Deel 3:
Hoe je dan wel Facebook gebruikt voor je marketing

Door Gerrit Vromant, 14/01/2019


Dit is deel 3 van de reeks "Facebook Marketing in 2019".

Lees deel 1 hier: De echte reden waarom je Facebookpagina je geen klanten oplevert

En lees deel 2 hier: Hoe je je doelgroep bereikt op Facebook


Dus, je bent er klaar voor om het roer om te gooien?

Je wil je Facebookpagina inzetten voor je marketing?

Maar dan op een manier die wél werkt? Voor nu in 2019?

All right, dan ga ik je moeten vragen om eerst wat dingen te vergeten.

Want je hebt waarschijnlijk verkeerde dingen aangeleerd gekregen.

Misschien was het op school. Misschien in een workshop. Misschien gewoon al doende. Misschien was het onbewust.

Maar om deze nieuwe aanpak te gebruiken is het belangrijk dat je alles wat je weet over marketing vergeet.

En dat je openstaat voor een andere aanpak.

Ben je daar klaar voor?

Ok, dan zijn hier de 5 dingen die je moet weten voor je nog maar 1 Facebookbericht maakt:

1.

ALS DE HOEVEELHEID CONTENT OMHOOG GAAT, WORDT onze FILTER STRENGER

Ik zag laatst in een documentaire dat in de jaren 80 in Amerika er 4 nationale TV-netwerken waren. Een interview of een advertentie op 1 van deze netwerken zorgde voor een gigantisch bereik over het hele land.

Vandaag, is alles anders.

Niet alleen hebben we honderden kanalen op onze TV die zo goed als 24u op 24u uitzenden, dan is er nog Netflix, Youtube, Spotify, blogs, sociale media en andere platformen waarop je eindeloos kan blijven consumeren.

De hoeveelheid content die gemaakt wordt is enorm gestegen de laatste jaren.

En dat is goed. Maar dat komt ook met een prijs. Want hoe meer content er beschikbaar is, hoe groter onze keuze, dus hoe strenger onze selectie moet zijn.

We kunnen namelijk maar een beperkte hoeveelheid content consumeren. Of dat nu op Facebook, op TV, op Netflix of de gazet is.

Dus hebben we een interne filter ingebouwd die razendsnel bepaalt we van wie we wél en van wie we geen content willen zien.

Net zoals je je favoriete magazine ziet liggen aan de kassa van de supermarkt en het zonder twijfelen meepakt, terwijl je de laatste editie van “Karper” (over vis- en hengelsport, moest je twijfelen) links laat liggen.

In 2014 werd de “content shock” voorspeld:

Wanneer de hoeveelheid gecreëerde content groter is dan de hoeveelheid content die we kunnen consumeren.

https://www.convinceandconvert.com/content-marketing/future-proof-content-strategy/

Wil je op Facebook slagen?

Dan is het aan jou om ervoor te zorgen dat mensen jou bewust kiezen om te volgen.

Dat ze WILLEN zien wat jij te vertellen hebt.

Zodat jij door hun filter geraakt, en bijgevolg ook door die van het Facebook Newsfeed Algoritme. 

(Remember: het algoritme is gemaakt om de Facebook gebruikers te tonen wat ze willen zien)

Dus is het aan jou om te zorgen dat je bent zoals dat magazine dat we zonder twijfelen meepakken.

Zoals die muziekband waarvan we meteen de CD kopen wanneer hij een nieuwe lanceert (of hem opzoeken op Spotify), om vervolgens op zoek te gaan naar kaartjes voor hun concert.

Zoals die acteur die je zo graag in films ziet dat je elk van zijn films in de cinema gaat zien. 2 keer.

Conclusie #1:
Zorg dat je geweldige content maakt die je publiek wil zien

En dat brengt ons bij punt nummer 2:

2.

WE RIEKEN RECLAME VAN VERAF

Niet dat we ooit dom waren ofzo hoor…

Maar we zijn er met z’n allen toch een pak slimmer op geworden.

Aangezien de content die we consumeren omhoog gaat, gaat ook de hoeveelheid (reclame)boodschappen die daarmee gepaard gaan omhoog.

