• Facebookpagina aanmaken

Een Facebookpagina maken, hoe begin je eraan en waar let je op?

Wil je Facebook gebruiken voor de marketing van je bedrijf? Wil je als bedrijf een professionele aanwezigheid op het grootste sociale netwerk ter wereld?

Dan heb je een Facebook bedrijfspagina, of kortweg Facebook pagina nodig.

In deze blogpost help ik je stap voor stap op weg om je zakelijke Facebook pagina meteen goed te maken én om er meteen het meeste uit te halen.

Maar eerst… even een stap terug.

Facebook profielen en Facebook pagina’s

Elk lid van Facebook heeft een Facebook profiel. Een profiel staat op jouw persoonlijke naam. Zo heb ik een profiel met de naam “Gerrit Vromant”.

Volgens de Facebook regels is het verboden om een profiel aan te maken onder een valse naam of een bedrijfsnaam en om een profiel te gebruiken voor de reclame voor je bedrijf.

Een postje hier en daar over je bedrijf op je profiel is zeker niet erg (zou ik je ook aanraden trouwens), maar je gaat je profiel best niet gebruiken als écht marketingkanaal.

Als je dus wat uit Facebook wil halen voor je bedrijf, maak dan een Facebook pagina aan.

De verschillen en voordelen van een Facebook pagina tegenover een profiel

Als zelfstandig ondernemer loopt je privé en je zaak misschien wel wat in elkaar over, maar toch trek je je persoonlijke Facebookprofiel en je professionele aanwezigheid best uit elkaar.

Een Facebookpagina komt met enkele nadelen tegenover een profiel (daar zometeen meer over), maar ook een hele hoop voordelen.

De belangrijkste voordelen zijn:

Geen limiet in aantal likes:

Een Facebook profiel is gelimiteerd tot 5.000 vrienden.

Dat lijkt nu misschien wel veel, maar na verloop van tijd ga je misschien wel meer dan 5.000 mensen willen bereiken. Of daar streef je toch naartoe als je wat ambitieus bent. Een pagina heeft geen limiet op het aantal vind-ik-leuks, likes of fans (noem het hoe je wil) en kan dus oneindig blijven groeien.

Ter info: de grootste pagina staat op naam van voetballer Cristiano Ronaldo met 122 miljoen fans op dit moment

Een lagere drempel:

Een profiel is voor dubbelzijdige connecties: Als iemand jou als vriend wil toevoegen moet jij dit accepteren. Daarna zijn jullie beide elkaars vrienden. Maar dat wil niet iedereen doen bij jou (zeker niet als ze je eigenlijk nog niet zo goed kennen), en jij waarschijnlijk niet bij iedereen.

Bij een pagina kan iedereen je pagina liken, je hoeft hier niets voor te doen. Je hoeft die persoon ook niet terug te liken of te volgen. De drempel om een pagina te liken is veel kleiner dan om vriend te worden.

Onderscheid privé en professioneel:

Hoewel ik heel erg fan ben van jezelf tonen en open en authentiek communiceren (je leert er trouwens alles over in mijn gratis Boost Je Facebook programma), is het toch belangrijk om het onderscheid te maken tussen persoonlijke zaken en professionele zaken. Je wil niet alles delen met iedereen.

Je kan je profiel gebruiken voor privé-zaken (foto’s van je kinderen, je kat, je lunch, …) en je pagina voor je bedrijf (waar je mee bezig bent, nieuws, updates, …). Zo hou je die 2 uit elkaar.

Het is de regel:

Facebook wil dat je profiel je echte naam weergeeft. Een pagina mag je elke naam geven die je wil. Dus ookal heeft je bedrijf dezelfde naam als je echte naam, maak je best een aparte pagina. De mijne heet gewoon “Gerrit Vromant – Social Media Coach“.

Als Facebook een profiel ontdekt waarvan ze denken dat het geen echte naam heeft verwijderen ze het en ben je alles kwijt. En ja, dit doen ze regelmatig. En neen, je kan dan geen toegang meer krijgen tot je profiel of de pagina’s die eraan gekoppeld zijn.

