedienen. Geen manoeuvre is te moeilijk. Even de koppenberg op en terug? Geen probleem! Met z’n scherpe draaicirkel heb je’m zo gekeerd.

De achterrem zorgt bij normaal gebruik voor een trage maar zekere kracht, en de voorrem knijpt zich vlot toe tot een krachtige stop. Wel oppassen voor slippende banden. Eens goed stampen op de achterrem staat garant voor een glijdend achterwiel. Ook het voorwiel krijg je gemakkelijk geblokkeerd bij een snelle rembeweging, waardoor het op natte en gladde wegen toch extra uitkijken blijft, zo zonder ABS.

Honda-CB600-Hornet-kleiner-2-5

Praktische stadsmus

Als je de stad in duikt voor een terrasje en een koffietje zal je merken dat ook hier de CB600 goed tot zijn recht komt. Op trage snelheden en tussen het drukke verkeer wring je hem tussen elke spleet, en de koppeling laat zich met alle gemak bespelen. Al zullen verkeersdrempels nooit zijn beste vrienden worden.

Als je dan toch in de stad bent kan best ook op zoek gaan naar een tankstation, want met z’n 16l tank (+3l reserve) sta je elke 200km weer aan de pomp. Wat dan wel praktisch is: een onderhoud hoeft slechts elke 12.000km.

De CB600F Hornet is onder de nakeds de referentie geworden: licht, speels, krachtig en controleerbaar. Zowel in het bochtenwerk als wat de versnelling betreft heb je zowel als beginnende als ervaren motorrijder alles perfect in de hand, blijft hij perfect beheersbaar en weet je exact wat te verwachten. De limieten waar deze populaire opstapper tegenaanloopt zijn meestal deze van zijn berijder. Geen wonder dat zo veel beginnende motorrijders op deze Honda springen. Geen wonder dat die beginners ook nog jaren bij deze Hornet blijven.

Beginner of niet, de Honda CB600F Hornet biedt met zijn 600cc een degelijke motor die tijdloze en klassieke looks combineert met een agressieve toets. Dat maakt deze Japanse klassebak zo polyvalent: Ideaal voor wie dagelijks naar zijn werk pendelt, voor wie de zonnige weekends op de tuf wil of voor wie de wetten van fysica opzoekt.

Als je toch liever wat zekerheid in je remschoenen hebt kan ook een versie mét ABS kopen. Goed onderhouden modellen van de eerste generatie (1998 – 2006) kan je vinden vanaf 1.500€. Het nieuwere model vanaf 2007 verliest wat iconische looks door een scherpere koplamp en lage korte uitlaat en is in de winkel te koop voor zo’n 8.000 €. En ja, er zijn ook opties bij.

Honda-CB600-Hornet-kleiner-2-15

Technisch:

Motor

De Honda CB600 F Hornet kan rekenen op vier in lijn gemonteerde watergekoelde cilinders met een totale inhoud van 599cc, twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Volgens Honda levert deze 97 PK aan 12.000 tpm en 66 Nm koppel aan 10.000 toeren. Een combinatie waar Honda tot op heden terugvalt voor z’n recentste Hornets, al krijgt de nieuwste versie wel wat extra PK’s erbij.

Remmen, wielen en banden

Achteraan krijg je een 180mm dikke achterband met enkele 220 mm schijf met enkelvoudige Nissin remklauw. Vooraan zit een band van 120mm breed en een set 296mm grote schijven met dubbele zuigerremklauw. Beide gemonteerd op klassieke 17 inch driespaakswielen.

Frame en vering

Dit geheel wordt bijeengehouden door een stalen ruggengraatframe. Vooraan zorgt een upside down voorvork van 41mm met 120 mm veerweg voor de vering, achteraan een monoshock met zevenvoudig instelbare veervoorspanning  met 128 mm veerweg.