Van de lokale Chiro die z’n jaarlijke fuif organiseert, tot de plaatselijke bakker die aankondigt een nieuw soort speltbrood te bakken, tot de advertentie van ’s werelds grote frisdrankproducent die ons wil doen geloven dat we gelukkiger zullen worden door het te drinken.

Het gevolg hiervan is dat we:

  • Meesters zijn geworden in het detecteren van reclame.
  • Meesters zijn geworden in het negeren van reclame.

Onze innerlijke reclamedetector (aka bullshitdetector) is zo fijn afgestemd dat we al vanaf de eerste woorden, of de eerste seconden kunnen zien, voelen of zelfs rieken of iets reclame is of niet.

Met andere woorden:

Als jij op je Facebookpagina altijd reclame post, zal onze bullshitmeter in het rood gaan.

Hoe geweldige je dienst of product ook is, in jouw ogen en in die van je fans, we worden niet graag bestookt met reclamepraatjes.

We voelen ons bekocht, we voelen ons vies als iemand alleen maar probeert te verkopen.

Het gevolg?

Je berichten worden genegeerd waardoor dat een negatief signaal naar Facebook stuurt zodat steeds minder en minder mensen ze te zien krijgen. (remember het algoritme?)

Tot je dus op het punt komt waarop je al weken aan een stuk geen enkele reactie, laat staan een like, op je berichten krijgt en je je begint af te vragen of Facebook kapot is en iemand je berichten nog wel überhaupt te zien krijgt…

De truc zit hem dus in niet altijd reclame te posten.

Meer zelfs: veel minder reclame te posten.

“Wait, whaaaaat?
MINDER reclame posten?
Maar ik dacht dat het hier om marketing ging?”

Inderdaad, dat lees je goed.

Het gaat hier om marketing, en marketing is niet gelijk aan "platte commerce".

Marketing is veel meer dan dat. Marketing is een vak en een kunst.

En marketing is 1 van de belangrijkste elementen van ondernemen. Want zonder marketing verkoop je niets.

Hoe goed je ook bent in wat je doet, als je het niet tot bij de mensen krijgt ben je er niets mee.

Elke ondernemer MOET dus ook een goede marketeer zijn.

Meer zelfs: Als je geen goede marketeer bent, limiteer je niet alleen jezelf en je bedrijf, maar ook nog eens de kans om gevonden te worden en klanten te kunnen helpen.

Want dat is toch wat je doet in je bedrijf, mensen helpen, toch? 

Met andere woorden: hoe beter je marketing, hoe beter jij kan doen voor deze wereld.

Maar wat is dan goeie marketing?

Marketing gaat om het opbouwen van een relatie tussen jou en je klant, nog voor dat hij klant wordt.

Marketing gaat om duidelijk maken dat je product of dienst de oplossing is tot iemands probleem, nog voor dat hij klant wordt.

Marketing gaat om bewijzen dat de waarde die mensen terugkrijgen (in welke vorm dan ook) groter is dan de prijs die ze ervoor betalen, nog voor dat hij klant wordt.

Zodat mensen bij jou WILLEN kopen. Nog voor je “reclame” hoeft te maken.

Marketing is dus NIET gelijk aan reclame maken.

Zeker marketing op sociale media niet.

Dus wil je gezien worden op Facebook? Gehoord worden worden op Facebook? Zichtbaar zijn op Facebook? Impact maken op Facebook? Klanten krijgen dankzij Facebook?

Stop dan met continu reclame te posten.

Conclusie #2:
Stop met continu reclame te posten

Maar wat post je dan wel?...

Dat brengt ons bij punt nummer 3:

3.

Maak content voor je fans, niet voor jou

“Know, Like & Trust”

Dat heb je misschien al wel eens zien passeren.

Elke businesscoach en marketing-guru heeft het erover.

Maar wat wil dat nu zeggen?

Eigenlijk komt het hier op neer:

In de wereld van vandaag kopen mensen van mensen die ze kennen, sympathiek vinden en vertrouwen.

Of zoals ze in het Engels zo mooi zeggen: "People have to KNOW, LIKE & TRUST you before they BUY from you."