Meer inzicht:

Bij een profiel krijg je niets van statistieken over je updates. Je ziet enkel het aantal likes en reacties dat je krijgt. Dat geeft een indicatie, maar zegt niets over hoeveel mensen het eigenlijk gezien hebben.

Op een pagina zie je statistieken van je berichten, van wie je fans zijn, hoelang ze je video bekeken, hoe vaak op de link geklikt wordt, hoe vaak de foto bekeken wordt, … Je krijgt echt veel meer informatie over wat er gebeurt op en rond je Facebookpagina. Zo kan je ook gaan meten en evalueren.

Nodig voor advertenties:

Een profiel kan geen advertenties opzetten. Ookal denk je nog niet meteen aan het inzetten van advertenties, misschien ga je dat in de toekomst wel willen (#LongTermThinking, right?)

Als je wil adverteren op Facebook om bijvoorbeeld meer mensen te bereiken, doe je dat vanuit een advertentie-account dat gekoppeld is aan je profiel, maar je adverteert namens een Facebookpagina. Zonder pagina geen advertenties.

Al je posts zijn openbaar:

Berichten die je post op je profiel zijn, afhankelijk van je privacy-instellingen niet voor iedereen zichtbaar. Dat wil je waarschijnlijk ook als je privé zaken post. Niet iedereen heeft zaken met de fratsen die je kinderen uithalen :).

Berichten op je pagina zijn standaard publiek voor iedereen. Zo hou je alle opties open voor je post om “viraal te gaan” of toch op z’n minst wat te verspreiden bij nieuwe mensen.

Het is professioneel:

Als je je bedrijf iets of wat serieus neemt heb je een professionele aanwezigheid echt wel nodig, net zoals je een website nodig hebt. Op een pagina kan je een adres zetten, openingsuren, contactgegevens, … het is eigenlijk bijna een soort mini-website voor je bedrijf. En het is super gemakkelijk op te zetten (lees vooral verder voor de instructies daarover).

Je toont ermee ook dat je een actief bedrijf bent. Als een bedrijf geen Facebookpagina heeft vraag ik me soms af of ze wel nog actief zijn, of het wel een serieus bedrijf is, en of er wel leven in zit. Met een actieve Facebookpagina los je dat dus op.

Het is gratis:

Last but not least, het kost je niets. Een Facebookpagina aanmaken is gratis. Het kost je dus 0 euro en misschien 10 minuutjes.

Facebook zal je aanbieden om te starten met adverteren, maar dat hoef je helemaal niet te doen als je dat niet wil.

Waar wel tijd in kruipt is in het regelmatig posten van berichten. Want om iets uit Facebook te halen moet je regelmatig posten. Lees hier hoe het Facebook Newsfeed algoritme juist werkt en waarom je soms meer en soms minder mensen bereikt.

Nog niet overtuigd?

Hier nog enkele voordelen van een Facebookpagina:

  • Je kan er veel mensen mee bereiken
  • Je bent mee met digitale evolutie
  • Het is gemakkelijker en sneller op te zetten dan een website
  • Je kan je bedrijf beter profileren en tonen waar je voor staat
  • Je kan op een gemakkelijke manier communiceren met je (potentiële) klanten
  • Je kan tonen waar je mee bezig bent
  • Je kan feedback vragen aan fans
  • Je kan nieuwe mensen bereiken
  • Je kan echte merk-lovers creëren
  • Je kan er vertrouwen mee opbouwen bij je publiek
  • Het zou wel eens kunnen dat je post “viraal gaat”
  • … en al dat resulteert in meer visibiliteit en meer meer klanten voor jou.

En de nadelen van een Facebookpagina dan?

Ik schreef het hierboven al, er zijn ook wel wat nadelen aan een Facebookpagina. Maar deze zijn niet onoverkomelijk, en wegen absoluut niet op tegen de voordelen.

Hier zijn ze:

Je start op 0:

Op je profiel hebt je waarschijnlijk al een hoop vrienden gemaakt. Als je een pagina maakt start je daar vanaf 0. Je hebt 0 likes of vind ik leuks om mee te beginnen, en hebt dus eigenlijk nog geen publiek.

Aan jou dus om op zoek te gaan naar die eerste vind ik leuks. Hoe je dat doet komt verder in dit artikel aan bod.

