De echte reden waarom je Facebookpagina je geen klanten oplevert

Door Gerrit Vromant, 14/01/2019

Hey,
we need to talk!

"Facebook is nog steeds een geweldig platform om je doelgroep te bereiken, alleen hebben de meeste ondernemers helemaal niet door hoe het moet"

Dat zei een vriendin en business-coach laatst toen we aan het Skypen waren.

Als jij ondernemer bent en Facebook gebruikt, is de kans groot dat jij net als 90% van de anderen het volledig verkeerd aanpakt.

Waardoor alle tijd die je nu in je Facebookpagina steekt tijdverspilling is.

Want hoe je Facebook marketing aanpakt in 2019 leer je niet op school of in opleidingen

Het is zelfs contra-intuïtief, en helemaal anders dan wat je denkt te weten over marketing.

Tot voor januari 2018 kwamen we weg met af en toe snel snel een berichtje posten, vanuit de traditionele kijk op marketing.

Maar toen kwam een aankondiging van Mark Zuckerberg waardoor mensen "Facebook Zero" voorspelden, de zogenaamde "apocalyps", waarbij het bereik van je Facebookpagina 0 zou zijn, tenzij je betaalt voor advertenties.

Echt "zero" werd het niet, maar zo goed als elke ondernemer zag het effect op zijn Facebookpagina: minder bereik, minder interactie, minder klanten dankzij Facebook.

  • Sommigen gaven het op en lieten hun Facebookpagina afsterven.
  • Sommigen zochten een ander social media platform op, om daar tegen dezelfde muur te lopen.
  • En de dapperen die begonnen te betalen voor advertenties. Elke keer "Bericht Promoten" klikken voor een paar euro, om toch maar wat meer bereik te halen... Maar of het wat oplevert buiten bereik? Tsja... dat blijft een gokje.

Het resultaat? 

Veel ondernemers zagen Facebook als een moeilijk platform.

Als iets waar veel tijd in kruipt, en soms zelfs veel geld, zonder te weten wat het eigenlijk écht oplevert.

Maar ik zag het als een uitdaging om mezelf te verdiepen in wat wél werkt.

Dus ik ging op zoek. Ik experimenteerde. Ik leerde.

Ik faalde en liep met m'n kop tegen de muur en vloekte. Ik verloor m'n drive en goesting onderweg. Meerdere malen.

Het was niet simpel.

Maar ik weet nu wel hoe je in 2019 op Facebook marketing doet.

Het resultaat daarvan, dat lees je hier.

Het zal je misschien verrassen, maar de oplossing zit hem niet in nieuwe trucjes, geheime knopjes die je nog niet kent of "het algoritme kraken".

Neen, het zit hem ook niet in like-share&win wedstrijden of dingen gratis weggeven.

​Het zit hem in iets dat al duizenden jaren oud is!

Dus wil je weten hoe je het wél doet?

Neem dan even de tijd en lees verder.


Moest je mij nog niet kennen,
ik ben Gerrit Vromant

Sinds ik zelfstandig werd heb ik honderden solo-ondernemers, coaches, teachers en dienstverleners mogen begeleiden in hun Facebook marketing.

Maar ook daarvoor werkte ik met grote en kleinere bedrijven om hun social media marketing te verbeteren.

En het ding is: social media verandert zo snel, dat ook ik continu blijf bijleren.

Maar wat ik het laatste jaar heb gezien, is één van de grootste shifts die er de laatste jaren geweest is.

Een shift in hoe mensen sociale media gebruiken, en hoe ondernemers en marketeers daarmee omgaan.

De vraag is: verander je mee?

Of blijf je achter?

Gerrit Vromant, Facebook Marketing & Online Business Coach

WAAR FACEBOOK OM DRAAIT

Kijk, al sinds mijn tienerjaren ben ik bezig met sociale media.

Toen waren dat nog gewoon fora en zelfs mIRC chats (aka de Facebookgroepen en WhatsApp groepschats van nu).

