De 7 stappen om je eerste online programma te maken

Online programma’s… iedereen wil het wel hebben in z’n business. Logisch, want het kan voor een mooie extra inkomstenstroom zorgen.

Maar slechts weinigen hebben ook effectief een online programma, laat staan een dat verkoopt.

De voorbije jaren heb ik meerdere online programma’s gemaakt. Van hele grote, tot kleine en eenvoudige.

In deze Facebook Live deel ik met jou mijn 7 stappen die ik hanteer om een nieuw programma te maken:

Liever lezen?

Dit zijn mijn 7 stappen om je programma uit te werken:

Stap 0: Bepaal hoe hard je dit wil

Ok, deze maakt eigenlijk geen deel uit van de 7 stappen, aangezien het niet echt een stap is om te nemen, maar eerder een beslissing om te maken.

En die beslissing is: Bepaal voor jezelf hoe hard je een online programma wil maken. Een beetje? Of écht?

Wil je het écht? Commit jezelf dan. Maak er een doel van. Maak er een project van. Zet het in je agenda. Zet het in je to-do lijst (en niet die “someday maybe” lijst). Behandel jezelf als “klant”, en hou je aan de afspraken die je maakt met jezelf.

Hoe je het doet maakt niet uit, maar als je het écht wil, dan zorg je ervoor dat het ook écht zal gebeuren.

Weet je nog niet zeker of je wel een online programma wil? Lees dan zeker deze blogpost: De 8 grootste voordelen van online programma’s

Ben je er wel zeker van? Alright, dan neem ik je graag mee op mijn 7 stappen.

Stap 1: Brainstorm problemen en kies er 1

Bedenk op basis van wat je weet welke problemen je klanten ervaren waar jij hen mee zou kunnen helpen, en maak er een lijstje van.

Of nog beter: vraag het hen.

En selecteer dan uit dat lijstje 1 probleem om te gaan behandelen.

Doordat je van een probleem vertrekt zorg je ervoor dat je online programma ook effectief iets is waar je klanten nood aan hebben. En het zorgt ervoor dat je online programma ook verkoopbaar wordt.

Bijvoorbeeld: Mijn klant wil graag handgemaakte en uniek servies op tafel kunnen zetten
Bijvoorbeeld: Mijn klant weet niet goed wat posten op zijn Facebookpagina

Elk product is een oplossing tot een bepaald probleem.

Stap 2: Brainstorm alle oplossingen voor dat probleem

Ongetwijfeld zitten er honderden oplossingen voor dat probleem in jouw hoofd. En dan ben je nog niet eens begonnen met researchen, in boeken, online…

In deze fase is het een kwestie van zo veel mogelijk informatie te verzamelen dat het probleem zou kunnen oplossen.

Verzamel al die oplossingen in een lijstje. Hoe meer hoe beter.

Stap 3: Schrap en zet in een logische volgorde

Ik denk dat dit nog de moeilijkste stap is: schrap een deel van de oplossingen die minder belangrijk zijn, en giet de overblijvende in een stappenplan.

De kans is groot dat jij denkt: ik wil zo veel mogelijk informatie in dit programma steken.

Maar je klant is helemaal niet op zoek naar informatie, die wil transformatie. Hij wil zijn probleem zo snel en goed mogelijk opgelost zien.

Mensen zijn niet op zoek naar informatie, maar naar transformatie

Het is jouw taak om een stappenplan uit te werken om je klant zijn transformatie te geven. Niet om hem al je kennis te geven.

Je kan het Pareto principe, (ook wel bekend als de 80/20 regel) hanteren:

Van al die oplossingen, welke 20% bezorgen mijn klanten 80% van het resultaat?

Stap 4: Bedenk de extra’s

Een online programma draait niet alleen om informatie. Je wil ook dat mensen je programma effectief volgen. Dat is uiteraard hun verantwoordelijkheid, maar jij kan het ze wel zo gemakkelijk mogelijk maken.

In deze fase stel je jezelf 2 vragen:

  • Hoe kan ik dit programma nog beter maken voor mijn klanten?
  • Hoe kan ik het ze nog gemakkelijker maken om het eindresultaat te behalen?

Dit zorgt ervoor dat je een aanbod kan uitwerken dat je klanten ook effectief zullen willen, en dat ze je online programma ook zullen volhouden.

