Hoe je StoryTeaching toepast op je Facebookpagina


Door Gerrit Vromant, 20/03/2019

3 jaar geleden had ik er genoeg van.

Ik stelde het al zeker 15 jaar uit, maar nu moest het er echt wel eens van komen:

Ik zou saxofoon leren spelen.

(Yes, dit is relevant voor je marketing, lees verder en het zal duidelijk worden)

Kijk, ik hou echt van het geluid van een saxofoon. Zowel in rockmuziek, als jazz als popmuziek voegt een saxofoon in een muzieknummer meteen een extra laag sexyness toe.

Ik wou dus heel graag saxofoon kunnen spelen, maar ik wou het niet leren.

Want een instrument leren spelen, voor iemand die nooit iets van muziekopleiding had gedaan, da’s niet zo eenvoudig.

Dat gaat samen met jaren oefenen. Met valse noten. Met frustratie en doorzettingsvermogen.

Bovendien had ik ooit al eens geprobeerd een instrument te spelen. Mijn vader had een gitaar en hoe veel ik ook probeerde aan de hand van instructies die ik online vond, echt mooie liedjes kwamen er niet uit.

Met als gevolg: een dikke map vol gitaar-partituren, waarvan ik er geen één echt kon spelen.

Na een jaar proberen besloot ik dat muziek spelen gewoonweg niets voor mij was, en hield ik het bij muziek luisteren.

Maar drie jaar geleden besloot ik er dus voor te gaan en te leren saxofoon spelen.

Met als doel om in de lokale fanfare van Lichtervelde mee te spelen, samen met mijn vriendin Elke die trompet speelt.

Dat begon met wekelijkse lessen, maar vooral: met dagelijks oefenen.

Elke dag. Zelfs al was het maar 15 minuten. Een half uurtje als het kon.

En beetje bij beetje gaat het vooruit.

Ik sta nog lang niet op het niveau dat ik zou willen (RIP Clarence Clemons), maar een paar maand geleden stond ik voor het eerst op podium met mijn saxofoon (en de hele fanfare uiteraard).

(zoek Gerrit)

Waarom vertel ik dit?

Wel, mijn saxofoon-ervaring leerde mij 3 dingen:

  • 1
    Dat er nooit een ideaal moment is om iets te leren, maar gewoon een kwestie van achter je dromen aangaan.
  • 2
    Dat er maar één manier is om iets te kunnen, en dat is door het te proberen, opnieuw en opnieuw.
  • 3
    Dat als je ergens echt in wil slagen dat begeleiding van een expert wel van pas kan komen.

Zo is het ook met verhalen.

Iedereen heeft verhalen in zich.

Alles wat er rondom jou gebeurt kan een verhaal zijn.

De inspiratie voor een goed verhaal kan van overal komen.

Maar je moet ze leren zien.

Het is een kwestie van bewust op zoek gaan naar die verhalen, en ze te vertellen op een manier die aanslaat.

Hoe doe je dat?

  • Door te beslissen ergens mee te beginnen.
  • Door te oefenen.
  • En (als je het sneller wil leren) door je te laten begeleiden.

Net zoals ik 3 jaar geleden besliste dat ik een saxofoon zo een sexy instrument vond dat ik het wou leren spelen, dat ik lessen ben gaan volgen en dat ik er elke dag mee aan het oefenen ging.

En dat wil ik jou ook leren!

Niet het saxofoon spelen, wel hoe je StoryTeaching kan toepassen op jouw business.

En neen, het hoeft geen 3 jaar te duren (mijn saxofoonlessen gaan trouwens nóg 6 jaar door).

Maar gewoon de komende 4 weken.

Want ik wil jou leren:

  • Waar je inspiratie haalt voor die verhalen
  • En hoe je van die verhalen geweldige Facebookposts maakt

Zodat jij kan StoryTeachen, net zoals de mensen naar wie je opkijkt.

Zodat je kan verder te kijken dan het aantal likes op je posts en je pagina.

En zodat je Facebookpagina je niet alleen likes oplevert, maar ook effectief klanten.

Hoe we dat doen, is via De Facebook Challenge.

Een 4 weken durende challenge die jij aangaat op je Facebookpagina, om elke dag te posten volgens de StoryTeaching strategie.

Yep, 4 weken lang. Elke (week)dag.

Het ding is...

Ik weet dat de meeste mensen dit niet zullen doen.

Ik weet dat de meeste mensen het niet zien zitten om elke dag op Facebook te posten, en de tijd en moeite te nemen om van hun posts geweldige stories te maken.

De meesten zijn op zoek naar shortcuts. Naar manieren om snel en gemakkelijk meer likes te krijgen (Het juiste uur om te posten, een extra hashtag of niet, het algoritme hacken, trucjes à la “like als jij…” …)

En hoewel elk van die dingen misschien wel wat kan opleveren aan extra bereik, is het een marginaal effect als je het vergelijkt met wat de inhoud van je posts van effect kan opleveren.