***Gerrit slaps you around a bit with a large trout*** #InsideJoke

En tijdens mijn studies marketing & communicatie werd het me al snel duidelijk:

In sociale media zit veel marketingpotentieel.

Mind you: dit was anno 2007, 2008, 2009 en 2010!


Gerrit Vromant, Facebook Marketing & Online Business Coach

Facebook was nog niet lang beschikbaar voor wie niet op een Amerikaanse universiteit zat. Er werd zelfs nog met schapen gegooid en elkaar porren was nog normaal -*euhmmm*- aanvaardbaar.

En geloof het of niet: Mark Zuckerberg wou er absoluut geen advertenties op.

Twitter was nog een ding voor die paar honderden geeks, en niet voor de zure critici die nu zitten te klagen over het nieuws en het weer en het nieuws en het weer.

LinkedIn was nog een statisch CV, waarop het enige dat je kon doen was connecten met mensen.

Youtube had nog geen advertenties.

InstagramWhatsAppSnapchatMessenger en wat nog allemaal bestonden nog niet.

De klanten waarvoor ik mocht werken op mijn eerste job bij het reclamebureau waren pioniers die met sociale media aan de slag gingen.

Er werd hard en lang nagedacht over hoe hun aanwezigheid het best tot zijn recht zou komen in sociale media.

Mark Zuckerberg als student aan Harvard

Door By Elaine Chan and Priscilla Chan - Derived from: File:MarkZuckerberg.jpg, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27431613

Want sociale media, dat draaide toen nog écht rond mensen. En daar hadden die grote merken het nog moeilijk mee op dat moment.

Ze hadden nog nooit zo dicht bij hun klanten gestaan.

Mensen zoals jij en ik, die hun tijd spenderen op een platform als Facebook. Die daar wat rondscrollen naar wat anderen te vertellen hebben, die wat reacties posten (de like knop werd pas geïntroduceerd in 2009), en die daar af en toe zelf ook wat op posten.

De dingen zijn nogal veranderd nu.

Maar eigenlijk ook weer niet.

Want, tussen al het likencommenten of loven draait Facebook nog steeds om 1 ding:

Mensen.

Mensen samenbrengen in communities.

Mensen connecten met elkaar en hun interesses.

Of dat nu is omdat ze familie zijn, oude verloren vrienden of een gezamenlijke interesse in Siamese katten, houtbewerking of ondernemerschap.

Lees:

  • Niet marketing
  • Niet verkopen
  • Niet advertenties

Facebook is een sociaal netwerk, geen marketing netwerk. Het draait rond mensen, niet rond jouw business.

Game over dan?

Nope!

Want Facebook is en blijft een geweldige platform om meer zichtbaarheid te krijgen, om je marketing te doen, om te verkopen, om nieuwe klanten te krijgen.

Alleen: waarschijnlijk niet op de manier waarop je het nu doet.

Maar hoe dan wel?

Wat je moet weten over de Facebook Newsfeed

Om in te zien hoe je dan wel marketing doet, op een platform dat eigenlijk niet bedoeld is voor marketing, moet je eerst snappen hoe het platform werkt.

Je las het al: Facebook draait rond mensen.

Niet rond Facebookpagina’s, niet rond adverteerders, niet rond bedrijven.

En ook al zijn het bedrijven die betalen voor advertenties die ervoor zorgen dat Facebook kan blijven bestaan…

Is dat niet de échte focus van Facebook.

Maar wel échte mensen en die in verbinding brengen met elkaar.

Facebook wil dus dat de mensen de best mogelijk tijd hebben op z’n platform.

Zodat ze ten eerste gelukkig worden door het te gebruiken, maar ook gelukkig terugkomen om het te gebruiken.

Want dat is hoe Facebook zijn geld verdient: hoe vaker, langer en meer mensen Facebook gebruiken, hoe meer advertenties zij kunnen tonen, hoe meer inkomsten zij hebben.

Mark Zuckerberg, de CEO van Facebook kondigde begin 2018 aan dat “Ensuring our services improve people's well-being” 1 van de belangrijkste focuspunten voor de toekomst van Facebook is.

