Hoe je elke week 70% van je fans bereikt – zonder advertenties

Elk zichzelf respecterende ondernemer heeft tegenwoordig wel een Facebookpagina.

Want ja: waarom ook niet? De kans is groot dat je klanten er zitten en jij kan ze gratis bereiken met je berichten.

Maar is dat wel nog zo?

Bereiken je posts wel nog de mensen die ooit hebben aangegeven je leuk te vinden? Moet je dan niet steeds vaker gaan betalen om er toch iets uit te halen? En zit er eigenlijk wel nog toekomst in Facebook, of moeten we als ondernemers uitkijken naar andere platformen?

Gaat het bergaf met Facebook?

Eerst het slechte nieuws:

Het aantal nieuwe gebruikers mindert. Er registreren zich nog steeds nieuwe mensen… maar minder dan vroeger.

En dan zijn er nog de verhalen van mensen die met veel tamtam aankondigen dat ze (even) niet meer op Facebook zitten.

Het ding is: als zelfs onze oma’s en opa’s ondertussen al de weg naar Facebook hebben gevonden… hoe veel mensen zonder Facebook account blijven er dan over om een nieuw account voor te maken? Op een bepaald punt kan de groei gewoon niet blijven stijgen.

En dat sommige mensen er even genoeg van hebben, is ook niet onlogisch. Ik zie het als een ‘overdosis’. Je hebt er even te veel van gehad, dus nu is het afkicken. Je hoort er vooral veel tamtam rond, maar zo veel mensen doen het niet. En vaak keren ze later ook weer terug, toch? Want zonder Facebook… is toch ook een gemis.

Dit zijn beide tekenen van het volwassenen worden van een platform. We leren er als maatschappij veel beter mee omgaan.

En het goede nieuws?

Het aantal actieve gebruikers blijft verder stijgen. Meer dan de helft van de Facebook gebruikers logt zelfs ELKE DAG in.

Met meer dan 2 miljard actieve gebruikers is Facebook het grootste sociale netwerk ter wereld. Ook in België en Nederland is er geen site waarop we zo veel tijd spenderen.

Facebook is zo hard onderdeel geworden van onze maatschappij. Even scrollen, een duimpje hier, een hartje daar. Of denk maar aan alle gesprekken die beginnen met “Hebt ge dat op Facebook gezien?

En ja, er zijn kanalen die harder groeien op dit moment (Instagram, bijvoorbeeld). Maar het is niet onlogisch dat je minder sterk groeit als je de grootste bent, toch?

Facebook als marketingkanaal

Waar onze klanten zijn, daar zijn wij als ondernemer ook.

Vanop onze Facebookpagina posten we berichten naar onze fans. En waar dat ooit best veel bereik opleverde zakt dat bereik elke maand weer een beetje. De oplossing? “Promoot dit bericht om meer mensen te bereiken”…

Of zo doet Facebook ons toch geloven.

Want dat is natuurlijk waar het bij Facebook om draait: hoe meer advertenties, hoe meer zij verdienen.

Maar moet je dan echt adverteren om weer meer mensen te bereiken? Kan het ook zonder?

Facebook als reclamekanaal

Adverteren op Facebook kan heel nuttig zijn, maar daarom MOET je niet per se investeren in advertenties om er wat uit te halen. Maar dan heb je wel een andere aanpak nodig.

Kijk, Facebook is een sociaal netwerk. Met focus op “sociaal”. Dat wil zeggen dat het om de gebruikers draait.

Mark Zuckerberg paste zelfs de mission statement van Facebook aan van “Making the world more open and connected” naar “To give people the power to build community and bring the world closer together”, en koos resoluut voor meer quality time op Facebook door vooral weer berichten te tonen van vrienden en familie. En dus minder van bedrijven en pagina’s.

Alles draait dus om mensen. En mensen die zien helaas niet graag reclame. Dus als je als ondernemer Facebook ziet als een puur reclamekanaal, ben je eraan voor de moeite.

Mijn persoonlijke newsfeed

Als gebruiker zijn we best kritisch als het gaat om onze eigen newsfeed: Zogezegde “vrienden” die een andere mening hebben – of te veel irritante wedstrijdjes delen – gooien we onverbiddelijk uit onze vriendenlijst. Of op z’n minst verbergen we die persoon z’n updates, zodat we ze niet meer te hoeven zien.

