Of het nu om Facebook, Instagram, LinkedIn of welk ander sociaal netwerk dan ook gaat:

Als je meer mensen wil bereiken op sociale media, dan zijn er 2 manieren:

1: Je betaalt voor advertenties zodat meer mensen je bericht te zien krijgen.

Of 2: Je zorgt voor betere content.

De eerste oplossing met Facebook of Instagram ads is de “gemakkelijke”. Klik klik klik op het knopje “bericht promoten”, visa gegevens invullen en voilà.

Maar het is ook de dure en de tijdelijke optie. Want van zodra je stopt met betalen, stopt het bereik ook.

Bij de tweede, de “betere content” optie, betaal je niet met je creditcard, maar met je tijd en je creativiteit.

Je laat je passie spreken voor jou, in plaats van je euro’s.

Je maakt posts die je fans en volgers wíllen zien, die ze wíllen bekijken, en die ze wíllen lezen.

Hoe creëer je content die mensen willen zien?

Mensen boeien met wat je post doe je niet door continu reclame te maken. Dat doe je ook niet door wat willekeurige quotes en foto’s van katten en zonsondergangen te posten.

Content die gezien wil worden maak je door een connectie op te bouwen met je publiek en een band te creëren tussen jullie.

Zodat de klanten die jij wil aantrekken dankzij wat jij vertelt twee dingen gaan beseffen:

  1. Jij begrijpt mij
  2. Jij kan mij helpen

Dan gaan mensen uitkijken naar jouw posts.

Dan stoppen mensen met scrollen wanneer ze een van jouw berichten tegenkomen.

Dan lezen mensen wat je schrijft en klikken op “meer”, hoe lang de post ook is.

Dan krijgen mensen goesting om op je link te klikken.

En dat is toevallig ook wat de Algoritmes willen: exact hetzelfde als wat mensen willen.

Hoe bouw je die connectie?

Een connectie opbouwen gaat niet vanzelf.

Al zeker niet als je fysiek honderden of misschien zelfs duizenden kilometers van elkaar gescheiden bent, en elk via een schermpje (hoe groot of hoe klein ook) communiceert.

Er is letterlijk en figuurlijk een afstand tussen jou en je publiek. En het internet maakt die connectie technisch mogelijk, maar het is aan jou om het werkelijkheid maken door wat je post.

Dus, wat post je dan?

Wel, hier zijn 3 stappen om meer connectie te maken tussen jou en je publiek, en zo zowel het algoritme als je volgers van jou te doen gaan houden.

Stap 1: Toon & wees jezelf

Dankzij de komst van sociale media zijn de tijden van “het anonieme internet” voorbij.

Maar als jij jezelf verstopt en mensen zien niets anders dan een logo, een clevere slogan, of cliché stockfoto’s dan lijkt het wel alsof jij wat te verbergen hebt. Niemand wil connecten met een anoniem logo.

Dat mag je letterlijk nemen, en dus vaker foto’s van jezelf gebruiken, maar dat mag je ook figuurlijk nemen. Want hoe meer je van jezelf laat zien en hoe meer je jezelf bent op social media, hoe meer connectie er zal zijn.

Social media draait rond mensen, en mensen worden aangetrokken tot mensen. Dus toon de mens in jou. In al zijn authenticiteit. In al zijn echtheid. In al zijn imperfectie.

Post bijvoorbeeld eens een selfie. Maak eens een Instagram Story of een Facebook Live waarin jezelf toont. Of vertel eens iets persoonlijks. Zo creëer je een betere connectie met jouw volgers.

Meer ideetjes? Die vind je hier:

Met 4 concrete voorbeeldjes per categorie. Je kan deze toepassen op Facebook, Instagram én LinkedIn!

6 Inspirerende thema's voor jouw social media posts

Zodat je nooit meer in het wilde weg zonder doel gaat schrijven en zodat je nooit meer zonder inspiratie hoeft te vallen.

