Ik kijk normaalgezien geen nieuws, dus het duurt soms even voor ik zaken op traditionele media oppik. Maar via-via kwam ik dit nieuws-item van VTM tegen:

Langs de ene kant ben ik blij dat alvast de helft van de Belgische bedrijven actief is op sociale media.

Als ik zo wat op Facebook rondkijk naar welke bedrijven actief zijn zie ik steeds meer kleinere bedrijven en zelfstandigen die enorm groeien dankzij sociale media. Kleine webshops, kunstenaars, coaches, freelancers, bloggers, naaisters en breiers, uitbaters van kledingwinkels of zelfs frietkoten. Zij gebruiken sociale media zoals het moet.

We denken vaak dat grote multinationals het gemakkelijk hebben. Wie liket er nu niet Coca-Cola of Nutella. Maar die grote bedrijven krijgen het steeds moeilijker. Hun content is mooi, slim en grappig. Allemaal leuk bedacht, maar bedacht door reclamebureaus en dus vaak ook gewoon dat…: Reclame.

Reclame in een mooie verpakking. Met een strikje errond. En de mensen hun interne reclameradar is zo gevoelig geworden, zo fijn afgesteld dat ze afhaken.

Terwijl social media net zo veel mogelijkheden geeft te connecteren met je klanten. Om een community op te bouwen. Om je merk op te bouwen, niet altijd je producten te verkopen.

En dat kunnen kleinere merken veel beter. Je weet wel, van die kleine bedrijven waar je niet mailt met info@ (of erger nog noreply@), maar met Maarten@ of Sofie@ of Iris@, die niet zomaar de customer service doen, maar ook de communicatie, de marketing, de leveringen, de verzending, de uitbating van de winkel, de administratie, het businessplan.

Kaat, Eva en Sander die naast al die rollen ook gewoon CEO zijn van hun eigen bedrijf en lange avonden doorwerken als het moet. Ondernemers die gepassioneerd zijn door wat ze doen.

Reclame maken op Facebook

Maar langs de andere kant, denk ik dan: Hoe jammer voor die bedrijven die nog niet mee zijn. Meer dan de helft van de Belgische bedrijven maakt nog geen gebruik van sociale media. En dat terwijl het zo gemakkelijk is om ermee te starten en het zo goed als kosteloos kan.

Volgens Unizo topman Karel Van Eetvelt ligt de oorzaak bij gebrek aan kennis, gebrek aan tijd, gebrek aan zicht op de impact… of zelfs schrik.

En dat terwijl het eigenlijk niet moeilijk is, het niets kost om ermee te beginnen en -als je het goed aanpakt- het zijn tijdsinvestering meer dan opbrengt. Als je mijn woord niet gelooft, geloof dan dat van Wim Ballieu van Balls & Glory in het fimpje.

De schrik? Tsja, nieuwe dingen maken u bang. Dat is zo. Maar dat is ook net het teken dat ge het moet doen. Het is maar door nieuwe dingen te doen dat een mens kan groeien.

Leer hoe Facebook werkt

Ik wou het hierbij laten, maar sinds een paar dagen hangt deze poster in onze bureau:

Poster

 

Daarom ontwikkelde ik De Facebook Challenge, een korte actiegerichte opleiding voor ondernemers om met Facebook aan de slag te gaan. Bekijk alle info op https://www.gerritvromant.be/facebook/