Hoe stel je een realistisch 5 jaar life & businessplan op?

Ik ben zelf een verschrikkelijk slechte planner. Maar mijn vriendin Elke is daar geweldig in.

De laatste maanden zijn we bezig geweest om samen een 5 jaar business & life plan te maken.

Ik deed een Facebook Live over hoe we dit hebben aangepakt, inclusief de stappen die wij namen.

Maar ik vroeg Elke om er ook eens een blogpost over te schrijven. En Elke is zo geweldig dat ze er meteen een knaller van een blogpost van maakte.

Neem er dus even de tijd voor, maar lees dit door en ga ermee aan de slag. Het maakt echt een gigantisch verschil.

Door Elke Gunst:

De meest gevreesde vraag van elke twintiger

Toen ze me jaren geleden op een sollicitatiegesprek de klassieke vraag stelden: “waar wil je over 5 jaar staan?” stond ik zowat met mijn mond vol tanden. Wist ik veel, als twintiger, dat is een eeuwigheid, vijf jaar! Toch?!

5 Jaar vooruit plannen, ik snapte er vroeger niks van: hoe leuk ik het plannen ook vind, ik was veel te wispelturig om mezelf te kunnen vastleggen voor vijf jaar vond ik. De geboorte van ons zoontje Robbe heeft echter veel veranderd. Natuurlijk heeft het moederschap op zich al een grote impact, maar daarbovenop beslisten Gerrit en ik ook nog eens halsoverkop en heel erg last minute dat ik maar liefst 1 jaar voltijds voor Robbe zou zorgen, in plaats van de geplande 6 maanden.

Dat voelde gewoon beter voor ons. Financieel was het niet de meest verstandige beslissing, maar voor ons gezinsgeluk was het geweldig dat dit überhaupt een optie was. Met twee zelfstandigen in huis was het zeker niet vanzelfsprekend.

Maar nu we stilaan aan een tweede kindje beginnen denken (nog niet voor meteen hoor!) willen we deze keer wel beter voorbereid zijn op de impact op ons als gezin, zowel praktisch als financieel willen we een stuk stabieler zijn.

Tijd voor een plan…

Daarom gingen we een paar maanden geleden aan de slag met Ilse Dieltjens die ons het Profit First systeem aanleerde, dat heeft onze ogen enorm geopend over hoe we beter konden omgaan met het geld dat binnenkwam.

Ik ga hier nu niet dieper op in (wie meer wil weten kan dit boek lezen, of deze Facebook live met Ilse en Gerrit bekijken), maar ons grootste probleem met Profit First was dat we heel moeilijk konden inschatten of we ons financiële doel voor Gerrits business wel zouden halen.

Ik bedoel, makkelijk om zo’n nummer te noemen natuurlijk, maar je bent toch nooit zeker dat je dat haalt? Je kan keihard je best doen, maar verder is het vooral *fingers crossed*.

Natuurlijk hebben we al vaker plannen gemaakt voor een jaar en kijken we hoe we voor een stabiel inkomen kunnen zorgen (hallo funnels), maar het bleef toch altijd wat koffiedik kijken. Dus we bleven zoekende…

So much to do, so little time

Daarnaast merkte ik bij Gerrit op dat hij heel veel creatieve ideeën heeft, maar dat hij, zelfs met een bullet journal en een digitale agenda, ook heel veel dingen vergat. Kleine en grote todo’s, stappen in een sales plan, soms een afspraak, en dat gaf ons beide best wel wat stress. Er leek altijd meer te doen en te weinig tijd.

Ik werd al een tijdje getriggerd door de Instagram posts van Sjanett de Geus  over het XII Waves protocol en hoe haar dat helpt om de lange termijn te plannen én op korte termijn productiever te zijn terwijl ze ook tijd overhoudt om te reizen.

Nu zijn Gerrit en ik niet meteen van plan om super veel te gaan reizen, maar we willen wél graag meer vrije tijd en meer rust in ons hoofd.