Klinkt mooi, maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen?

Wel, eigenlijk zijn het 3 psychologische checks (know, like & trust) die mensen moeten afvinken in hun hoofd, voor ze überhaupt overwegen om iets aan te kopen (buy).

Hoe groter de betrokkenheid met wat ze kopen, hoe belangrijker deze zijn.

Voor een yoghurtje in de supermarkt durf je wel al eens een risico nemen en een nieuw maar onbekend merk proberen.

Maar voor een coaching traject waar je heel open en eerlijk gaat moeten zijn is dit best een belangrijke beslissing.

Het is die connectie die er is tussen jou en je klant. Het is die klik. Het is de reden waarom mensen al JA zeggen nog voor je dat eerste gesprek hebt gehad.

Know, Like & Trust zorgt dus er dus niet alleen voor dat je meer eerste gesprekken boekt, maar ook dat je meer JA's krijgt op die gesprekken.

Klinkt als iets voor jou?

Laten we er even induiken.

Know: zichtbaar zijn

Alles begint bij jou zien en kennen.

Weten wie je bent en waar je voor staat.

Weten waarvoor mensen bij jou terecht kunnen.

Maar ook regelmatig genoeg met jou in contact komen.

Zodat ze onthouden wie je bent en waar je voor staat. En vooral: dat ze je niet vergeten.

"uit het oog is uit het hart" is helaas realiteit.

Je wil dus top of mind zijn: het eerste waar mensen aan denken als ze ergens een woord lezen dat met jouw domein te maken heeft.

Of dat nu "life coach", "loopbaancoach", "fotograaf", "hondengedragstrainer" of wat het ook is dat jij doet.

Net zoals ik wil dat als jij de woorden "Facebook Marketing" hoort, dat je automatisch aan Gerrit Vromant denkt. :)

Like: love it or hate it

Mensen houden van mensen die ergens voor staan.

Mensen die een visie hebben, een mening hebben.

Mensen die ergens voor durven uitkomen.

Je wil dus dat mensen ofwel van jou gaan houden, ofwel net van jou weglop​​​​en.

En ja, dat wil dus zeggen dat niet iedereen van je gaat houden.

En dat is OK.

Zo weet ik goed genoeg dat veel mensen afgeschrikt worden door de dingen die ik zeg. Maar ook veel mensen, zoals jij, houden ervan.

Net zoals er mensen (ok, tieners) zijn die houden van Justin Bieber en naar elk van zijn concerten gaan, en er mensen zijn die hem niet kunnen uitstaan.

Net zoals Trump veel tegenstanders heeft en er precies alles aan doet om het nog erger te maken, maar er ook genoeg mensen zijn die hem tot president stemden.

Net zoals Apple enorme fanboys heeft, maar evengoed mensen die er nooit de meerprijs voor zouden betalen.

Love it or hate it. Maakt niet uit. Het gaat erom dat je ergens voor staat. Zolang het maar niet in het midden is.

Want van het midden is niemand fan, daar connect niemand mee en zorgt dus niet voor die klik.

En dat levert je dus geen klanten op.

TRUST: EXPERTISE

Mensen willen zien dat je ook effectief kan wat je zegt dat je kan.

We willen weten waar je goed in bent.

En misschien zelfs waar je niet goed in bent.

Dat doe je niet alleen door te zeggen waar je goed in bent.

Maar vooral door het te to​nen.

En vaak genoeg.

Zodat mensen er voldoende aan herinnerd worden, dat wat jij voor anderen kon, je ook voor hen kan.

Zo is er geen twijfel mogelijk dat ik ook resultaat zal behalen als ik met jou samenwerk en wordt klant worden bij jou een no-brainer.

BUY: KLANTEN

En hoe levert dat nu klanten op?

Na de know, de like en de trust komt de buy. Dan pas worden mensen klant.

Maar het is dus ook aan jou om de mensen een aanbod te doen dat afgestemd is op hun noden.

Eerder hadden we het over "minder verkopen", maar dat wil NIET zeggen dat je NIET MAG verkopen.

Want als je wil dat je Facebookpagina je ook klanten oplevert, dan is verkopen een belangrijke stap die je niet mag overslaan.