En om dat niet alleen op korte termijn te doen werken, maar ook op lange termijn is het belangrijk dat wat mensen te zien krijgen op Facebook, hen gelukkig maakt.

Wat mensen te zien krijgen, dat speelt zich vooral af op de newsfeed:

Die eindeloze stroom van berichten die op je Facebook homepagina getoond wordt.

Waarin je vakantiefoto’s van je vrienden en je familie ziet.

Waarin je leuke filmpjes ziet.

Waarin je interessante artikels ziet over thema’s die je interesseren.

En sure, niet alles is altijd 100% positief…

Die oude kennis van vroeger die plots artikels en berichten deelt over politieke meningen die haaks staan op hoe jij de wereld ziet.

Die kettingbrieven die hun comeback maken uit 2002 (inclusief dansende gifjes #SorryNotSorry)

Maar dat is ook gewoon hoe mensen zijn, toch?

Aaaanyway, terug naar Facebook...

Hoe Facebook werkt (en waarom)

Facebook wil dus dat zijn gebruikers de beste tijd spenderen op het platform. Dat ze gelukkiger worden door het te gebruiken.

Begin 2018 maakte Mark Zuckerberg daarom enkele “onpopulaire” beslissingen bekend (zowel voor adverteerders, bedrijven, als de aandeelhouders van Facebook):

Hij zou meer focussen op de kwaliteit van de tijd die mensen spenderen op Facebook, niet puur op de kwantiteit van de tijd.

Eind 2018 publiceerde hij nog dit:

"When people use the internet to interact with others, that's associated with all the positive aspects of well-being you'd expect, including greater happiness, health, feeling more connected, and so on. But when you just use the internet to consume content passively, that's not associated with those same positive effects. Based on this research, we've changed our services to encourage meaningful social interactions rather than passive consumption."

~Mark Zuckerberg, 28 December 2018

Met andere woorden:

Facebook wil niet zozeer dat je zo veel mogelijk tijd spendeert op Facebook.

Maar wel een zo goed mogelijke tijd!

Want, méér wil niet per se zeggen beter. En niet beter wil zeggen dat je in the long run waarschijnlijk minder terugkomt.

Daarom werkt de newsfeed zoals het werkt:

Niet chronologisch, maar volgens relevantie. Met bovenaan de berichten waarvan Facebook denkt dat jij ze het meest interessant zal vinden.

Berichten waarvan Facebook denkt dat ze voor jou “meaningful interactions” zullen worden.

Meer berichten van vrienden en familie.

Meer berichten van groepen en thema’s waar je écht in geïnteresseerd bent.

En minder van die “virale filmpjes” die niemand eigenlijk écht wil zien, maar we toch niet zomaar kunnen wegklikken (je herkent ze aan het schuldgevoel dat je achteraf krijgt, en de gedachten "waarom kijk ik dit eigenlijk?").

Minder van bedrijven en pagina’s die je bombarderen met promopraatjes.

Dat nieuws was begin 2018 voor veel ondernemers een moment van paniek:

Minder bereik voor bedrijven en pagina’s… wat nu?

Valt daar wat aan te doen of niet?

Absoluut.

Want als je het juist speelt, dan kan je niet alleen terug meer mensen bereiken, je kan er ook nog eens klanten uithalen.

Wat dat juist is en hoe je dat doet ontdek je op de volgende pagina.

Samenvatting?

  • 1
    De meeste ondernemers weten niet hoe je Facebook gebruikt om hun doelgroep te bereiken.
  • 2
    In 2018 werd het duidelijk: crappy Facebookposts werken niet meer. Mensen zijn veranderd.
  • 3
    Sociale media draait rond mensen en ze samenbrengen in communities. Niet om "reclame maken"
  • 4
    Maar dat wil niet zeggen dat je het niet kan gebruiken voor je marketing.
  • 5
    Facebook wil dat mensen kwaliteitsvolle tijd spenderen op Facebook.
  • 6
    Het algoritme geeft voorrang aan "meaningful content" dat "meaningful interactions" genereert.