Hoe je je Facebookposts beter maakt dankzij een content analyse

Af en toe is het tijd voor een grondige evaluatie.

Tijd om even stil te staan en te evalueren.

De voorbije weken waren voor mij zo een moment.

Want ik merkte een tijdje geleden dat mijn Facebookposts het steeds slechter en slechter deden.

Laag bereik en weinig interactie. Soms een like of 2 en een paar kliks.

Maar niet goed genoeg. Zeker niet voor iemand die gespecialiseerd is in Facebook Marketing, toch?

Ik zou natuurlijk de schuld bij de veranderingen in het newsfeed algoritme kunnen leggen. Of denken dat Facebook niet meer werkt en dan maar alles inzetten op een ander platform als Instagram.

Maar ik weet dat ik de oorzaak ben van alle resultaten in mijn leven en mijn business. Zowel de goede als de slechte.

Dus ik was vastberaden om met een nieuwe Facebook aanpak te komen. Eentje die wél weer werkte.

Het eerste wat ik deed was dus een grondige evaluatie van al mijn Facebookposts van de voorbije 2 jaar. Ja dat waren er veel. 707 om exact te zijn (I practice what I preach en post zo goed als elke dag).

In deze blogpost lees je hoe ik het heb aangepakt en hoe jij je eigen Facebook Content analyse kan doen.

Én wat de eerste resultaten zijn voor mijn Facebookpagina.

Maar eerst…

Waarom een Facebook content analyse doen

We beginnen allemaal met de beste intenties aan onze communicatie op sociale media. We zijn gemotiveerd, we steken er tijd in, we steken er energie in.

Maar na verloop van tijd is “het nieuwe” eraf en kom je op een punt waarop je bijna op automatische piloot berichten post. Of misschien kom je op het punt waarop je helemaal geen inspiratie meer hebt. Of je merkt gewoon dat de resultaten steeds minder en minder worden (zoals bij mij).

Ik raad je dus aan om elke 6 maand een grondige evaluatie of analyse te doen van wat je post op Facebook. Je zou dit eigenlijk zelfs elke maand kunnen doen, want zo veel werk is het eigenlijk ook niet.

Dus, klaar om aan de slag te gaan?

Hoe maak je een Facebook Content analyse?

Ok, echt moeilijk is het niet, maar ik neem je toch even mee in de exacte stappen die ik deed.

Stap 1: Exporteer de gegevens van je Facebookpagina

» Ga hiervoor naar de statistieken van je pagina, en bij het overzicht klik je op “gegevens exporteren” in de rechterbovenhoek.

» In het pop-up venster kies je links voor “berichtgegevens” en rechts kies je van wanneer Facebook de gegevens moet ophalen. Als alles goed staat klik je op “gegevens exporteren”.

Tip: Je kan slechts 180 dagen in 1 keer exporteren. Als je een langere periode wil analyseren kan je dit proces herhalen in verschillende stukken. (180 dagen is trouwens net geen 6 maand)

Stap 2: Gegevens opkuisen in Excel

Facebook zal een .xls bestand downloaden dat je kan openen met Excel. Dit bestand bevat tientallen sheets en honderden kolommen. We gaan ze eerst opkuisen om ze daarna goed te kunnen analyseren.

» Alles dat we nodig hebben zit in de “Key Metrics” sheet, dus als je verschillende moet samengooien hoef je enkel deze gegevens achter elkaar te plakken.

 

» Verberg alle lege kolommen. Klik met je rechtermuisknop op de letter van de kolom bovenaan en kies voor “verbergen” of “hide”.

» Maak waar nodig de kolommen breder of smaller, en zorg dat alle tekst erin leesbaar wordt via de Wrap text knop.

» Maak een echte filter- en sorteerbare tabel van je gegevens. Selecteer alles (CTRA + A of CMD +A) en klik bij “Data” op “Filter”. Elke kolom krijgt dan een extra pijltje.

Stap 3: Bepalen beste posts

Ok, nu we alles op orde hebben tijd om er de juiste gegevens uit te halen kunnen we uit deze lijst halen wat we nodig hebben.

» Scroll naar kolom J [organisch bereik van je bericht (looptijd)], zet hem in een kleurtje en via het kleine pijltje kies je voor “descending” of “aflopend”.