Het 5 jaren-plan

Dus begonnen we samen aan het XII Waves protocol en hebben we dat gebruikt om ons vijf jaren plan op te stellen, te concretiseren én te vertalen naar korte termijn doelen voor dit jaar, deze maand, deze week en voor vandaag. Nu weten we dat elke taak die we afvinken op onze todo lijst ons helpt om onze doelen te bereiken én dat, zolang we ons systeem consequent blijven toepassen, er geen losse eindjes meer zijn zodat we écht kunnen ontspannen wanneer we niet aan het werken zijn.

En, niet dat zo’n plan enige garantie is, maar voor het eerst hebben we absoluut het gevoel dat onze financiële doelen meer dan haalbaar zijn waardoor we ook met volle vertrouwen het Profit First systeem kunnen toepassen en voelen we, ook nu al, heel veel rust op dat financiële vlak.

Zoals ze het bij XII Waves zelf zeggen: Stressvrije productiviteit, niet meer uitstellen, doelgericht werken, tijd voor de dingen die jij belangrijk vindt. Momentum gaan creëren!

Daarbij hebben we, in de loop van ongeveer één maand een aantal stappen doorlopen. Ik zei het eerder al, we hebben in het verleden ook al een poging gedaan om zo’n plannen op te stellen, dan gingen we twee dagen naar een AirBnB aan de zee en dachten we diep diep na over het leven. Maar dat we er deze keer rustig een maand de tijd genomen om dit te doen, te bekijken, erover na te denken, met elkaar te bespreken (en met anderen), dat is voor mij zeker een van de belangrijkste succesfactoren waarom we nu voor het eerst vertrouwen hebben dat dit plan voor ons gaat werken.

Wat voor mij en Gerrit ook heel belangrijk is om voor ogen te houden, is dat dit plan super flexibel is. Niet alleen kunnen we dingen sneller of trager afwerken dan nu het plan is, maar we kunnen ook nieuwe dingen toevoegen of sommige zaken schrappen als we het gevoel hebben dat we dat niet meer willen. Vrijheid is voor ons allebei heel belangrijk en we willen niet het gevoel hebben dat alles al vastligt. Dat is ook niet het doel van zo’n vijfjarenplan.

Het doel is wel om te stoppen met wat aanmodderen, ploeteren en in het wilde weg experimenteren. Als we meer impact willen hebben, meer mensen willen helpen, maar ook meer stabiliteit en rust in ons hoofd willen, dan moeten we het strategischer gaan aanpakken zodat onze bedrijven echt kunnen groeien.

Daarbij hebben we ons laten inspireren door XII Waves, maar bijvoorbeeld ook door het boek Living Forward van Michael Hyatt en zijn programma 5 Days To Your Best Year Ever en het The 90 Day Year programma van Todd Herman. Tsja, wat kan ik zeggen, ik ben een online-cursus junkie 😉

De 6 stappen om ons 5 jaren plan te maken

Dus, hoe hebben we dat nu gedaan? Er zijn 6 stappen, ik lijst ze even kort op, en dan gaan we er zo meteen in meer detail op in zodat jij dit ook voor jezelf kan gaan doen.

  1. Durf te dromen
  2. Maak je dromen heel concreet (en ken jezelf!)
  3. Visualiseer je dromen
  4. Maak een roadmap
  5. Babysteps
  6. Niet vergeten

Stap 1: Durf te dromen

Gerrit en ik hebben onafhankelijk van elkaar lijstjes gemaakt. Waar dromen we van? Wat willen we allemaal bereiken? Wat staat er op onze bucketlist? Wat willen we echt niet, nooit niet meer doen? Waar worden we helemaal blij van? Wat zouden we doen mochten we de lotto winnen en we ons dus nooit meer geldzorgen hoeven te maken?

Voor alle duidelijkheid, dit gaat dus echt niet alleen maar om je business. Als ondernemers loopt onze business over in ons leven en ons leven loopt door in onze business. Dat vinden we niet erg, maar dat wil natuurlijk zeggen dat ze op elkaar moeten afgestemd zijn.