Alleen: je moet het wel goed doen dan.

En vooral ook de andere stappen niet vergeten. Want hoe groter de know, de like en de trust, hoe groter de kans dat mensen ingaan op je aanbod.

Let op: dat wil niet zeggen dat je nu wel als een deur-aan-deur-stofzuigerverkoper moet gaan handelen.

Maar wel dat je mensen een voorstel doet om de volgende stap te nemen, samen met jou, en daarvoor te betalen.

KNOW, LIKE, TRUST, BUY

Know, like, trust, buy. In die volgorde.

En natuurlijk lopen ze door elkaar.

En je weet nooit “wie waar zit” en waar je juist aan moet werken.

Maar als je “buy” niet werkt, is het duidelijk dat je meer op de know, like & trust moet gaan bouwen.

Conclusie #3:
Bouw aan je Know, Like & Trust voor je naar de Buy gaat

4.

Branding is geen selling

Hoe je aan die know, like & trust bouwt?

Door een duidelijk onderscheid te maken tussen branding en selling.

En die bewust uit elkaar te trekken.

  • Branding: het positioneren van je merk door te bouwen aan je know, like & trust
  • Selling: het verkopen van je product of dienst door het te promoten

Als je verkoopt, wees dan concreet en verkoop ook écht. Bied je publiek iets aan dat hen zal helpen en vertel ze waarom ze het zouden moeten kopen.

Maar als je aan branding doet, doe dan aan branding en geen verkoop. En probeer niet om er stiekem toch een verkooppost van te maken.

Ga de 2 dus niet mixen in 1 post!

Als je probeert in je branding posts te verkopen, dan verpest je het en werkt het niet meer.

Bullshitdetector, remember?

Maar dat wil niet zeggen dat je niet mag verkopen op Facebook! Dat wil niet zeggen dat je geen aanbod mag doen.

Mijn regel is dit:

Focus in je Facebook posts voor 80% op branding, en voor 20% op selling.

Hoe minder je probeert te verkopen, hoe meer je verkoopt.

Makes no sense? Of net wel?...

De fout die we als ondernemer veel te vaak maken is te snel naar de verkoop te willen gaan.

Dat is langs de ene kant logisch, want een business moet verkopen (daarom is marketing ook zo essentieel).

Maar voor de ontvanger is dat absoluut niet wat we willen.

Denk maar aan die opdringerige verkopers in de schoenenwinkel... right?

Dus om te kunnen verkopen moet je eerst je know, like en trust hebben opgebouwd.

Dan gaat verkopen zo veel gemakkelijker.

Dat wil dus zeggen dat 80% van je posts op Facebook niets te verkopen mogen hebben.

80% waarin je puur focust op waarde geven.
Op "branding" van jezelf, je merk, je bedrijf, je product, je dienst.
Op tonen wie je bent en waar je voor staat.

Want die 80% die niet verkoopt (neen, zelfs niet stiekem met een linkje op het einde, jij geniepigaard), die zorgt ervoor dat die 20% waarin je wél verkoopt kunnen werken.

Die 20% verkoop, die werkt dus ENKEL als je ook de 80% branding doet!

Het verkopen van jezelf, begint dus bij het niet verkopen, maar bij waarde geven.

Zorg dus dat je voldoende branding doet, voor je verkoopt.

Conclusie #4:
Doe voor 80% aan branding en 20% aan selling

5.

Post elke dag geweldige content

Nu je weet dat onze content filter en onze bullshitmeter strenger worden.

Nu je weet dat je je know, like & trust moet opbouwen en je dus meer branding moet doen dan selling.

…is de vraag:

Ok, wat nu?

Wel, 2 dingen:

  • Creëer geweldige content
  • Elke dag

Yep, dat lees je goed.

Post elke dag geweldige content op je Facebookpagina.

1 nieuw bericht per dag. Minstens.

Zorg dat je Facebookpagina een boeiende plek wordt voor de mensen die jij bedient (jouw ideale klanten, je fans, je volgers, je potentiële klanten, … )

Zorg dat je Facebookpagina interessant is en een reflectie is van wie je bent en wat je doet.

