Coaches leven in een gouden marketingtijd: het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om zo veel ideale klanten te bereiken als vandaag via Facebook.

Vroeger waren we afhankelijk van mond-tot-mondreclame, doorverwijzingen van concullega’s en ook de random folders en advertenties waarvan je niet wist wie ze zouden zien. Laat staan dat je er veel over jezelf kon vertellen.

Nee, dan de Facebookpagina: je hebt er alle plaats en ruimte om te laten zien welk probleem jij oplost voor je klanten, wie je bent, wat je precies doet en hoe jij mensen exact helpt.

En het is helemaal gratis.

Prachtig, toch?

Bericht van Gerrit

Hey, doe je mee met Make Facebook Great Again?

In mijn nieuwe gratis online challenge leer je in 5 dagen hoe je betere Facebookposts maakt, die meer bereik, meer interactie en meer klanten opleveren. Interesse?

De realiteit is vaak anders.

Coaches, mensen die mensen helpen, zijn vaak ontzettend goed in wat ze doen: de problemen van hun klanten helpen oplossen.

Of dat nu is dat ze ongelukkig zijn op hun werk, een schattige puppy die een probleemhond geworden is, burnout of bore out, opvoedproblemen, trauma’s uit het verleden, rouwverwerking, … noem maar op: coaches maken het leven van hun klanten terug zo veel mooier.

Wat iets moeilijker is, dat is zichzelf verkopen. Marketing.

Het belang van marketing

Marketing zorgt ervoor dat je de juiste mensen aantrekt. Mensen met wie het klikt en die na een eerste kennismakings- of verkennend gesprek zonder twijfelen JA zeggen op je aanbod voor een traject.

Marketing zorgt ervoor dat mensen met jou willen werken, en niet met een van je concurrenten.

Marketing zorgt ervoor dat jij je ding kan doen, en is dus 1 van de essentiële skills die je nodig hebt als coach.

Doorverwijzingen via artsen en loopbaancheques zijn allemaal goed en wel, maar liefst heb je zelf ook wat meer controle over hoe je marketing verloopt, toch?

En helaas, nu er steeds méér coaches, steeds meer concurrenten, is mond-aan-mond reclame niet goed genoeg.

Vandaag geef ik je graag wat tips mee waarmee je je Facebookpagina beter kan aanpakken zodat die meer klanten gaat aantrekken, aan de hand van drie veelgemaakte fouten die ik om de haverklap zie bij coaches.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

1 – Je vraagt meteen om de verkoop

Stel, iemand heeft een post van je zien passeren, is benieuwd, en klikt door naar je Facebook. Het eerste wat die daar ziet op de coverfoto is een oproep: “Vraag nu jouw workshop aan” met een pijltje naar de knop eronder: email sturen.

Eerlijk – waarom zou die dat doen? Ze weet nog niet wat jij doet, welk probleem je oplost, wat die workshop zo’n beetje inhoudt, of jij haar wel kan helpen, …

Bovendien is ook niet zo heel duidelijk wat er dan moet gebeuren. Wat moet ze dan vragen in die e-mail? Zo’n heel erg open opdracht is moeilijk want er is nog geen motivatie om dit echt te gaan doen.

Het kan ook anders: je kan mensen meteen iets geven, waarmee je vertrouwen opbouwt, waarmee ze jou en jouw diensten leren kennen.

2 – Het is niet meteen duidelijk welk probleem je oplost

Facebook biedt heel wat kansen om op je pagina meteen duidelijk uit te leggen wat jij doet, welke oplossingen je biedt voor je klanten. Er is de beschrijving van je pagina, je kan een post bovenaan vastpinnen, …

Mogelijkheden genoeg, maak er gebruik van want: als iemand op jouw pagina terecht komt, en het is niet duidelijk welk probleem je oplost, laat staan of jij hen in hun specifieke situatie kan helpen, waarom zouden ze dat op like klikken? Waarom zouden ze verder lezen?

3 – Je geeft je fans geen kans om jou te leren kennen

Je hebt het vast al eerder gehoord: mensen doen zaken met mensen.

Misschien biedt jij ook gratis kennismakingsgesprekken aan? Zodat zowel jij als je klant elkaar kunnen leren kennen en voelen of er een klik is voor je verder gaat.

Je zou de drempel voor die kennismakingsgesprekken ENORM kunnen verlagen door meer van jezelf te laten zien. Zo weet een klant al of het zal klikken met jou, nog voor ze een afspraak maken.

Dat scheelt: je doet minder kennismakingsgesprekken die toch niets opleveren (want je krijgt enkel nog klanten die echt bij jou passen) EN je trekt meer ideale klanten aan omdat die sneller de connectie voelen met jou en staan te popelen om met jou te mogen werken.

Makes sense? Mooi, dan heb ik nu een aantal tips voor je die ervoor zorgen dat je Facebookpagina een plek wordt die je ook nieuwe klanten oplevert, in plaats van een bron van frustratie en tijdsverspilling voor jou.