Het bereik lijkt lager:

Het LIJKT lager, maar of dat zo is dat weten we niet. Want van je profiel weet je nooit hoe veel mensen je bereikt.

Als je weet hoe het Newsfeed Algoritme werkt, dan kan je ook leren hoe je meer bereik kan krijgen op je pagina. Investeer dus voldoende tijd om te snappen hoe het hele systeem werkt. Lees dus deze blogpost 3 keer door.

Er kruipt tijd in:

Een Facebookpagina beheren is niet iets dat je tussen de soep en de patatten doet. Je moet er tijd insteken en ermee bezig zijn. Je moet weten hoe het werkt en wat je erop moet posten.

Als je op zoek bent naar inspiratie over wat je kan posten, dan kan je je inschrijven voor Boost Je Facebook. Dit is een gratis 5 daagse programma dat je leert hoe je meer bereik kan krijgen en wat je dan moet posten.

Het kan overweldigend overkomen:

Er komt best wel wat kijken bij een Facebookpagina beheren. De meeste ondernemers gebruiken slechts 15% van de opties van hun pagina en laten zo veel mogelijkheden liggen.

Daarom heb ik een training ontwikkeld waarin je via e-mail gedurende 30 dagen elke dag een nieuw aspect leert kennen. Het heet de 30 Dagen Facebook Challenge.

Thats it

Dat is het eigenlijk. Er zijn waarschijnlijk nog wel excuses genoeg om geen Facebookpagina te maken, maar die zijn ook gewoon niet meer dan dat: excuses.

Hoe maak je een Facebookpagina aan voor je bedrijf?

Ok, helemaal overtuigd? Ondanks de nadelen? Super!

De meeste mensen die starten met een Facebookpagina pakken het helemaal verkeerd aan.

Ofwel gaan ze voor het ene uiterste en vliegen ze er zomaar in, ofwel gaan ze voor het andere uiterste en blijven ze twijfelen en komt er geen actie in.

Wat ook jouw geval is, wat hieronder volgt zijn 10 stappen die jij kan doen om je Facebookpagina te maken. Ik loop met jou alle stappen door en geef je mijn tips, zodat je weet dat je alvast goed begonnen bent als je ze gevolgd hebt.

Laat je trouwens niet overweldigen door de 10 stappen. De meeste zijn echt mini-stapjes. Je kan hier op 10 minuten klaar mee zijn.

En oja: als je je afvraagt wanneer je je pagina moet aanmaken… Of dit misschien wel of niet het juiste moment is? Lees dan deze blogpost.

Ok, ready? Let’s go:

Stap 1: log in op je Facebook profiel

Een Facebookpagina maak je vanuit je persoonlijke Facebook profiel. Jouw profiel wordt dan de beheerder van de pagina. Beide blijven van elkaar gescheiden, maar je gebruikt gewoon het ene om het andere te beheren.

Maak dus zeker geen tweede profiel aan! Niet onder naam van je bedrijf, niet met een gedeelde login. Je breekt hiermee de regels van Facebook en riskeert daardoor je profiel en je pagina kwijt te geraken. Gewoon niet doen dus.

Heb je nog geen profiel? Maak dat dan ook eerst aan.

Hoe doe je dat?

Surf naar www.facebook.com en log bovenaan in of gebruik het registratieformulier.

Als je net een profiel maakt zou ik je aanraden dat eerst helemaal in orde te brengen: foto toevoegen, vrienden toevoegen, … Anders gaat Facebook je profiel verdacht vinden en misschien zelfs blokkeren.

Stap 2: je Facebookpagina aanmaken

Klik op het kleine witte pijltje in de blauw balk bovenaan rechts en kies voor “pagina aanmaken”, of surf meteen naar https://www.facebook.com/pages/create/.

Stap 3: kies het type van je pagina

Aha, een eerste roadblock. Je krijgt van Facebook de keuze uit 2 opties:

  • Bedrijf of merk
  • Community of bekend persoon

Wat nu?

Welke optie kies je?

De optie die je kiest hangt af van waarvoor je pagina zal dienen.