Als je het vergelijkt met Facebook posts maken die ervoor zorgen:

  • Dat mensen je bericht niet alleen te zien krijgen,
  • Dat ze niet alleen je berichten van begin tot einde lezen
  • Dat ze niet alleen gaan liken of reageren
  • Maar dat ze met elke post die je maakt steeds meer zin krijgen om klant te worden bij jou.

Second level thinking, remember?

Wat wil je dat je Facebookpagina oplevert?

Likes?

Of ...

Klanten?

En wat ben je bereid om daarvoor te doen?

Of anders gezegd: als je wist dat het werkte en jou nieuwe klanten opleverde. Niet vandaag (dit is geen magie), maar op lange termijn. Zou je er dan nu de tijd in steken om die posts te maken?

Ga je voor dat uitgesteld succes? Of kies je voor die instant dopamineboost van de snel in elkaar geflanste post en de likes?

Dit is wat het verschil maakt.

Dit is hoe je van Facebook geen tijdverspillend en energie-vretend dingetje-dat-je-nu-eemaal-moet-doen-omdat-het-erbij-hoort maakt, maar net iets dat je met plezier doet, en dat je klanten oplevert.

Dit is hoe jij je onderscheid van alle anderen die Facebook halfslachtig aanpakken en er écht bovenuit springt.

Net zoals deze klanten die je voor gingen:

profile-pic

Mijn agenda zit nu 6 weken vooruit zo goed als vol

Voor de challenge maakte ik wel berichten, maar de meeste waren wat saai, geen story, moeilijk te bedenken, een beetje van "de moet" zonder veel plezier aan geschreven. Mijn bereik kocht ik door telkens op "bericht promoten" te klikken en voor een paar euro per dag te adverteren.

Tijdens De Facebook Challenge leerde ik betere posts te maken waar meer bereik en interactie op kwam, waardoor ik nu helemaal niet meer hoef te adverteren. Dus goedkoper en goed zichtbaar wie nu fanatiek volgt. De KNOW is inmiddels goed gezaaid en wortel geschoten, de LIKE ook, en het VERTROUWEN is er en word steeds meer.

Mijn agenda zit nu 6 weken vooruit zo goed als vol, en dat komt echt helemaal uit de know like trust strategie. Ze zeiden me altijd dat je het van mond aan mond reclame moest hebben, maar dat loopt dus helemaal niet. Nu heb ik het zelf in de hand en het werkt. En nog goedkoop ook.

Oona Thielens Personal Paardenmassage Coach bij Spieren In Conditie
profile-pic

Positieve reacties, zowel online als offline

Ik wist niet altijd wat te schrijven op mijn Facebookpagina. Soms had ik wel een goed bereik maar vaker niet zo veel.

Door de dagelijkse opdrachten kreeg ik veel meer ideeën voor posts en werd ik geïnspireerd posts te schrijven die ik anders niet geschreven had! Ik ben anders gaan kijken naar alles om mij heen en heb geleerd dat je bijna overal iets kan uithalen voor een post. Dat vind ik een verrijking, het heeft mij geholpen.

Het resultaat? Ik schrijf makkelijker en heb vertrouwen dat ik het kan. Ik krijg positieve reacties, zowel online als offline. Mensen sturen me berichten via Facebook Messenger. Ik ben bekender geworden (via likes en via delen van posts). Veel meer mensen weten nu dat ik hier ben.

Anja Hilkemeijer Rouwcoach bij Verder Leven na Verlies
profile-pic

Nu leeft mijn Facebook pagina als nooit tevoren.

In het begin zijn de opdrachten tijdrovend en zat ik te puffen en te zweten wat ik nu weer moest bedenken. Daarna ging het steeds eenvoudiger en nu leeft mijn Facebook pagina als nooit tevoren. Zeer leerzaam!

Ron Brinckman Les Alizés
profile-pic

Steviger in mijn business

Ik vond niet zoveel energie voor andere posts, dus ging ik gemakkelijker "reclame" maken op mijn pagina.

Door De Facebook Challenge kreeg ik hele concrete schrijftips en kwam ik uit mijn comfortzone met wat ik postte op mijn pagina. Nu heb ik echt het gevoel dat mijn pagina kwalitatiever is, heb ik meer inspiratie en voel me steviger in mijn business staan.

Griet Smits De Grieten

Als je klaar bent om gedurende 4 weken, elke dag de tijd te maken om aan je Facebookpagina te werken zodat je van je fans klanten kan maken.

Dan leg ik je graag op de volgende pagina uit hoe je kan inschrijven voor De Facebook Challenge.

Samenvatting?

  • 1
    Beslis om iets te leren
  • 2
    Oefen elke dag
  • 3
    Leer van experts
  • 4
    De Facebook Challenge leert jou StoryTeaching toepassen op je Facebookpagina