Een voorbeelden van zaken die op mijn lijstje stonden:

  • Ik wil graag 3 kinderen, en ik wil voor #2 en #3 ook graag een jaar voltijds thuis zijn, zonder dat ik daarbij hoef te stressen over werken of geld verdienen.
  • Ik wil een huis in een cohousing project in Lichtervelde met veel groene ruimte voor de kinderen om te spelen
  • Ik wil gezond oud worden samen met Gerrit
  • Ik blijf blijven leren en studeren
  • Ik wil graag elke week op restaurant
  • Ik wil niet meer werken voor een baas
  • Ik vind het leuk om met anderen na te denken over de plekken waar ze vast zitten, ze helpen zien welke oplossingen en mogelijkheden er zijn in hun leven

In totaal had ik ongeveer een A4-tje volgeklad met ideeën, voor- en achterkant. Dat deed ik in 3 sessies van 25 minuten, verspreid over een paar dagen.

Na elke sessie heb ik ook even overlegd met Gerrit. Wat had hij op z’n lijstje staan? Zitten daar dingen tussen die ik ook wil, die we gemeenschappelijk hebben? Willen we nog steeds dezelfde richting uit? Hoe kunnen we onze dromen bij elkaar laten aansluiten? Gelukkig dromen we vaak van dezelfde zaken, maar we zijn natuurlijk nog steeds twee verschillende personen met elk onze eigen dromen – als we samen aan onze toekomst willen bouwen, dan is het belangrijk dat we zorgen dat we allebei onze dromen kunnen waarmaken, of tenminste zorgen dat we voor elkaar de ruimte creëren om dat te proberen.

Stap 2: Maak je dromen heel concreet

De volgende stap is om de dromen heel concreet te gaan maken, zodat je alle details duidelijk voor ogen hebt.

Zo hebben we voor al onze dromen en doelstellingen berekend wat dat ongeveer zou kosten en deze verdeeld in verschillende scenario’s: zoals het nu is, goed, beter, best.

Dit hebben we omgerekend naar een jaarsalaris zodat we weten hoeveel we moeten verdienen om onze dromen waar te maken, stapje voor stapje.

Ik bedoel: ik wil wel graag elke week op restaurant (en dan bedoel ik dus niet een goedkope spaghetti bolognaise 😉), maar als we maar een keer om de twee maanden op restaurant gaan, dan is dat ook al een stap in de goede richting! Nu doen we dat namelijk veel minder.

En we hebben bijvoorbeeld ook nagedacht over mijn bedrijf (Paleo.be) en welke impact het moederschap van nog twee kindjes zal hebben daarop. Nog twee keer een jaar fulltime moederen heeft sowieso gevolgen natuurlijk… Ook die gevolgen nemen we mee in ons vijfjarenplan en kijken we hoe we daarmee willen omgaan, wat er haalbaar is en wat niet.

Voor Gerrits onderneming hebben we gekeken welke dromen hij heeft, welke diensten en producten hij wil gaan aanbieden.

We hebben ook nagedacht over hoe onze ideale dag eruit ziet, en hoe we daar stapsgewijs naartoe kunnen werken naarmate we dichter bij onze doelen komen.

Daarbij hebben we ook elk een persoonlijkheidstest gedaan op 16personalities.com (kost niks!). Dat gaf ons nog net dat extra tikkeltje inzicht in onze sterktes en zwaktes zodat we die konden toetsen aan onze dromen en doelstellingen. Passen die wel bij wat we willen bereiken, moeten we andere zaken gaan overwegen, …? Moeten we doelstellingen bijpassen of een andere weg nemen die beter past bij ons? Is het nodig om hulp in te schakelen om te compenseren voor onze zwaktes en hoe kunnen we onze sterktes beter uitspelen?

