[fusion_builder_container background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_aspect_ratio=”16:9″ overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text]Regelmatig ontmoet ik nog mensen die zich afvragen of ze wel een Facebookpagina voor hun bedrijf nodig hebben. Of erger nog: mensen die al beslist hebben dat Facebook voor hun niet interessant is.

We zijn 2018, Facebook bestaat al meer dan 13 jaar, er zitten zo’n 5,6 miljoen Belgen op het platform en nog steeds zijn er bedrijven die nog geen gebruik maken van deze goudmijn.

Het meest voor de hand liggende is om Facebook te bekijken als een marketingkanaal. Maar naast marketing zijn er nog veel andere redenen om een Facebookpagina op te zetten: Voor onderzoeken, om een community uit te bouwen, om je klantendienst extra bereikbaar te maken, om je vacatures op te posten, om je vaste klanten/leveranciers/buren op de hoogte te houden,…

Facebook is dus niet enkel een marketingkanaal, maar een volledig communicatiekanaal.

En gratis bovendien. Een Facebookpagina aanmaken kost je niets. Vind-ik-leuks verzamelen is gratis. Iets publiceren is gratis. Het enige waar je rekening mee moet houden is [fusion_modal_text_link name=”edgerank” class=”” id=””]edgerank[/fusion_modal_text_link].[/fusion_text][fusion_text]

Maar even terug naar de kern van de zaak: heb jij een Facebookpagina nodig?

Ik kreeg ooit de vraag van een alcohol- en drugsafkick kliniek of ze een Facebookpagina moesten opzetten.

“Het is toch niet alsof onze klanten echt naar hier willen komen…”

Na er een dagje over nagedacht te hebben besliste ik om samen met hen na te denken over wie al hun doelgroepen waren en welke communicatie er allemaal mogelijk was. We beslisten te focussen op familieleden te informeren, in plaats van nieuwe patiënten te recruteren.

Nuttige informatie voor familieleden van patiënten:

  • Informatie over de familiebezoekuren
  • Een overzicht van de wekelijkse activiteiten
  • Gegevens over de medewerkers van de instelling
  • Informatie over familie-uitstappen
  • Geanonimiseerde succesverhalen

(Uiteraard alles met de nodige discretie en toestemming)

Het enige dat nodig was was om de shift te maken van “marketing” naar “communicatie”, en de shift van de ene doelgroep naar de andere.

Een aantal jaar geleden twijfelde ik nog toen iemand me vroeg of ELK bedrijf op Facebook zou moeten aanwezig zijn. Ook ik was sceptisch: “Ok, T-shirt brands, ja, maar elk bedrijf?…”

Ondertussen ben ik er wel zeker van. Ook als er geen mensen zijn die een T-shirt met je logo zouden kopen, of als jij je enige echte fanboy bent, is er een gigantisch potentieel voor je bedrijf op Facebook.

Dus. Heeft een Facebookpagina zin voor jouw bedrijf? Absoluut.[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_modal name=”edgerank” title=”Facebook Edgerank” size=”large” show_footer=”yes”]Het is belangrijk om te weten dat als je iets publiceert op Facebook niet al je fans je bericht zullen zien. Gemiddeld zelfs maar zo’n 5 tot 15%.

Omdat mensen op Facebook anders duizenden berichten per dag zouden krijgen en Facebook hun timeline zo interessant mogelijk wil houden bestaat het Edgerank algoritme. Dit algoritme kiest op basis van honderden parameters wat er wel en getoond wordt in elke gebruiker zijn timeline.

De belangrijkste factor van die Edgerank: Interactie

Als het systeem merkt dat er veel interactie is op een bepaald bericht dan wordt dat gemarkeerd als goed bericht, en wordt het aan meer mensen getoond. In omgekeerde zin werkt dit ook: Als er geen enkele klik of geen enkele interactie komt op het bericht, zal Facebook het ook aan minder mensen tonen.

Daarom is “engagement” of interactie zo belangrijk om succes te halen met Facebook. Meer engagement = meer bereik = nog meer engagement = …[/fusion_modal][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]