Je hebt nu bovenaan je Excel bestand alle posts met het meeste organische bereik, zonder het betaald bereik (advertenties) mee te tellen.

» Bekijk de top 10 van de posts (lees ze in kolom C of klik door op de link in kolom B) en noteer bij elk van deze posts waarom jij denkt dat deze post goed gewerkt heeft.

Ik deed dit voor mezelf in een Word bestand met een screenshot en de belangrijkste statistieken erbij:

 

» Herhaal dit voor kolom O [Betrokken gebruikers (looptijd)]. Deze kolom geeft je een beeld van de interactie die mensen hadden met je post. Dus niet enkel de likes of commentaren, maar ook de kliks erop.

Tip: wil je enkel de likes, comments en shares en niet de kliks, kan je deze info in de tweede sheet van je excel bestand vinden [Lifetime Talking About This].

» Wat ik ook nog deed is een extra kolom “interactieratio” toevoegen aan mijn Excel bestand. Hierin meet ik het percentage van interactie ten opzichte van het bereik. Voeg daarvoor een nieuwe kolom toe en maak hierin de formule [=Betrokken gebruikers / Totaal bereik]. Analyseer ook hiervan de beste berichten.

Tip: We kiezen voor totaal bereik om het effect van je eventuele advertenties mee in de berekening te nemen.

Optioneel: Verzamel ook je slechtste posts:

» Je kan dit nog verder doortrekken en ook eens de “slechtste” posts gaan analyseren. Klik daarvoor bij de filters bovenaan op “ascending” of “oplopend” om omgekeerd te rangschikken en de slechtste posts bovenaan te zetten.

Stap 4: Analyse van je posts

Ok, dit was het gemakkelijke werk. Nu komt het échte analyseren.

Neem elk van je top posts erbij. Beeld je in dat je je ideale klant bent, of iemand die op Facebook wat zit te scrollen en deze post ziet voorbij komen. Bekijk ze dus vanuit iemand anders dan jezelf.

En noteer waarom je denkt dat deze post goed gewerkt heeft.

Stel jezelf deze vragen:

  • Als ik deze zou zien passeren (maar dan van iemand anders), zou ik hem dan zelf leuk vinden?
  • Wat spreekt mij aan in de tekst? In de afbeelding? In de video? In de link?
  • Welk type post werkt doorgaans het beste voor mij (een foto, video of link)?
  • Waarom kwam hier zo veel/weinig reactie op? Waar kan dat aan liggen?
  • Waarom zou deze post zo veel mensen bereikt hebben?
  • Is de tekst aangenaam om te lezen? Zowel naar lay-out als naar de sfeer en de toon die het uitstraalt?
  • Is de afbeelding aantrekkelijk? Valt hij op?
  • Geeft deze post een goed beeld van mij of mijn bedrijf?
  • Geeft deze post weer wat mensen van mij kunnen verwachten?

 

Stap 5: Bundelen en concluderen

Na een eerste sessie ging ik nog eens een 2e keer over elke post. Is er misschien iets dat ik nog kan toevoegen? Nog iets waar ik aan denk?

Na die 2e keer verzamelde ik de belangrijkste en vaakst voorkomende conclusies onderaan mijn document, in 2 categorieën:

  1. Wat werkt er goed?
  2. Wat werkt er minder goed?

Dit verwerkte ik daarna in een aantal next steps:

  1. Wat ga ik in de toekomst doen?

Bvb: meer foto posts, minder link posts, meer échte verhalen vertellen, … etc.

Benieuwd naar mijn conclusies van mijn Facebookpagina? Je kan ze hier downloaden:

Download mijn conclusies:
De Ultieme Facebookposts

Over to you

Ok, dat was mijn stappenplan. Over to you.

Maak ook eens je eigen Facebook content analyse en vertrek vandaar om je nieuwe aanpak op te stellen.

Het is even werk, maar écht wel de moeite. Want mijn berichten die gingen van dit:

Naar dit:

 

Veel succes!

By | 2018-10-24T21:41:21+00:00 oktober 24th, 2018|

Leave A Comment

Schrijf je in voor de 5 daagse Make Facebook Great Again Challenge

En krijg meer bereik, interactie en klanten via Facebook