  • Is je pagina voor een bedrijf met een commerciëel doel? Ga dan voor de linkse optie “bedrijf of merk“.
  • Is je pagina voor een hobbyclub, een groep vrienden, een huisdier, een celebrity, een organisatie. ga dan voor de rechtse optie “community of bekend persoon“.

Kies de optie het best bij jou past. Geen nood, je kan zometeen nog een categorie kiezen die specifieker is.

In 90% van de gevallen is de optie “bedrijf of merk” voor jou de juiste.

Kies de categorie van je pagina

Eens je 1 van de 2 opties gekozen hebt kan je een categorie kiezen. Begin met het typen van het belangrijkste keyword dat je doet en selecteer uit 1 van de opties die naar boven komen.

Voor mij zou dat bijvoorbeeld “social media” zijn. Ik kan dan kunnen kiezen voor de optie “socialemedia-agentschap”.

Facebook type pagina kiezen

Vind je niet meteen een optie die voor jou past? Gooi het dan over een andere boeg en probeer eens met een ander woord dat voor je past. Je moet 1 van de bestaande opties kiezen en kan geen nieuwe maken. Dus wees creatief.

En ja, soms gebeurt het dat de optie die jij wil er niet bij staat en een andere heel absurde net wel… Maar daar valt niets aan te doen. En bovendien: zo belangrijk is dit eigenlijk niet.

In mijn voorbeeld: aangezien mijn bedrijf niet echt een agentschap is (ik voer geen social media marketing uit voor klanten) vind ik hier niet meteen mijn optie tussen. Dus ga ik op zoek naar andere opties.

(Klik op de afbeeldingen om ze groter te bekijken)

Wat is het verschil tussen de type pagina’s?

Het grote verschil zit hem in de opties die je krijgt om in te vullen op de “info” tab van je pagina. Voor de rest is er eigenlijk geen echt verschil.

Een restaurant zal bijvoorbeeld de optie krijgen om zijn adres en later ook zijn menu en openingsuren toe te voegen. Mensen zullen er ook kunnen inchecken. Een muziekgroep zal geen adres gevraagd worden en krijgt andere opties om in te vullen in zijn “info” tab.

(Klik op de afbeeldingen om ze groter te bekijken)

Dus kies voor de optie het best bij jou past en maak je er verder niet druk om. Je kan later ook nog altijd wisselen als dat echt nodig zou zijn.

Als je gekozen hebt vul je gewoon alle velden in en klik op doorgaan om je pagina aan te maken.

Je pagina wordt meteen aangemaakt en staat publiek, maar –gene paniek– niemand zal hem zomaar vinden, aangezien er nergens naar gelinkt wordt. No worries dus.

Stap 4: geef je pagina een profielfoto

Ok, tijd om je pagina visueel aantrekkelijk te maken. Facebook vraagt je meteen om een profielfoto of avatar toe te voegen.

Klik dus op “een profielfoto uploaden” om in je computer op zoek te gaan naar je profielfoto.

Je profielfoto is de kleine foto die links bovenaan je pagina staat. Maar het is ook de foto die naast de naam van je pagina zal staan bij elke update die je post. Je uploadt een vierkante foto, en in de newsfeed zal die automagisch als rond worden weergegeven.

Wat zet je als profielfoto op je Facebookpagina?

Je hebt hier eigenlijk 2 opties:

  • Ofwel upload je het logo van je bedrijf
  • Ofwel upload je een foto van jezelf of je team

Hoe persoonlijker je bedrijf is, hoe meer ik je aanraad om een foto van jezelf te gebruiken.

Voor Coca-Cola zou het vreemd zijn om een foto van de CEO te zien, maar als solo-ondernemer ben jij het gezicht van het bedrijf. Én je bent veel herkenbaarder, persoonlijker en leuker om naar te kijken dan een logo. Hoe mooi je logo ook is, mensen zien nog altijd liever mensen.

Stap 5: kies een coverfoto

De coverfoto of omslagfoto is die brede afbeelding bovenaan je pagina.

Deze foto is enkel zichtbaar wanneer mensen naar je Facebookpagina surfen, en hier mag je wel wat meer aan “branding” doen.

Wat zet je in je coverfoto?

Hier kan je eigenlijk heel veel kanten uitgaan. Wat je er exact mee doet is aan jou, maar zorg dat het vooral de juiste sfeer weergeeft die jij met je bedrijf wil uitstralen.