Over deze stap hebben we bijna twee weken gedaan, want ja, je leest het, dit is best wel veel (denk)werk. Ook omdat we dit natuurlijk met z’n tweeën doen en we ons leven graag samen willen designen.

Stap 3: Visualiseer je dromen.

Je dromen visualiseren is belangrijk omdat onze hersenen niet veel kunnen met woorden. Voor onze hersenen wordt het allemaal pas écht als ze het kunnen zien.

Dus gaan we onze dromen omzetten naar beelden, met een vision board. Je kan dat doen met een stapel tijdschriften, schaar en lijm, maar ik heb het even wat digitaler gedaan en ben een Pinterest board gestart hiervoor. Het is nog niet helemaal af, maar je mag gerust al even meekijken:

Het visualiseren helpt ook weer om je dromen concreter te maken en door dit te gaan visualiseren kwamen er trouwens weer nieuwe ideeën boven, nieuwe dromen. Elke week een mooie bos bloemen bijvoorbeeld, dat is voor mij het toppunt van luxe waar ik echt blij van wordt. Doorheen de stappen is het dus zeker OK om even terug te keren en je plan te gaan aanpassen. Dat lijkt me zelfs onvermijdelijk, onze dromen evolueren met ons mee en dit proces maakt heel wat los, dat was in elk geval bij mij zo.

Tot hier deden Gerrit en ik dus elke stap apart, waarbij we regelmatig ook met elkaar terug aan de tafel gingen zitten om te vergelijken, overleggen en elkaar te inspireren.

Stap 4: Maak een roadmap.

OK, nu we duidelijk voor ogen hebben waar we heen willen is het tijd om te kijken hoe we daar zullen komen. Dit is waar je opnieuw old school kan gaan werken met een groot (groot!) blad papier, een reeks post-its of net zoals ik lekker digitaal aan de slag kan met een leeg excel blad.

Dat verdeel je dan in 6 kolommen: eentje voor alle categorieën, en dan eentje per jaar: 2018, 2019, 2020, 2021, 2022.

Op deze roadmap komen AL je doelstellingen voor de komende jaren. Zowel business als privé.

Gerrit en ik hebben hier een groot document voor ons samen, niet apart. Dat vonden we belangrijk omdat onze doelen dus veel impact hebben op elkaar en om te zorgen dat we allebei voldoende ruimte krijgen om die te kunnen waarmaken moeten we zorgen dat alle onderdelen goed op elkaar inspelen. Alles samen dus!

Dit zijn de categorieën (en deel categorieën) die Gerrit en ik hebben gebruikt

  • Omzet doel
  • Ondernemers doelen Elke / Gerrit
    • Emaillijst
    • # uren werken per week
    • % winst uitkeren per kwartaal
    • Team uitbreiden
    • Opleidingen
    • Investeringen
    • Andere doelstellingen (die niet specifiek aan een product gelinkt zijn)
  • Producten Elke / Gerrit
    • Omzet doel
    • Lanceringen
    • Inhoudelijke veranderingen
    • Nieuwe product ideeën
  • Familie doelstellingen
  • Spaar doelstellingen
  • Persoonlijke ontwikkeling Elke / Gerrit
  • Gezondheidsdoelstellingen Elke / Gerrit
  • Ontspanningsdoelstellingen Elke / Gerrit
  • Cohousing doelstellingen

Tip: Als je wil kan je onze lege excel sheet downloaden. Daarin vind je de 6 kolommen en de categorieën allemaal terug. Bespaart je weer wat werk ;). Je vindt er ook enkele voorbeelden. Sommige zijn echt een paar van onze doelen, anderen zijn fictief.

Misschien kan je niet AL je dromen verwezenlijken in vijf jaar, maar je kan vast heel wat stappen zetten. En daag jezelf gerust uit. Zo zei Gerrit op een gegeven moment dat hij graag eens een TED Talk wil geven op een TEDX evenement en hij wou dat in 2022 gaan plaatsen.