Enkele voorbeelden:

  • Een werkboek
  • Een agenda & planning
  • Een roadmap
  • Een tracking sheet
  • Een checklist
  • Een coaching call (in groep of 1 op 1)
  • Een bonus workshop
  • Een live dag

Stap 5: Giet alles in 1 of meerdere pakketjes

Je wil niet meer in maatwerk denken, maar ik concrete oplossingen die jij voorstelt voor je klanten. Dus in deze fase maak je 1 of meerdere pakketjes dat je klanten kunnen aankopen.

Ik maak meestal 3 niveau’s:

  1. De Doe Het Zelf optie waarbij je op je eentje aan de slag gaat met de info
  2. De Doe Het Samen optie waarbij je samen met een groep extra begeleiding en tijd van mij krijgt
  3. De VIP optie waarbij we 1 op 1 het traject verder afstemmen op jouw noden

Op deze manier maak je voor ieder wat wils, kan je de informatie ook toegankelijk houden (als je dat wil), maar je tijd toch waardevol maken en die extra begeleiding bieden (als je dat wil).

Stap 6: Verkoop het

Jaja, je kan je online programma voorverkopen nog voor je het maakt. Het klinkt misschien vreemd, maar het is niet omdat het nog niet gemaakt is dat het niet bestaat.

Als het in je hoofd bestaat, en helemaal uitgedacht is, dan is het programma zo goed als klaar. Dan is het dus enkel nog maar een kwestie van het op papier of op video te zetten.

Nu, waarom eerst verkopen en dan pas maken? Wel dit heeft 2 belangrijke voordelen

  1. Je laat jezelf betalen voor de tijd en misschien zelfs euro’s die je gaat investeren in het effectief creëren van het programma
  2. Je test of je klanten ook effectief interesse hebben in je programma. Stel dat niemand het koopt… ga je terug naar stap 1.

Nu, hoe verkoop je je programma? Simpel: je gaat op zoek naar de mensen die dat ene probleem hebben en je zegt iets à la: “Als je dit probleem hebt, dan heb ik een oplossing voor je. Dit zijn de voordelen…, en het kost je slechts …”

Stap 7: Maak je online programma

Hoe je het maakt hangt af van wat voor programma het is, welke plek het heeft in je businessmodel en welke vorm het zal aannemen, maar dit is waar het echte “fysieke” werk gebeurt. En eigenlijk? Ookal lijkt het niet zo, als je de voorbije stappen hebt gevolgd is dit de gemakkelijkste van allemaal.

Doordat je het programma al verkocht hebt heb je nu beta-testers met wie je je programma kan maken, die je feedback kunnen geven, die je kunnen helpen om het programma te verfijnen.

Je kan je programma dus perfect “live maken”, samen met je klanten:

  • Is het video? Dan kan je het misschien live brengen in een webinar systeem, of in een Facebook groep en via Facebook Live.
  • Of het tekst, dan kan je het via mail bezorgen.

Niets zo goed als échte feedback van échte klanten om je programma nog beter te maken.

Ook mooi meegenomen: het zorgt voor testimonials, voor je volgende verkoop.

En oja: vergeet ook al je extra’s uit stap 4 niet.

Maak jij ook een online programma?

Speel je met het idee van een online programma maar blijft het ergens in je hoofd rondzweven?
Of is je idee al concreet gevorderd, maar geraak je er niet aan toe? Dan heb ik de oplossing voor jou:

Ik start met een begeleidingstraject dat je door deze 7 stappen leidt. Het coaching traject heet Online Ondernemen Met Impact en zal enkele gepassioneerde ondernemers meenemen op een mindset, strategisch en praktisch pad om een online programma te maken dat ook effectief verkoopt.

Interesse om je te laten begeleiden? Stuur dan een aanvraag in voor een gratis Strategy Call. Als ik jou selecteer uit de inzendingen bellen om te bekijken wat een online programma kan betekenen voor je business, hoe dat er zou kunnen uitzien en of je in dit coaching traject wil stappen.

Je vindt meer info op https://www.gerritvromant.be/impact/

Succes!

 

By | 2018-09-18T15:26:18+00:00 september 18th, 2018|

Leave A Comment