Enkele ideeën:

  • Een sfeerbeeld of een actiefoto van jou
  • Een foto van jezelf
  • Je logo op een mooie achtergrond
  • Een quote of slogan die staat voor jouw manier van werken/denken
  • Een kort overzicht van wat mensen kunnen verwachten op je pagina
  • Een freebie/weggever, product of dienst dat je in de picture wil zetten

De mijne verandert af en toe, maar staat meestal op deze:

Dat geeft een mooi beeld van wat mensen kunnen verwachten op mijn Facebookpagina.

Hoe maak je een Facebook coverfoto?

Je kan in principe gewoon een foto uploaden, maar je kan je foto ook bewerken om het design wat te verbeteren. Je hoeft tegenwoordig geen Photoshopwizzard meer te zijn en ook je MS Paint mag je in de kast laten staan.

Canva.com is de ideale tool voor wie geen grafisch wonder is maar toch mooie designs wil maken. En het is net zoals alle beste dingen in het leven gratis.

Dus surf naar www.canva.com, maak je gratis account aan en klik op “Create a design”. Scroll dan wat naar beneden en kies voor “Facebook Cover” om meteen de juiste afmetingen te hebben.

Kies een van de voorgemaakte designs (let op, er zijn er gratis en betalende), pas de tekst en eventueel de foto aan en download je nieuwe coverfoto naar je computer.

En voila, je hebt een prachtige professionele coverfoto voor je Facebookpagina, dus upload hem naar Facebook en dan ben je klaar met het stylen van je Facebookpagina.

Maar we zijn nog niet helemaal klaar voor publicatie. Op naar de volgende stap.

Stap 6: vul je pagina verder in

Ok, goed opletten hier. Want Facebook gaat je voorstellen om meteen wat vrienden uit te nodigen. Maar doe dit niet!

Er staat dan wel een mooie profielfoto en cover op je pagina, maar voor de rest is er nog niets te zien. Je pagina is als een leeg pand. Een restaurant zonder tafels en stoelen.

Skip dus de stap die Facebook je voorstelt door op het kleine kruisje te klikken (we gaan hem zometeen doen), en skip meteen ook de volgende waarin Facebook je vraagt om een nieuw bericht te posten.

Tip: Je pagina is publiek toegankelijk, maar zolang jij of iemand anders er nergens naar linkt zal niemand hem vinden.

Moest je echt willen kan je je pagina ook nog even op “publicatie van de pagina ongedaan maken” zetten via de pagina-instellingen. Zo is hij verborgen voor iedereen behalve jij. Vergeet hem dan wel niet weer te publiceren wanneer je hem lanceert.

Korte beschrijving toevoegen

Tijd om wat interieur toe te voegen dus. Klik op de eerste tip die Facebook je geeft: “Voeg een korte beschrijving toe”.

Hierin kan je in 2 zinnen (155 karakters) vertellen wat je aanbiedt, waar je bedrijf om draait en waarom mensen je zouden moeten volgen. Dit komt ik de rechterbalk op je pagina te staan en bij het “info” tabje aan de linkerkant.

Een Facebook gebruikersnaam en URL aanmaken

Klik dan op de tweede tip die Facebook je geeft: “Een gebruikersnaam voor je pagina maken”.

De gebruikersnaam van je pagina zorgt ervoor dat je pagina gemakkelijker vindbaar is. Want een gebruikersnaam is uniek. Terwijl de gewone naam van je pagina alles mag zijn.

Er mogen dus honderden pagina’s met als naam “Pizzeria Mario’s” zijn, er kan maar 1 iemand de gebruikersnaam @PizzeriaMario hebben.

De gebruikersnaam maakt ook een korte en gemakkelijkere link naar je Facebookpagina. Zo kan je mijn pagina vinden via deze link: http://facebook.com/1716277485276441. Maar ook via https://www.facebook.com/GerritVromantCoach/ aangezien mijn gebruikersnaam @GerritVromantCoach” is. Of nog beter zelfs: http://fb.me/gerritvromantcoach.