Zorg dat er elke dag wat nieuws op je Facebookpagina staat.

WAAROM?

2 redenen:

Ik met mijn sax

  • 1
    Het is de enige manier voor jou om beter te worden in geweldige content creëren.

Net zoals je beter wordt in tennissen door regelmatig te gaan trainen. 

Net zoals ik elke dag mijn saxofoon bovenhaal om te oefenen. (allé ja, of toch probeer)

Want om iets te leren moet je het DOEN

  • 2
    Het is de enige manier om te weten te komen wat “geweldige content” juist is.

Want goeie content voor mijn fans, da’s niet per se goeie content voor die van jou.

Mensen die mij leuk vinden doen dat om wie IK ben, en da’s niet wie JIJ bent.

“Geweldige content” is dus anders voor jou dan voor mij.

HOE HERKEN JE WAT GEWELDIGE CONTENT IS VOOR JOUW PUBLIEK?

Simpel, aan hun reactie erop:

  • Mensen liken of typen een reactie
  • Mensen gaan het soms zelfs delen
  • Mensen klikken erop en lezen door
  • Mensen kijken het filmpje verder
  • Mensen doen wat er staat
  • Het maakt impact op de mensen die je wil dienen

Maar vooral:

  • Het levert klanten op!

Want dat is de magie van geweldige content:

Het zorgt ervoor dat mensen zich verbonden voelen met wat je zegt.

Het zorgt ervoor dat wat je schrijft een klik maakt.

Mensen voelen zich gehoord en begrepen.

Ze weten dat jij hen kan helpen.

Ze WILLEN klant worden bij jou. En alleen bij jou.

Er is gewoon geen concurrentie meer!

Hoe je die geweldige content dan maakt, dat vertel ik je op de volgende pagina.

Maar voor nu, onthou dit:

Conclusie #5:
Post elke dag geweldige content op je Facebookpagina

En dan nu, hoe je die geweldige content maakt? 

Van die Facebook posts die voor know, like & trust zorgen, zodat je Facebookpagina geen geld- en tijdverspilling is, maar net klanten oplevert?

Ik wil met jou een strategie delen die ik de voorbije 8 jaar verfijnd heb en die ervoor zorgt dat je Facebook berichten veel beter worden, en je resultaten gigantisch de lucht in gaan.

  • Meer bereik
  • Meer likes, reacties & zelfs shares
  • Meer mensen die klikken op je links
  • Meer aanvragen voor gesprekken
  • Meer JA's tijdens een kennismakingsgesprek
  • Meer klanten en een grotere omzet

Het is een strategie die ik ondertussen al aan honderden ondernemers heb geleerd, die er geweldige resultaten mee behaald hebben.


Het is een strategie die al duizenden jaren gebruikt wordt (jawel, laaaang voor er Facebook was dus)

Het is een strategie die ook nog duizenden jaren zal blijven werken. Ongeacht alle mogelijke veranderingen in het algoritme die er waarschijnlijk nog zullen komen.

Het is een strategie die je kan toepassen op AL je content. We focussen hier op je Facebookpagina, maar eigenlijk werkt het overal.

En het beste van al? Het is een strategie die iedereen kan toepassen. 

Eens je deze strategie kent ga je ook sneller herkennen hoe anderen dit toepassen en waarom dat zo goed werkt.

Anders en beter

Ik ben gaan inzien dat het anders en beter kan.

Vera Hellemans Side By Side Coach
user-image

Een echte eye opener.

Ik let voortaan nog méér op HOE ik iets vertel op mijn posts.

Kathleen Hooge Coach bij Business2Life
user-image

Benieuwd?

Klik dan even door en je ontdekt niet alleen de strategie maar ook hoe je hem kan toepassen op je Facebookpagina. 👇

Samenvatting

  • 1
    Zorg dat je geweldige content maakt die je publiek wil zien
  • 2
    Stop met continu reclame te posten
  • 3
    Bouw aan je Know, Like & Trust voor je naar de Buy gaat
  • 4
    Doe voor 80% aan branding en 20% aan selling
  • 5
    Post elke dag geweldige content op je Facebookpagina