De allerbelangrijkste factor voor succes op sociale media is dat je CONSISTENT waardevolle content post.

Ik ga er hier nu even van uit dat je posts sowieso waardevol zijn, maar daarnaast is dus vooral de consistentie erg belangrijk.

Zowel voor het algoritme, als voor de verwachtingen van je volgers, is het het handigste dat je minstens één keer per dag iets post op je sociale media.

Kost véél tijd, right?

Wel, niet noodzakelijk.

Gerrit is natuurlijk Facebook Expert ter zake, en deelde al vaker hoe hij makkelijk en efficiënt posts schrijft en plant, maar ik dacht: laat ik vandaag eens delen hoe ik de komende weken en maanden snel ga groeien op Instagram, te beginnen met: hoe zorg ik consistent (en zonder dat het me véél tijd kost!) voor waardevolle content op Instagram?

Nu Gerrit en ik samen aan de slag zijn in onze nieuwe business, vond ik het namelijk hoog tijd om mijn Instagram profiel een ferme upgrade te geven, en dit platform eindelijk serieus te gaan nemen.

Stap 1: Profiel up to date maken

Dit deed ik enkele weken geleden al. Ik paste mijn bio aan, startte een linktree account zodat ik makkelijk links kon delen via mijn bio en koos een recente profielfoto. 15 minuutjes werk, en dit hoef je maar één keer te doen.

Stap 2: 5 minuten per dag Stories

Ik begon met het posten van een dagelijkse tip via Instagram Stories, zo ongeveer twee weken geleden. Even mijn verhaal voorbereiden in mijn gedachten, desnoods wat bullet points opschrijven, goed in de camera kijken (niet naar het scherm), en gaan met die banaan.

Ik had altijd al een mega drempelvrees voor de camera, maar goed, daar stapte ik even overheen.

En intussen gaat het maken van deze stories steeds vlotter. Het kost me minder dan 5 minuten per dag, en ik krijg al regelmatig reacties via mijn privéberichtjes van volgers die mijn tips appreciëren.

OK, missie geslaagd, op naar de volgende stap: een interessant profiel met dagelijks goede posts! Tot nog toe bestond mijn profiel nog steeds uit foto’s van recepten uit mijn Paleo.be tijd en dat was dus minder dan representatief voor wat we nu doen.

Elke dag deel ik een mensgerichte marketing tip in mijn Instagram Stories

Stap 3: Elke dag een goede post publiceren

Afgelopen maandag plande ik in 1 uurtje 7 posts die deze week semi-automatisch gepubliceerd worden via Later.com. Ik maakte daarvoor 4 quote posts aan in Canva, en koos 3 foto’s uit mijn foto-galerij op mijn gsm. Daarbij schreef ik dan 7 passende captions, en klaar is kees. 

Meer zelfs, ik deed dit intussen al voor een paar weken vooruit. 

Het schrijven van die captions gaat zo vlot, omdat ik doorheen de week steeds ideetjes bijhoudt waar ik graag eens iets over zou vertellen / schrijven, die ik min of meer in mijn hoofd “uitschrijf” tegen de tijd dat ik ze begin uit te typen. Vooral in de auto ben ik vaak aan het “schrijven” in mijn hoofd terwijl ik rijd, of tijdens kleine “dode momenten” zoals op het toilet (sorry, TMI?) of wanneer ik de was uithang.

“Maak even veel tijd voor het creëren als voor het consumeren van content”

Ook ideale momenten om podcasts te beluisteren of even door Instagram te scrollen, maar ik maakte met mezelf de deal dat ik minstens evenveel tijd zou bezig zijn met het creëren van content, als het consumeren van content.

Voor mij hoeft dat alleen geen echt actieve tijd te zijn, dat kan ook prima al multitaskend. Tenslotte, als je veel kennis én passie hebt over een bepaald onderwerp, dan is het toch moeilijk om er niet aan te denken? Zolang ik de schrijfels uit mijn hoofd ook effectief neerpent en publiceert, vind ik dat die tijd ook telt.

Naast dat ik dus vaak in mijn hoofd “schrijf” heb ik ook een vast aantal “types” content die ik steeds laat terugkeren, en waardoor ik eigenlijk nooit in het wilde weg moet schrijven. Het gebeurt meestal heel gericht, met als doelstelling dat mijn volgers me gaan leren kennen, vertrouwen en uiteindelijk ook verlangen naar mijn aanbod. Het alom bekende know, like, trust ( & buy) principe dus.

Met 4 concrete voorbeeldjes per categorie. Je kan deze toepassen op Facebook, Instagram én LinkedIn!

