Deel 4:
Hoe je geweldige content maakt voor je Facebookpagina
Door Gerrit Vromant, 14/01/2019

Dit is deel 4 van de reeks "Facebook Marketing in 2019".
Lees deel 1 hier: De echte reden waarom je Facebookpagina je geen klanten oplevert
Lees deel 2 hier: Hoe je je doelgroep bereikt op Facebook
En deel 3 hier: Hoe je dan wel Facebook gebruikt voor je marketing
Ok, even recappen hier...
Want als je tot hier bent geraakt heb je al zo veel nieuwe dingen geleerd dat je hoofd misschien al op ontploffen staat.
Je weet nu hoe Facebook en zijn newsfeed algoritme werkt, en je weet waarom advertenties niet per se de oplossing zijn.
Je weet nu dat we als mensen sterk ontwikkelde filters en bullshitmeters hebben, en dat de oplossing hem niet zit in reclame posten en harder pushen, maar net in het bouwen aan je know, like & trust, door een onderscheid te maken tussen branding en selling.
En je weet dat elke dag geweldige content posten de beste manier is om meer interactie, bereik, connectie en impact te krijgen, en dat de beste manier om dát te leren is door het elke dag te gaan doen.
Maar wat post je dan? Hoe maak je die geweldige content?
Toen Mark Zuckerberg begin 2018 aankondigde dat Facebook meer focus zou gaan leggen op familie en vrienden (als een écht sociaal netwerk dus, waarin mensen centraal staan, niet bedrijven) was dat het begin van een neerwaartse spiraal voor veel ondernemers.
Want meer focus op vrienden en familie wil zeggen minder op bedrijfspagina's zoals die van jou en mij.
Yep, dat lees je goed. Ook mijn bereik ging achteruit!

En dat terwijl ik al jaren als social media marketeer werk. En dat terwijl ik al honderden klanten begeleid heb om betere posts te maken, volgens de regels van het algoritme.
Ik ging er altijd van uit dat zolang ik maar genoeg informatie gaf, en ik de mensen voldoende zou bijleren, dat ze vanzelf klant zouden worden.
Dat door kennis te delen mijn know, like & trust zou opgebouwd worden.
En dat klopte wel… Het werkte.
Tot het niet meer werkte begin 2018.
Niet goed genoeg in elk geval.
Die filters, bullshitmeters, het drukke leven van de mensen, …
Het zorgde er allemaal voor dat “kennis delen” niet voldoende meer was.
Dus ging ik opnieuw op zoek naar wat er WÉL werkte.
Ik begon te researchen...
Maar veel artikels, blogposts en zelfs boeken staan vol met tips... die helaas verouderd zijn en niet meer werken. Of die net zo vaag zijn dat je er eigenlijk nergens mee uit kan.
Ik begon te analyseren...
Ik ging op zoek naar wat er op mijn Facebookpagina gewerkt had, en onderzocht waarom sommige posts het wél goed en anderen het niet goed deden.
Maar ik analyseerde ook posts van andere mensen en bedrijven waarvan ik merkte dat ze het goed doen.
Ik begon te experimenteren...
Op mijn eigen Facebookpagina begon ik te experimenteren met verschillende aanpakken. Ik ging alle kanten uit: ik testte oude dingen en probeerde nieuwe dingen.
Met bij het ene al een beter resultaat dan het andere.
En ik concludeerde...
Dat de posts die het goed doen allemaal één grote overkoepelde eigenschap hebben:
Ik deel nog steeds kennis, zoals vroeger, maar nu maak ik er echte verhalen van.
Die verhalen zorgen voor een connectie bij mijn lezers en zorgen ervoor dat mijn know, like & trust opgebouwd wordt waardoor mensen klant WILLEN worden bij mij.
En dat is exact wat ik wil van mijn Facebookpagina! Dat de tijd die ik er in steek ook rendeert.
Het levert dus niet alleen een groter bereik (= visibiliteit) op, meer likes en kliks op je posts (= interactie), maar ook gewoon meer klanten (= omzet).
Voor mij staat het vast:
Facebook is nog steeds een geweldige manier om je potentiële klanten te bereiken. Als je weet hoe je posts maakt die je publiek WIL zien.
In november besloot ik om dit te gaan leren aan andere ondernemers, en concretiseerde ik dit idee naar een échte methode:
De combinatie van het delen van kennis via verhalen noem ik STORYTEACHING.

Wat is StoryTeaching?
Bij StoryTeaching vertel je verhalen vanuit je persoonlijke ervaring om te tonen welke problemen jij voor je klanten kan oplossen.
StoryTeaching is dé methode waarmee je:
- 1Geweldige content kan maken voor al je Facebookpagina, maar evengoed alle andere social media kanalen, voor je website, je blog, ....
- 2Zodat je connectie maakt met mensen en ze je berichten willen lezen. Je neemt ze mee in jouw wereld, zodat ze weten dat jij hen begrijpt en jij hen kan helpen.
- 3Tot ze staan te springen om met jou te werken of in te gaan op je aanbod, zodat er in hun ogen geen concurrentie meer is.
Waarover post je dan?
Wel, je haalt inspiratie uit alles rondom jou:
Met telkens de bedenking:
Wat dit doet?
Ten eerste toont dit dat je een MENS bent, zodat mensen ook van jou willen kopen. (Mensen kopen van MENSEN, weet je nog?)
Ten tweede zorgt dit ervoor dat je regelmatig zichtbaar bent in de newsfeed van je publiek. Doordat je goede verhalen post word je top of mind. (dit is de KNOW)
Ten derde zorgt dit ervoor dat mensen connecten met wat je vertelt, want je vertelt over dingen die ze herkennen. Dit zorgt ervoor dat ze je leuk en sympathiek gaan vinden. Of nog beter: als iemand die hen begrijpt. (dit is de LIKE)
En als laatste toon je dat je anderen al hebt geholpen. Je bent goed in wat je doet. "Jij bent degene die MIJ ook kan helpen". (yep, daar is de TRUST)
Zo zorg je ervoor dat mensen klant WILLEN worden. Dat ze staan te springen om bij jou klant te mogen worden. Dat jij de enige optie bent. Dat er geen concurrentie is. (en tadaaaa, hier is dan de BUY).