Want er zijn natuurlijk maar een beperkt aantal plaatsen in die newsfeed waar we zo graag doorscrollen.

Maar als we in onze rol van ondernemer stappen dan lijkt het plots alsof we vergeten zijn waar Facebook om draait, en veranderen we bijna in opdringerige deur-aan-deur stofzuigerverkopers.

Een beetje reclame hier, een postje over mijn product of dienst daar, …

En dan lijkt het plots alsof je tegen een lege zaal staat te spreken. Amper bereik. Amper reactie…

Net voor die belangrijke post! Waarom nu, Facebook?!

Hoe het Newsfeed Algoritme jou afstraft

Het is natuurlijk gemakkelijk om de schuld bij het Newsfeed Algoritme te steken, dat systeem dat regelt of je post veel of weinig bereik krijgt. Of op het uur van posten. Of op 1 van de 100.000 andere factoren waar dat algoritme mee rekening houdt om jou de ene keer veel en dan weer weinig bereik te geven.

Maar van al die 100.000 factoren is er 1 die wint van al de rest. Het belangrijkste element, dat bovendien niet om de tuin te leiden valt: de mensen.

Het is niet het Newsfeed Algoritme dat jou straft, maar het zijn de mensen. Door de acties die ze doen (of net niet doen) op jouw post bepalen zij al enkele minuten nadat je op publiceren klikt of je post veel of weinig bereik zal krijgen.

Krijg je meteen aan aantal likes? Dan gaat de bereik-teller omhoog. Blijven de likes, reacties en shares uit? Dan zal die teller helaas laag blijven.

Bullshitmeter

Het ding is: mensen hun bullshitmeter staat zo hoog afgestemd dat ze een reclamepraatje van kilometers ver zien aankomen.

En als jij enkel maar (verborgen) reclamepraatjes post… dan gaat dat steeds strenger wordende innerlijke reclame-alarm af en scrollen ze snel voorbij je post zonder ook maar 2 woorden te hebben gelezen.

Kan je het hen kwalijk nemen, die fans van jou? Dat ze niet staan te springen voor je posts? Als het eigenlijk gewoon reclame is?

Niemand wil namelijk reclame zien.

De oplossing?

Minder reclame maken. Of eerder: ánders reclame maken.

De kunst van Facebook is content te maken die ervoor zorgt dat mensen je regelmatig te zien krijgen, dat ze met elke post leuker gaan vinden, en steeds meer gaan uitkijken naar wat je te vertellen hebt. Dat je vertrouwen opbouwt, door wat je schrijft op je Facebookpagina.

Met andere woorden: je wil mensen niet onderbreken in wat ze aan het doen zijn (scrollen door hun newsfeed met berichten van familie en vrienden), maar je wil erbij horen.

Je wil dat ze jouw updates, als merk, net zo graag lezen als die van hun vrienden.

Zo zorg je dat je veel meer bereikt dan de standaard 6%, of zelfs 3% van de meeste pagina’s, maar gemiddeld 30% tot 50% elk van je posts te zien krijgen. Zo bereik je elke week gemakkelijk 70% van je pagina-likers!

Hoe doe je dat?

Het start met de juiste intentie: weten hoe je je Facebookpagina gebruikt, en waarom je hem gebruikt. En uiteraard speelt het onderwerp waarover je post een grote rol.

En dan komt de post zelf, die 3 dingen moet doen:

  • Attentie
  • Connectie
  • Actie

Je wil de aandacht trekken, je wil connectie maken met je lezer, en je wil dat er actie ondernomen wordt.

Wat daar allemaal bij komt kijken leer je in Make Facebook Great Again, mijn nieuwste gratis 5 daagse challenge.

Tijdens deze 5 dagen ontvang je elke dag een mail die je helpt om dit toe te passen op jouw bedrijf, en ermee aan de slag te gaan.

We starten maandag 19 november. Dit wil je niet missen. Schrijf je hier in: https://www.gerritvromant.be/make-facebook-great-again/

By | 2018-11-12T23:11:14+00:00 november 14th, 2018|

Leave A Comment

Maak jij deze 4 soorten posts al op je Facebookpagina?

Download gratis