Het nadeel is we dat heel veel URL’s en gebruikersnamen wel al ingenomen zijn. Jouw gebruikersnaam claimen is dus een zoektocht met veel experimenteren. En je moet ook nog eens rekening houden met deze richtlijnen van Facebook.

Blijf doorgaan tot je een vindt die nog niet in gebruik is en jij kan aanmaken.

Enkele tips waarmee je creatief kan gaan mix-en-matchen:

  • Je naam of voornaam
  • Je bedrijfsnaam
  • Je website URL
  • Je functie (bvb coach)
  • Je sector (bvb marketing)

Heb je eentje gevonden die nog vrij is? Go for it en maak je gebruikersnaam aan.

Lijkt niets te werken? Je kan deze stap ook gerust even overslaan. Ga in ieder geval niet voor iets dat je niet wil delen met je publiek. Want die URL ga je misschien wel op je website willen zetten, op je visitekaartje, op de ruit van je vitrine, …

Wie weet komt er morgen een goede inval.

Ter info: Als Facebook je meldt dat je niet de rechten hebt om de pagina een naam te geven, sla deze stap dan gewoon over en probeer later nog eens. Soms moet je eerst 25 fans hebben eer deze functie werkt.

Vul de rest van je profiel aan

Laatste deel van deze stap: de hele info-tab verder invullen.

Facebook geeft pagina’s met een goed ingevulde info-tab meer bereik. Dat toont van een betere kwaliteit. Dus hop hop, vul die boel in.

Klik links in het menu op “info” en probeer zo veel mogelijk relevante velden in te vullen. Ga met je muis over alle info en klik op bewerken waar mogelijk of klik rechts boven op “pagina informatie bewerken”

Denk aan je website, je contactgegevens, je adres, …

Is er een veld niet relevant? Skip dat dan gewoon, dan komt het niet zichtbaar op je profiel voor je fans.

Stap 7: zet enkele posts klaar

Er staan nu misschien wel tafels en stoelen in je restaurant en er hangt een menukaart uit. Maar zou jij een leeg restaurant binnenstappen? Waar niemand anders zit? En waar bovendien de lichten uit zijn? Ik dacht het niet.

Zonder posts op je pagina heeft niemand een idee van waar over je pagina juist gaat en wat ze kunnen verwachten. En dus zullen slechts weinig effectief je pagina leuk vinden als je ze uitnodigt.

Ga dus eerst naar het “berichten” gedeelte van je pagina en maak je eerste post door op het tekstvak bovenaan te klikken.

Je kan jezelf even voorstellen, wat informatie geven over je bedrijf, wat van je plannen delen. Maak het een leuke verwelkoming voor je eerste fans en toon je enthousiasme.

Voeg gerust een foto, een video of een link toe om je post visueel te maken.

Klik op publiceren als je klaar bent en doe dit dan voor minstens 3 posts! Zo geef je mensen een voorsmaakje van wat ze kunnen verwachten.

Inspiratie nodig voor je eerste Facebook posts? De 30 Dagen Facebook Challenge geeft je 30 dagen lang tips en inspiratie, maar als je graag eens wil “voorproeven” dan kan je je gratis inschrijven voor Boost Je Facebook.

Stap 8: nodig je vrienden uit

Ok, tijd om wat volk uit te nodigen om je pagina leuk te vinden.

De meest eenvoudige plek om te beginnen zijn je vrienden. Dan heb je alvast een kleine groep mensen om tegen te praten.

Akkoord, ze zijn niet altijd je perfecte klanten, maar het zijn (hopelijk) wel je fans. Dus, nodig ze uit om te komen supporteren!

Bovendien kunnen ze wel de verbinding zijn tussen jou en je ideale klant. Want hebben zij wel vrienden die wel interesse hebben in wat je aanbiedt. En doordat zij gaan interageren met jouw posts, gaat dat virale effect in werking schieten en bereik je nieuwe mensen.

Lees hier hoe je dat doet, en nog andere tips om meer likes te krijgen op je pagina

Tip: als je je pagina eerder op “publicatie ongedaan maken” hebt gezet, vergeet hem dan nu niet weer te publiceren ;).

Maar goed, je vrienden uitnodigen dus.