We hebben daar even over gediscussieerd en uiteindelijk heeft hij het zelfs in 2020 geplaatst. Nog net ver genoeg om veilig te voelen én om heel wat tussenstapjes te zetten, maar niet zo ver dat het gewoon procrastineren wordt.

Je kan dit hele proces achterwaarts gaan doen, maar ik moet eerlijk toegeven dat wij dit gewoon random gedaan hebben. We zijn vooraan begonnen en achteraan en de ideeën bleven maar komen. Blijf eraan werken tot de stappen logisch en haalbaar aanvoelen van jaar tot jaar.

Deze stap hebben we niet zo zeer in spurtjes gedaan, maar in een lange sessie (ik denk twee uur ofzo?) waarna we er nog een keer of twee kort zijn op teruggekomen.

Stap 5: Babysteps

Tsja, doelen voor een heel jaar, hoe concreet ook, zijn natuurlijk veel te groots om zomaar op je todo lijst te zetten. Zelfs voor een hele maand is het vaak veel te veel en lijkt het bijna onoverkomelijk.

Dus gaan we gaan opdelen.

Om te beginnen heb ik naast de overzichtstabel twee extra tabellen gemaakt, eentje voor 2018 en eentje voor 2019. Hierin heb ik samen met Gerrit de doelen verdeeld over de maand.

Voor 2018 hebben we berekend hoeveel we per maand nog moeten verdienen om ons grote doel te behalen, we hebben bekeken wanneer we lanceringen willen doen, wanneer we inhoudelijk aan producten willen werken, wanneer we vakantie willen houden (zééér belangrijk! Zonder voldoende rust kan je onmogelijk echt creatief en productief zijn. En toegegeven, hier gingen we in het verleden veel te vaak te mist in…), wanneer we zelf op cursus willen gaan, welke persoonlijke doelen we wanneer willen tackelen, …

Omdat we beslist hebben dat we in 2019 graag aan baby #2 willen beginnen, werd het voor mij plots heel belangrijk dat ik dit jaar mijn middelbare diploma voor trompet behaal: eenmaal baby 2 geboren is, zal dat namelijk een pak moeilijker worden. Dat zal niet makkelijk zijn want ik ben nog niet echt op niveau, maar dat vooruitzicht zal me wel motiveren om de komende maanden extra hard te oefenen.

Gerrit heeft ook beslist dat hij volgend jaar in mei terug de 20 km van Brussel wil lopen, en hoe goed hij van nature ook kan lopen, een beetje oefenen is toch nooit niet weg hé.

Een van mijn andere persoonlijke doelen is ook om terug meer fictie boeken te gaan lezen, in plaats van non-fictie.

Door zo duidelijk in Stap 2 onze sterktes en zwaktes in kaart te brengen heeft dit voor ons ook duidelijk gemaakt dat het belangrijk is dat we snel hulp gaan inschakelen én te investeren in opleidingen om ons te helpen om verder te groeien, waar we tot nu toe al een aantal keer tegen een plafond aanliepen door tijdsgebrek, of foute prioriteiten in het budget. Dit proces brengt ons ontzettend veel duidelijkheid waardoor we zowel onze tijd als ons inkomen veel beter kunnen gaan verdelen en besteden.

Ons 2018 en 2019 is nu dus ook heel concreet vastgelegd wanneer we gaan investeren in een VA, cursussen, evenementen en andere zaken.

Zeker naar 2019 toe hebben we alle launches voor het volledige jaar al uitgepland op de kalender, wat een ongelofelijke rust geeft, en ook de nodige creatieve ruimte om elke launch super goed te gaan voorbereiden.

Nog wat meer in detail

Goed, toen hadden we dus een plan voor 2018 met doelstellingen per maand. Dat is echter nog steeds veel te onduidelijk om op dagelijkse basis mee aan de slag te gaan, en dus gingen we nog wat verder in detail.

Op een nieuw Excel sheet (of nog op papier als je dat wil) kopieerde ik opnieuw alle categorieën en gingen we plannen per week.