Stap 2: Wees consistent

Om een goede connectie op te bouwen is het belangrijk dat mensen min of meer weten wat ze van jou kunnen verwachten.

Maar als je enkel maar wat post wanneer je wat aan te kondigen hebt, dan zit er waarschijnlijk weinig consistentie in wat je post.

Als je enkel maar post wanneer je inspiratie hebt evenmin.

Neem jezelf dus voor om consistent aanwezig te zijn op je social media kanalen. Bepaal een ritme dat voor jou werkt, en hou je eraan.

Maak de commitment om je dan ook effectief aan dat ritme te houden.

Social media wordt steeds meer een “always on” platform:

De snelheid waarmee we social media consumeren gaat steeds omhoog. De frequentie waarmee we onze Facebook of onze Instagram checken gaat omhoog.

Kijk maar naar de opkomst van Instagram Stories, die dagelijks door 70% van alle Instagram gebruikers bekeken worden. Yep, dagelijks, want na 24u zijn ze al weer weg. Als je ze dus wil bekijken is het “nu”.

Als jij dus niet consistent nieuwe en interessante content post, hoe verwacht je dan dat mensen gaan onthouden wie je bent en wat je doet?

Kies dus een postritme voor elk kanaal dat je gebruikt en hou je eraan.

Tip: Geen idee wat te posten? Download dan onze cheatsheet met 6 inspirerende thema's.

Met 4 concrete voorbeeldjes per categorie. Je kan deze toepassen op Facebook, Instagram én LinkedIn!

6 Inspirerende thema's voor jouw social media posts

Zodat je nooit meer in het wilde weg zonder doel gaat schrijven en zodat je nooit meer zonder inspiratie hoeft te vallen.

Stap 3: Zorg ook voor variatie

Mensen houden van consistentie, maar ook van variatie. Elke dag exact hetzelfde? No thank you.

Dus ook voor wat je post op social: zorg voor voldoende variatie in de types posts die je maakt, maar ook in de inhoud ervan.

Gebruik foto’s, video’s en tekst door elkaar om variatie te brengen in hoe je iets vertelt.

Maar ook: hoe interessant je producten en diensten ook zijn, niemand wil continu hetzelfde te horen en te zien krijgen.

Laat je social media dus niet liggen tot het einde van de dag, want de kans is groot dat je inspiratie dan net op is.

Denk liever op voorhand na over welke categorieën van posts jij wil maken.

Misschien wordt elke maandag wel je #MotivationMonday en elke donderdag je #ThrowbackThursday? Of misschien trek je je net niets aan van die trends en doe je jouw goesting, maar heb je wel een systeem waar je je op baseert.

Zo wordt beslissen wat je wanneer post veel gemakkelijker en heb je de ultieme mix tussen consistentie en variatie.

Tip: Inspiratie nodig voor je categorieën? Download dan gratis ons worksheet met de 6 thema's die wij gebruiken (inclusief voorbeelden) om je te inspireren om zelf aan de slag te gaan met jouw gevarieerde social media posts.

Met 4 concrete voorbeeldjes per categorie. Je kan deze toepassen op Facebook, Instagram én LinkedIn!

6 Inspirerende thema's voor jouw social media posts

Zodat je nooit meer in het wilde weg zonder doel gaat schrijven en zodat je nooit meer zonder inspiratie hoeft te vallen.

Bonus stap 4: Interageer

Krijg je reacties van mensen? Interageer dan zelf ook.

Of nog beter, reageer zelf ook eens op de content van anderen.

Zie ook Elke’s stap 5 over groeien op Instagram.

Jouw beurt:

Conclusie? Wil je een betere connectie met je publiek, en zo meer mensen aantrekken?

Wees & toon dan jezelf en post op een consistent ritme met voldoende variatie in wát je post.

Had je wat aan deze tips? Laat het ons weten. Tag Gerrit of Elke op Instagram en vertel ons hoe je ze toepast.