Wat je moet weten over Facebook marketing is dit:

Mensen kopen van mensen die ze kennen, sympathiek vinden en vertrouwen.

Of zoals ze zo mooi in het Engels zeggen: people buy from people they know, like and trust.

Wat is Know, Like, Trust?

Know Like & Trust zijn 3 onbewuste psychologische checks die mensen moeten hebben voor ze ooit klant worden bij jou (de Buy dus).

Ze zijn onbewust en psychologisch omdat we als koper er niet bij stilstaan. Maar het zijn wel degelijk checks die moeten afgevinkt worden, voor we overgaan tot een aankoop van een dienst of een product. En hoe hoger de prijs van jouw dienst, hoe belangrijker dit is.

Maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen, en hoe zorg je dat mensen die checks bij jou kunnen aanvinken?

Know: Mensen kopen van mensen die ze kennen

Dat mensen je kennen is de eerste voorwaarde. Ze moeten je ergens gezien hebben… anders weten ze niet van je bestaan. Dat kan bijvoorbeeld eenmalig op een flyertje zijn bij de dokter, of via je website.

Maar 1 keer is niet genoeg. Uit het oog is uit het hart… Dus je wil dat je potentiële klanten je regelmatig zien, anders zijn ze je al snel weer vergeten.

Daarom is je Facebookpagina een ideale manier om regelmatig in contact te komen met je doelgroep, zodat ze weten wie je bent, wat je doet en vooral: waarmee je hen kan helpen.

Like: Mensen kopen van mensen die ze sympathiek vinden

Als coach is die klik tussen jou en je klant super belangrijk. Of die klik er is ontdek je waarschijnlijk tijdens je eerste kennismakings-gesprek.

Maar om ervoor te zorgen dat je de juiste mensen bij jou op zo een gesprek krijgt, is het belangrijk dat je deze fase goed aanpakt. Mensen die op voorhand al weten dat de klik er is met jou, omdat jij jij bent. En niet zomaar het eerste het beste flyertje of het eerste zoekresultaat in Google.

Om de juiste mensen aan te trekken die jou sympathiek vinden is het belangrijk dat je voldoende van jezelf laat zien.

De échte jij. Niet alleen de coach, maar wie je bent, wat voor iemand je bent, hoe je denkt, hoe je je voelt. Denk niet alleen foto’s en video’s, maar ook gewoon een persoonlijke aanpak, en geen “professionele corporate talk” die enkel jouw concurrenten begrijpen.

Je wil connecten met je publiek, zodat ze zich herkennen in wat jij te vertellen hebt. En dat kan enkel maar door je authentieke zelf te tonen.

Trust: Mensen kopen van mensen die ze kennen, sympathiek vinden en vertrouwen

De laatste stap, voor iemand klaar is om klant te worden, is het vertrouwen opbouwen.

Ze mogen je nog zo vaak te zien krijgen, en zo sympathiek vinden als ze je niet vertrouwen zal er geen aankoop komen.

Wat coaches vaak vergeten, is dat je ideale klant niet enkel moet vertrouwen dat je echt goed bent in wat je doet, maar ook – en vooral! –  dat jij de ENIGE en de BESTE bent die hun kan helpen bij hun specifieke probleem.

Hoe bouw je aan je know, like en trust als coach?

Om je know, like & trust op te bouwen als coach is het dus belangrijk om:

  • Regelmatig te posten op Facebook zodat je top of mind wordt (en blijft)
  • Genoeg van jezelf te laten in je posts zodat je connect met je ideale klant en ervoor zorgt dat ze aangetrokken wordt tot jou.
  • De juiste posts te maken die voor het vertrouwen zorgen.

Het is dus niet alleen een kwestie van regelmatig posten (elke dag is een goede richtlijn), maar ook van de juiste dingen te posten.

Helaas vervallen veel ondernemers in 1 van deze 2 situaties:

  • Ofwel probeer je continu te verkopen op je Facebookpagina
  • Ofwel probeer je niet genoeg te verkopen op Facebook

Het resultaat van beide gevallen? Niets.

As in: je Facebookpagina levert je geen nieuwe klanten op.

Wat post je dan wel?

Wat zijn die juiste dingen die je dan moet posten om je know like & trust op te bouwen?

Wel, dat zijn verhalen.

Verhalen van jou, van je klanten, van de dingen die je meemaakt…

Benieuwd welke verhalen je kan vertellen en hoe je ze maakt zodat ze niet alleen voor veel bereik op je Facebookpagina zorgen, maar ook voor klanten die al JA hebben gezegd nog voor ze op kennismakingsgesprek komen?

Download dan deze 3 strategieën om Facebook Posts te maken waardoor klanten JA zeggen, via het formulier hieronder:

Download mijn 3 Strategieën om
Facebookposts te maken waardoor klanten ja zeggen