6 Inspirerende thema's voor jouw social media posts

Zodat je nooit meer in het wilde weg zonder doel gaat schrijven en zodat je nooit meer zonder inspiratie hoeft te vallen.

Als je je nu zit af te vragen, ja maar – hoe zit het dan met spontane ideeën die je gewoon meteen live wil zetten?

Voor mij kunnen die er gewoon als extra bij. Ik hou niet van de super strakke Instagramfeeds waar alles er perfect moet uitzien, voor mij mag het vooral “echt” gaan zijn. Dus ook met spontane foto’s en teksten ertussen.

Dat is natuurlijk elk zijn voorkeur.

Gerrit neemt een foto van mij, terwijl ik een foto neem van hem. Beetje meta 😉

Stap 4: Niet perfect, wel consistent

Moest ik nu al een Instagram-pro zijn zou ik daar ineens ook al de perfecte hashtags bij plaatsen trouwens, maar ik moet toegeven: op dat vlak heb ik nog even werk om uit te zoeken exact wat hier de juiste strategie is.

Maar, zoals ik al zei: het allerbelangrijkste is dat je consistent waarde levert, op een voorspelbaar ritme.

Niet dat je perfect bent.

Als ik pas op Instagram zou mogen posten van mezelf wanneer ik het perfect onder de knie heb (dus met de juiste hashtags, met de mooiste foto’s, de best geschreven teksten, etc), dan zou ik nog helemaal niks gepost hebben.

Dan had ik ook niemand geïnspireerd deze week. Zonde, toch?

En nu jij?

Laat dit dan ook een pleidooi zijn om, als jij graag actiever wil zijn op sociale media, daar gewoon mee te starten.

“You don’t have to be great to start, but you have to start to be great.”

Nu, vandaag, op dit moment.

Doe iets kleins dat je vanaf vandaag makkelijk elke dag kan doen.

En wanneer dat eenmaal vlot gaat, kijk hoe je het nét iets beter kan gaan doen.

Je zal zien, om te groeien zowel in je vaardigheden als met je resultaten hoef je echt niet vanaf Dag 1 perfect te zijn. Je moet vooral aan de slag gaan, zodat je snel steeds beter wordt.

Een snelle tip via Instagram Stories vond ik persoonlijk het meest toegankelijke om mee te starten, ook al omdat ik daarmee dus heel snel over mijn cameravrees heen moest, een van mijn andere prioriteiten.

En het pluspunt is, nu ik wat meer actieve volgers begin te krijgen op Instagram, dat mijn stories alvast kwalitatief beter geworden zijn, dan toen ik er pas mee begon. Win-win voor mij en mijn volgers dus.

Stap 5: Interactie

Als je de titel heel aandachtig gelezen hebt, dan heb je vast gezien dat ik nu dus nog 10 minuten per dag moet opvullen…

Die zijn voor de interactie.

Op mijn persoonlijk instagramprofiel is er nog niet zoveel interactie, dus ik spendeer deze tijd nu vooral door reacties achter te laten bij foto’s van andere instagrammers, of te reageren op hun stories.

Dat is natuurlijk een béétje strategisch want ik hoop dat het mij ook wat nieuwe volgers oplevert, maar het is eerst en vooral omdat ik hen werkelijk interessant vind, en daar gewoon graag op wil reageren. Om mijn dankbaarheid te tonen of hen aan te moedigen bijvoorbeeld. Reacties achterlaten puur in de hoop dat het mij iets zou opleveren vind ik vooral spammerig en eerlijk gezegd: niet het soort karma dat ik wil gaan aantrekken.

Dus: 5 minuten stories maken + 10 minuten interactie per dag én 1 uur om stories en captions te schrijven voor 7 posts per week. Dat is mijn huidige actieplan om mijn Instagramprofiel nieuw leven in te blazen. Als je op de hoogte wil blijven van wat ik leer en hoe goed dit werkt, dan zou ik je aanraden om vooral mijn stories te gaan volgen 😉

Uiteraard kan je deze tips even goed toepassen voor je Facebook pagina.

Download hier mijn 6 belangrijke types content en laat je inspireren.

Wil je zelf ook sneller Instagram Captions (of Facebook posts) leren schrijven?

Met 4 concrete voorbeeldjes per categorie. Je kan deze toepassen op Facebook, Instagram én LinkedIn!

6 Inspirerende thema's voor jouw social media posts

Zodat je nooit meer in het wilde weg zonder doel gaat schrijven en zodat je nooit meer zonder inspiratie hoeft te vallen.