We gingen kijken welke algemene business doelstellingen deze maand prioriteit waren, aan welke producten we deze maand zouden werken en welke persoonlijke doelstellingen deze maand prioriteit zouden worden.

Met ons omzet doel voor augustus in gedachten, en de launches die we gepland hadden gingen we inschatten welk product hoeveel moest opbrengen, en welke acties we daarvoor moesten ondernemen + hoeveel tijd die elk zouden inpakken.

Daar halen we dan ook onze agenda’s met reeds gemaakte afspraken bij zodat we weten hoeveel echte werktijd er nog beschikbaar is.

Proberen inschatten hoeveel tijd elke actie kost is hier cruciaal omdat dit je voorbereiding is voor je dagelijkse planning en je zeker wil zijn dat je planning haalbaar is.

Even een concreet voorbeeld.

Stel dat je als plan hebt dat je in augustus voor een bestaand product een nieuwe funnel wil maken, dan maak je een lijstje met taken aan die je die maand moet doen:

  • Doelpubliek funnel bepalen
  • Onderwerp funnel uitwerken
  • Read magnet maken
  • Lead magnet maken
  • Salespagina herwerken
  • Emailsequentie schrijven
  • Advertenties maken
  • Coaching calls met bestaande klanten
  • Customer service
  • Optimaliseren funnel

Voor elke stap probeer je in te schatten hoelang die ongeveer zal duren.

  • Doelpubliek funnel bepalen (1 uur)
  • Onderwerp funnel uitwerken (1 uur)
  • Read magnet maken (2 uur)
  • Lead magnet maken (2 uur)
  • Salespagina herwerken (2 uur)
  • Emailsequentie schrijven (2 uur)
  • Advertenties maken (2 uur)
  • Coaching calls met bestaande klanten (1 uur per week)
  • Customer service (1 uur per dag)
  • Optimaliseren funnel (1 uur per dag tijdens week 1, daarna 1 uur per week)

En die taken verdeel je dan over de maand naargelang de andere zaken die je gepland hebt.

Ons doel is om zo weinig mogelijk projecten tegelijk te laten lopen omdat, hoe meer je switcht tussen verschillende taken, hoe meer tijd je verliest. Hoe meer je kan bezig zijn met een project tegelijk, hoe efficiënter je kan werken. Dus beter eerst Funnel 1 afwerken voor je aan iets anders begint dan Funnel 1 en Launch 1 tegelijk te proberen uitwerken.

Natuurlijk is het een ding om zo’n zaken in relatief veel detail te gaan uitplannen, in het dagelijks leven gebeurt er altijd weer van alles waardoor je je plannen moet gaan uitstellen.

Die gedetailleerde planning per week hebben we dus niet gemaakt voor ALLE maanden van het jaar, maar dat wordt een work in progress. Op basis van onze planning voor 2018 en onze vorderingen voor de maand augustus, maken we tegen het einde van de maand een nieuwe planning voor september.

Dagelijkse to do lijstjes

En dan om, echt tot babysteps te komen, steken we de hele boel in een productiviteitsapp. Voor ons werkt Todoist superhandig omdat we elk onze eigen account hebben, maar wel met gemeenschappelijke project en taken en dat we elkaar dingen kunnen toewijzen. Ik hoor van Asana ook heel veel goeds maar daar zijn we beide minder fan van. Kwestie van persoonlijke voorkeur dus.

Niet alleen alles dat uit ons vijf jaren plan komt gaat hierin, maar ook alles, alles, alles dat in ons hoofd rondzweeft, alles gaat hierin. Alles dat in huis moet gebeuren, wat we deze week gaan eten, boodschappen die moeten gebeuren, alles voor onze ondernemingen, opleidingen, persoonlijke groei, wishlist, bucketlist, …. Gerrit was heel gelukkig dat ik die hele boel heb geïnstalleerd zodat hij het gewoon kan gaan gebruiken, zoiets instellen is voor hem de hel 😉 .

