The power of stories


Door Gerrit Vromant, 20/03/2019

Herinner jij je nog de typische geschiedenisles van op de middelbare school?

Ik niet.

(Geschiedenis was niet m’n favoriete vak).

Weet je wat ik mij wel nog herinner van de geschiedenisles?

6 juni 1944: de landing in Normandië tijdens de tweede wereldoorlog.

Waarom?

Omdat de leerkracht wist dat er geen betere manier was om ons duidelijk te maken wat dat juist inhield, dan naar de film Saving Private Ryan te kijken.

De film start letterlijk op D-Day, waarin we de bewuste dag herleven door de ogen van de Amerikaanse troepen die onder zwaar geschut het strand van Omaha Beach bestormen.

En ook al zijn er voldoende documentaires die de gruwel en de terreur van dat moment weergeven, is er niets dat zo een indruk nalaat dan de film Saving Private Ryan.

(kijktip: de Omaha Beach scene: https://www.youtube.com/watch?v=DSKerypwUDM)

Dat is de kracht van verhalenDat is de power van stories.

En neen, je hoeft geen miljoenenbudget te hebben om een film te maken, je hoeft geen hollywoodschrijver te zijn, je hoeft zelfs geen copywriter, geboren entertainer of woordkunstenaar te zijn.

Het draait om het feit dat het een verhaal is. Een verhaal dat mensen meesleept.

Want mensen worden aangetrokken tot verhalen. Of het nu films, series, boeken, of -jawel- Facebook posts zijn.

Net zoals de gruwel van WOII pas écht tot mij doordrong door de film Saving Private Ryan, zijn verhalen ook de beste manier om als onderdeel van jouw marketing je kennis over te brengen.

En dus ook om je potentiële klanten te leren waarom ze bij jou klant zouden willen worden.

  • Verpak het in een verhaal, en het wordt veel interessanter.
  • Verpak het in een verhaal, en het wordt veel aantrekkelijker.
  • Verpak het in een verhaal, en het levert meer klanten op.

Verhalen worden al sinds jaar en dag gebruikt om mensen nieuwe dingen te leren.

De bijbel is een boek vol verhalen over normen en waarden.

En zonder het te hebben over de inhoud van de bijbel kunnen we niet ontkennen dat deze verhalen een enorme impact hebben gemaakt op onze maatschappij zoals we ze nu kennen.

Denk maar aan onze taal, wetgeving, kunst en filosofie.

Zelfs grottekeningen uit de oertijd zijn verhalen over hoe je een prooi best aanvalt.

En ook nu, wanneer ik met mijn 2-jarig zoontje naar TV kijk, zet ik graag Uki op. Een tekenfilmpje met korte verhaaltjes over normen en waarden, zoals samen spelen, opruimen, angst, etc…

Of zoals wij vroeger dankzij Sneeuwwitje leerden dat je vreemden niet zomaar kan vertrouwen en van Pinokkio leerden we dat liegen echt niet OK is. 

Er is geen betere manier om een boodschap over te brengen dan dankzij verhalen.

Of dat nu een boodschap is over onze geschiedenis of over normen en waarden, naar oermensen of naar kinderen.

Dus ook als je kennis wil overbrengen, als onderdeel van je marketing is er geen betere manier dan door het vertellen van de juiste verhalen.

Die combinatie van marketing in de vorm van kennis delen (aka “teaching”) en het vertellen van verhalen (aka “stories”) noem ik STORYTEACHING.

StoryTeaching is de ultieme versie van de Sharing Is Caring strategie waarbij je kennis deelt. Maar dan op een manier waarop die kennis binnenkomt en effectief nieuwe inzichten bezorgt bij je toekomstige klanten.

Het is de kunst van het bedenken van de juiste verhalen, en ze op de juiste manier op te stellen, waardoor het de juiste mensen aantrekt.

Het is de manier om tegelijk aan je know, like & trust te werken, waardoor mensen bij jou kopen, zonder dat je hoeft te gaan verkopen.

En ja, het is ook de manier om van je Facebook Fans klanten te maken. En als mooi neven-effect meer likes, interactie en bereik te krijgen.

Want je geeft je klanten in een aantrekkelijke vorm de nodige kennis en inzichten die nodig zijn om te beseffen dat jouw product of dienst hetgene is dat ze nodig hebben waardoor ze kunnen inzien waarom ze klant zouden willen worden bij jou.

Zoals bij Esther, die in november startte met de StoryTeaching strategie te gebruiken op haar Facebookpagina:

profile-pic

Klanten zeggen "ik herken mij zo in wat je vertelt"

Ik krijg berichten van mensen die zeggen "ik herken mij zo in wat je vertelt", die dan na een half uurtje intakegesprek er zelfs niet over twijfelen om te zeggen "ja ik wil vooruit met jou" en klant te worden. Da's voor mij het teken dat dit werkt.

Ik dacht dat ik het al goed deed, maar nu heb ik veel meer verschillende invalshoeken en manieren om mijn verhaal te vertellen.

En ja, het is best een tijdsinvestering, maar het brengt wel op.

Esther Simons Trainer/Coach - Say yES!

Het leuke aan de StoryTeaching strategie is dat eens je het concept kent, je het overal gaat herkennen.

Je gaat zien dat mensen en bedrijven naar wie je opkijkt deze kunst tot zich hebben gemaakt en het continu gebruiken.

En je gaat het zelf ook willen toepassen.

En dat kan ook.

Hoe?

Dat ontdek je op de volgende pagina

Samenvatting?

  • 1
    Verhalen zijn al sinds jaar en dag de manier om mensen nieuwe dingen bij te leren
  • 2
    StoryTeaching combineert kennis delen en verhalen vertellend.
  • 3
    StoryTeaching kan je leren toepassen op je Facebookpagina om van je fans klanten te maken