In de rechterbalk heb je een blokje om vrienden uit te nodigen. Zie je dit niet? Vernieuw de pagina dan een paar keer.

Daar kan je de voorgestelde vrienden uitnodigen of beginnen zoeken op naam of e-mailadres.

Klik op de “uitnodigen” knop om ze een uitnodiging te sturen. Die uitnodiging ziet er zo uit:

Niet iedereen gaat er echt op in, maar dit zou je toch wel een eerste groep van fans moeten opleveren.

Nog 1 tip over het uitnodigen van vrienden:

Wees selectief: nodig niet IEDEREEN uit, maar kies uit je vrienden degene waarvan jij denkt dat ze mogelijk interesse hebben in wat je doet, of toch een beetje in lijn van je doelgroep liggen. Of als ze echt enorme supporters zijn, dat mag ook (je mama bijvoorbeeld).

Stap 9: deel het nieuws over je pagina

De laatste stap in deze voorbereidende fase is niet alleen enkele mensen uitnodigen, maar je hele netwerk inzetten.

En dat kan op 1001 manieren.

Enkele suggesties:

  • Deel 1 van de posts die al op je pagina staan op je profiel
  • Voeg de link toe aan je e-mail handtekening
  • Zet een link of knopje op je website of op je visitekaartje
  • Etc…

Alles is mogelijk. Gebruik wat je hebt.

Stap 10: blijven gaan

Proficiat, je bent nu de trotse eigenaar van een Facebookpagina. Je pagina staat er nu, maar nu begint het pas: je moet er ook effectief op blijven posten.

Als je graag mijn beste advies ontvangt, en daarna ook wekelijks tips in je mailbox wil ontvangen, schrijf je dan in voor Boost Je Facebook.

Je leert dan niet alleen alle info over hoe de newsfeed juist werkt en wat jij kan doen om meer mensen te bereiken, maar je krijgt ook kortingen en uitnodigingen voor exclusieve workshops en webinars.

Schrijf je in voor Boost Je Facebook
By | 2018-07-24T14:45:08+00:00 mei 12th, 2018|

4 Comments

  1. […] EEN FACEBOOKPAGINA AANMAKEN, HOE BEGIN JE ERAAN EN WAAR LET JE OP? […]

  2. […] je het ook noemt, You know what I mean: ik heb het over het aantal mensen dat je Facebookpagina […]

  3. kurt habraken 23 augustus 2018 19:58 at 19:58 - Reply

    Hey Gerrit,

    Ik heb afgelopen dagen bovenstaande blog een paar maal gelezen. Omdat ik zelf ook met een blog begonnen ben, en ieder begin is een beetje moeilijk had ik het gedacht om hier ook een facebookpagina aan te wijden.
    Nu ik maak een persoonlijk account aan. Geen probleem. Daags nadien, ga ik via mijn wp-admin naar het stukje waar je social media kan linken. Dit doe ik dan en probeer vanuit daar een pagina te maken met de naam die voorkomt op de blog.
    Gevolg –> ik moet een foto inscannen om te bewijzen dat ik mezelf ben, wegens rare bewegingen op het facebookprofiel.
    Nu, ik heb een instagramaccount, twitter of linkedn, maar daar gaan ze blijkbaar niet naar op zoek. Op het facebookprofiel stond nog niet echt een foto van mezelf, dus hebben ze geen vergelijkingsmateriaal.
    Dus tot 2x toe na 2 dagen account op uitgeschakeld.
    Als zoiets als facebook werkend met de nieuwste technologiëen, dit niet kan voorkomen, vind ik toch maar raar.

    Dan zal het maar zonder facebookpagina blijven.
    Groeten
    Kurt

    • Gerrit Vromant 23 augustus 2018 22:05 at 22:05 - Reply

      Hey Kurt,
      Je bent niet de enige van wie ik dit hoor. Ik vrees dat het net die geavanceerde technologie is die dit veroorzaakt ter preventie van misbruik.

      Begrijp ik het goed dat je nog geen persoonlijke Facebook account had? En je maakte dus je eerste net aan? Of maakte je een tweede persoonlijke account? Dat laatste is namelijk niet toegestaan.

Leave A Comment

Maak jij deze 4 soorten posts al op je Facebookpagina?

Download gratis