En dan is het gewoon een kwestie van je taken per dag te gaan verdelen. Voorlopig plannen we onze dag zelfs vrij gedetailleerd in, omdat het ons helpt om beter in te schatten hoelang iets duurt, maar ik weet niet of we dat gaan blijven doen. We zullen zien 😊

Ik heb altijd al graag op deze manier gewerkt, maar Gerrit eigenlijk niet. Toen we tools zoals Todoist in het verleden probeerden (zonder het grote vijfjarenplan erachter) gaf het Gerrit eerder een gevoel van dwang, alsof hij geen vrijheid meer had om te kiezen wat hij wou doen.

Maar omdat het nu allemaal gebaseerd is op onze doelstellingen en dromen en alle taken ons dichter brengen bij ons uiteindelijke doel is het net leuk, voor ons allebei!

Stap 6: Niet vergeten!

De allerlaatste stap is dat je je vijfjaren plan niet mag gaan opbergen in een kast en gewoon weer vergeten. Dan gaat het niet voor je werken…

Nee, net het omgekeerde, je blijft er continu mee bezig, je gaat het updaten naar gelang je taken afwerkt, projecten voltooid en dromen bereikt, je voegt er nieuwigheden aan toe, en je kan natuurlijk ook gewoon dingen gaan schrappen als je van mening verandert. Ons vijfjarenplan is niet zomaar een saai plan (voor ons dan 😉), maar een levend document dat ons helpt, dat ons richting geeft en zorgt dat we met elke stap die we zetten dichter komen bij onze doelen.

Nog een paar tips voor ik deze blogpost afsluit:

Neem de tijd!

Toegegeven, het is verre van de eerste keer dat ik probeer om mijn leven op zo’n manier richting te geven. Maar het is de eerste keer dat zowel Gerrit als ik hier echt een mega goed gevoel bij krijgen, zowel bij het grootse plan als bij het uitvoeren op dagelijkse basis.

Daar zal het XII Waves protocol ongetwijfeld aan hebben bijgedragen, maar ik denk dat de factor tijd nog wel het meeste meespeelt, we hebben elke stap heel rustig aan gedaan. Korte stukjes nadenken (25 minuten) en dan wegleggen en weer iets anders doen. Dat heeft enorm geholpen, omdat je op die manier je onderbewustzijn ook heel hard aan het werk zet.

Net zoals wanneer je op het werk met een groot probleem zit waar je maar geen oplossing voor kan bedenken, tot je de dag erna wakker wordt met een geniale idee dat de perfecte oplossing blijkt te zijn. Je onderbewustzijn is megaslim, je kan er dus maar beter gebruik van maken.

Dit plan is niet van beton

Vergeet niet dat je dit plan op elk moment kan wijzigen. Het is geen contract en je hangt er niet aan vast. Het vijfjarenplan moet JOU gaan dienen en helpen, niet omgekeerd.

Doe het samen

Doe dit hele proces niet in je eentje. Je hebt het gelezen, hoewel ik en Gerrit stap 1 tot en met 3 apart hebben doorlopen, hebben we vooral heel veel met elkaar gecommuniceerd. Niet enkel om te zorgen dat we op dezelfde lijn zitten, maar ook, en vooral, om elkaar uit te dagen om grootser te denken, en om te zorgen dat onze dromen en doelstellingen enigszins realistisch te houden.

Heb je niet meteen zo iemand in je buurt die op dat niveau met je kan meedenken, je kan inspireren en tegelijkertijd je met beide voeten op de grond houden, ga dan op zoek naar een groep gelijkgestemde ondernemers die je daarbij kunnen helpen.

—————

Voila, dat was Elke’s hele stappenplan. Ik zei het al: een knaller van een blogpost.

Is dit gemakkelijk? Neen. Zeker niet voor een “we zien wel kinda guy” zoals ik.

Is het het waard? Absoluut.

Gerrit.

By | 2018-09-27T16:22:50+00:00 augustus 1st, 2018|

Leave A Comment