Of zoals Esther, die met de storyteaching methode aan de slag ging het zei:

Klanten zeggen "ik herken mij zo in wat je vertelt"
Ik krijg berichten van mensen die zeggen "ik herken mij zo in wat je vertelt", die dan na een half uurtje intakegesprek er zelfs niet over twijfelen om te zeggen "ja ik wil vooruit met jou" en klant te worden. Da's voor mij het teken dat dit werkt.
Ik dacht dat ik het al goed deed, maar nu heb ik veel meer verschillende invalshoeken en manieren om mijn verhaal te vertellen.
En ja, het is best een tijdsinvestering, maar het brengt wel op.
HOE PAS JE STORYTEACHING TOE?
Met de tips die je hier al gelezen hebt kan je alvast aan de slag. Maar het is vooral een kwestie van doen.
StoryTeaching draait om de juiste inhoud, met de juiste technieken toepassen en dit blijven volhouden.
Blijven oefenen, blijven verfijnen, blijven leren. Elke dag. (remember conclusie #5 van op de vorige pagina?) Tot je er beter in wordt.
Want de enige manier om ergens goed in te worden is door het vaak genoeg te doen.
“Repetition Creates Mastery”
Als je dat graag samen met mij doet, dan nodig ik je graag uit voor De Facebook Challenge.
Vier weken lang leer je niet alleen over het StoryTeaching concept en die technieken, maar ga je ze ook toepassen op je dagelijkse Facebookposts.
Zodat jij ervaart:
Dit zijn enkele resultaten die je kan verwachten:

Tot 90.000 bereikte mensen!
Me like this challenge!
We bereikten 12.401 mensen vorige week, en deze week ging een van onze posts viraal tot 90.000 mensen!
Dank je wel Gerrit, ik ben helemaal overtuigd 🙏

Ik hou van tips die werken en Gerrit geeft die
Tijdens de FB challenge zag ik het bereik van onze FB pagina stijgen van 16.338 naar 37.146 en de betrokkenheid bij onze berichten van 809 naar 2493. Tja, dat zegt alles he.

Ik ben er nog altijd niet goed van
Mag ik nog stoefen?
Mijn Facebookpagina was al enkele jaren online maar ik deed er niets mee. In al die jaren had ik maar 13 views.
En toen postte ik mijn eerste bericht, en haalde er bijna 500 views mee op twee dagen tijd. Ik ben er nog altijd niet goed van :)!

Fier op wat ik bereik, iedere dag opnieuw
52000 mensen bereikt de laatste week en op die ene week eens zo veel offertes gemaakt als in de maanden ervoor. Mensen van buiten de provincie die langskomen voor een fotoshoot. Minder mensen die vallen over de prijzen.
En ik, die met rechte rug en grote glimlach naar mijn facebookpagina kijk. Fier op wat ik bereik, iedere dag opnieuw.

Ik ken u van Facebook
Vandaag ontving ik een mailtje met het volgende in:
"De dokter had aangeraden om met een psycholoog contact op te nemen om er eens over te praten. Ik kan u van Facebook en ik denk dat ik mij daardoor bij u goed zou voelen".
Het teken dat dit werkt.

Als de boodschap knal in je doelgroep zit gaat het soms snel
Wow, een bericht dat ik vrijdagvond postte is al flink aan het verspreiden. Tot nu toe een bereik van 5.220 mensen en 40 keer gedeeld. Als de boodschap knal in je doelgroep zit gaat het soms snel!

Ik kijk uit naar wat ik op mijn Facebookpagina kan zetten
Voor de Challenge had ik een hekel aan het onderhouden van m'n Facebookpagina. Nu kijk ik uit naar wat ik er vandaag op kan zetten.
En... het WERKT!
Nog enkele "bijwerkingen":
De Facebook Challenge is een online programma waarmee je zelf aan de slag gaat, en waarin ik je begeleid om continu bij te leren.
En ja, het heet “De Facebook CHALLENGE”, want het is best een uitdaging.
… Ik ga je nieuwe dingen leren, waardoor je oude dingen gaat moeten ont-leren.
… Ik ga je inspireren, zodat je geen excuses meer hebt om het niet te doen.
Maar alles komt neer op jij die hiermee aan de slag gaat.
Jij die dit gaat DOEN. Jij die beslist om geen genoegen meer te nemen met wat je nu hebt maar betere posts wil gaan maken om meer wil halen uit je Facebookpagina.
Jij die hiervoor TIJD MAAKT. Zodat de tijd die je op Facebook spendeert geen tijdverspilling is maar zich terugverdient.
Iets voor jou? Ben jij klaar om in actie te schieten?
Check dan de volgende pagina om te zien hoe je je kan inschrijven voor De Facebook Challenge.
Maar eerst...
checkpoint!
Voor ik je uitnodig voor De Facebook Challenge wil ik dat je zeker bent of dit wat voor jou is.
Want ik wil ENKEL klanten die hier het meeste uit gaan halen. Deze aanpak is NIET voor iedereen!
En het is mijn verantwoordelijkheid, als ondernemer, om jou te helpen de juiste keuze te maken.
Dus, even checken...
Allemaal check?
Ga dan door naar de volgende pagina.