Deel 2:
Hoe je je doelgroep  bereikt op Facebook

Door Gerrit Vromant, 14/01/2019


Dit is deel 2 van de reeks "Facebook Marketing in 2019".

Lees deel 1 hier: De echte reden waarom je Facebookpagina je geen klanten oplevert


Hoe je dat minder bereik oplost?

Dus, als je bereik ook geminderd is de laatste tijd... Wat valt er aan te doen?

Wel, er zijn twee oplossingen hiervoor.

  • Oplossing 1 is gemakkelijk, maar kost je geld.
  • Oplossing 2 is veel moeilijker, maar kost je enkel tijd.

De eerste gemakkelijke maar duurdere oplossing is starten met advertenties.

Facebook heeft het je zo gemakkelijk gemaakt om op “bericht promoten” te klikken:

“Promoot je bericht en bereik 2000 mensen voor maar 7 euro”

*Klik*

En jawel het lijkt te werken:

Je krijgt weer meer bereik (soms meer, soms minder dan de beloofde 2000)

Je krijgt zelfs wat extra likes op je bericht.

Je 7 euro heeft zijn werk gedaan.

Maar is dat ook zo?

Of LIJKT het enkel zo?

Want wat je niet weet:

  • Wie heb je bereikt met die zeven euro?
  • Wie zijn die mensen die je bericht geliket hebben?
  • Wat heeft het écht opgeleverd, jouw zeven euro?

"Bericht Promoten" is een tijdelijke oplossing. 

Want hoe veel geld je er ook tegenaan gooit, als de posts op je Facebookpagina slecht zijn is elke euro die je in advertenties steekt pure geldverspilling.

Dan doe je zelfs eerder slecht dan goed.

Adverteren op Facebook is zoals benzine. Als het vuur al brandt geeft dit een grote boost... Maar als er nog geen vonkje is, zal je benzine ook niet helpen.

Of zoals Gary Vee het zo mooi zei:

“No amount of advertising is going to turn bad creative into good content”.

~ Gary Vaynerchuk

Met andere woorden: als je niet eerst leert hoe je betere posts maakt voor je Facebookpagina mag je nog zo veel adverteren als je wil, het zal geen effect hebben.

Wil je dus dat je Facebookpagina je klanten oplevert, zonder geld uit te geven aan advertenties?

Leer dan eerst betere posts maken.

En zo komen we meteen bij de moeilijke oplossing van de twee.

Het moeilijke en tijdrovende, maar o-zo-waardevolle werk. Het werk waar je je hoofd voor moet gebruiken. En je hart.

Het werk dat je niet zomaar kan uitbesteden of betalen om gefixt te krijgen.

Het werk dat je echt moet gaan “creëren”.


Hoe maak je betere posts voor je Facebookpagina?

Van die posts die mensen WILLEN zien, niet zomaar tolereren...

Van die berichten die mensen WILLEN verder lezen of kijken, niet zomaar omdat het een viraal filmpje is...

Van die posts waar mensen naar gaan uitkijken, naar op zoek gaan en enthousiast van worden...

Van die content die connect met je publiek, zodat ze beginnen te knikken en zo iets hebben van “damn, jij kan beter verwoorden wat ik denk, dan ik zelf”....

Zodat je niet hoeft te betalen voor meer bereik.

Maar wel gewoon omdat het goeie content is.

Wat is "Meaningful Content"?

Op de vorige pagina hadden we over de Facebook Newsfeed, en hoe Mark Zuckerberg meer "meaningful content" en "meaningful interactions" wil.

Maar nu is de vraag: hoe weet Facebook wat voor ons Meaningful Content is die Meaningful Interactions zal creëren?

Hoe weet Facebook nu waar IK gelukkiger van word? En waar JIJ gelukkiger van wordt?

Want iedereen is anders, toch?

Wel, Facebook kijkt naar wat je in het verleden deed.

Want alles wat je doet op Facebook wordt geregistreerd en gecategoriseerd.

Niet alleen welke pagina’s je “leuk vindt” maar alles wat je doet.

Het Facebook Algoritme kijkt naar waar je in het verleden wel en niet op reageerde, welke berichten je leuk vond, wat je niet leuk vond, de links waar je wel en niet op klikte.

En daarmee maakt Facebook een profiel van jou, waarmee ze proberen te voorspellen wat je nog meer leuk gaat vinden.

Maar daarmee geven ze ook een kwaliteitsscore aan elk stukje content dat gepost wordt op Facebook.

Dus ook elk bericht dat jij maakt op je Facebookpagina krijgt een punt, dat ervoor zal zorgen of je veel of net weinig bereik krijgt.

Zien we een bepaald bericht op onze Facebook newsfeed verschijnen en scrollen we er gewoon voorbij? Dan is dat een tweeledig negatief signaal naar Facebook:

  • Dit bericht interesseert mij niet » Waarmee Facebook jouw profiel gedetailleerder maakt.
  • Dit bericht is minder interessant » Waarmee het bericht een lagere kwaliteitsscore krijgt.

Maar klikken we er op? Liken we het? Reageren we er op? Delen we het zelfs? Dan is dat een positief signaal.

  • Dit bericht interesseert mij » Waarmee Facebook jouw profiel weer verfijnt.
  • Dit bericht is interessant » Waarmee het bericht een hogere kwaliteitsscore krijgt.

Alles wat je doet geeft signalen naar Facebook.

En die worden automatisch en continu geanalyseerd door het algoritme. Om zo voor jou individueel een profiel op te maken van wat je graag doet op Facebook.

Maar ook om op grote schaal te kijken naar de content en wat anderen leuk zouden vinden.

Want zijn er 100 mensen die een bepaald bericht zien, en iedereen scrolt er gewoon voorbij? Dan snapt Facebook al heel snel dat dit geen goede post is, krijg je een lage kwaliteitsscore en blijft je bereik laag.

Daarentegen als van die 100 mensen er 20 zijn die op “verder lezen” klikken, en van die 20 zijn er 5 die liken en 2 die een reactie typen?

Dan is dat wél een goede post, krijg je een goede score en krijg je meer bereik van Facebook.

Alles draait dus om de interactie die mensen hebben met je bericht.

“Meaningful interactions”, remember?

  • Hoe meer interactie, hoe meer bereik je zal krijgen.
  • Hoe minder interactie, hoe sneller je bericht een stille dood zal sterven.

Wat doe je eraan?

Nu je dit weet kan je je eigen Facebook berichten gaan analyseren.

Nu weet je waarom sommige berichten wel werken, en anderen niet.

Nu weet je eindelijk hoe dat verdomde algoritme ervoor zorgt dat je bereik geminderd is.

Wat je post en hoe je bericht ontvangen wordt door je volgers en fans, zal bepalen hoe veel bereik je krijgt.

Maar laat mij je dit vertellen:

Het is niet de schuld van het algoritme dat je bereik geminderd is.

It's not the algorithm's fault that no one likes your shitty content. 🙃
~Tyler J. McCall

Het is niet de schuld van Facebook.

Het is niet eens jouw schuld.

Eigenlijk is het niemands “schuld”.

Een schuldige aanwijzen gaat ons hier niet verder helpen.

Want het ding is: mensen zijn veranderd. De maatschappij is veranderd.

Mensen gaan anders om met sociale media.

En daar zijn de meeste solo-ondernemers nog niet aan aangepast.

Zelfs de meeste grote bedrijven ook niet.

En tussen ons gezegd en gezwegen: veel marketing experts, consultants en bureau’s ook nog steeds niet.

Ook al zullen ze zeggen van wel...

It’s not you

Dus troost je: je bent absoluut niet de enige bij wie het moeilijker was in 2018.

Ik leerde de voorbije jaren al honderden solo-ondernemers hoe ze mensen moeten bereiken op Facebook. Hoe ze beter kunnen gaan communiceren. Hoe ze ervoor kunnen gaan zorgen dat mensen staan te springen om met hen te werken.

En 90% van hen stond op hetzelfde punt als waar jij nu staat:

Een dalend bereik op Facebook, niet weten wat te doen, en bijna op het punt om het op te geven en misschien zelfs een ander platform te proberen (hallo Instagram?).

Maar besef dit: switchen naar een ander platform zal je niet helpen.

Of dat nu Instagram is of een ander toekomstig hip platform waar iedereen zogezegd op moet zitten.

De oplossing ligt niet ergens anders.

De oplossing zit in jou.

Want het mag dan niet jouw schuld zijn, het is wel jouw verantwoordelijkheid.

Het is jouw verantwoordelijkheid om te blijven bijleren. Het is jouw verantwoordelijkheid om je marketing en je communicatie goed aan te pakken, het is jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat wat je zegt binnenkomt bij jouw toekomstige klanten.

Want het is jouw business. You’re in charge. You’re the boss.

Dus het is aan jou om er iets aan te doen.

Het is aan jou om het heft in eigen handen te nemen.

En te leren hoe JIJ betere posts kan maken.

Posts die meer bereik krijgen, waar veel interactie op komt, en vooral: die je klanten opleveren.

Want dat is waar het om draait... toch?

Hoe je dat doet?

Dat lees je op de volgende pagina. 👇

Samenvatting?

  • 1
    Adverteren of "bericht promoten" op Facebook is geldverspilling als je posts niet goed zijn.
  • 2
    Focus eerst op het maken van betere posts op je pagina zodat mensen ze WILLEN zien.
  • 3
    Facebook geeft alle posts een kwaliteitsscore en maakt een profiel op van jouw persoonlijke interesses
  • 4
    Hoe meer interactie op je bericht, hoe hoger je kwaliteitsscore en hoe meer bereik.
  • 5
    De oplossing zit in jou. Je moet het gewoon willen zien.