Een tijdje geleden had ik het met een collega-onderneemster over online zichtbaarheid. Hoewel we hetzelfde woord gebruikten, hadden we er beiden onze eigen – totaal verschillende – interpretatie aan gegeven.

Voor haar was zichtbaarheid iets emotioneel: de moed hebben om uit te komen voor wat je doet en jezelf daarbij kwetsbaar opstellen.

Voor mij was het eerder iets tactisch: iets dat je kunt uitvoeren dat concreet resultaat oplevert.

Dat gesprek deed me inzien dat online zichtbaarheid als concept twee ladingen dekt. En wat meer is: zonder het emotionele lukt het tactische niet. En zonder het tactische is het emotionele weinig zinvol.

Je hebt dus beiden nodig.

Want hoewel je perfect kan weten wat je zou moeten doen, doe je het niet altijd. Omdat je er emotioneel niet klaar voor bent.

Maar zolang je het niet doet, ga je er ook nooit “klaar” voor zijn.

Hmmm. Game over. Terug naar start dan maar?

Waarom zichtbaar zijn?

Voordat we de emotionele en tactische kant van zichtbaarheid van dichterbij kijken, wil ik het even hebben over het waarom van zichtbaarheid.

Wel, zichtbaarheid is het begin van alles.

Of omgekeerd: zonder zichtbaarheid ben je nergens. Je mag dan wel op een podium luid staan roepen wat je wil, als er geen publiek in de zaal zit zal het geen effect hebben.

Hallo publiek?

Zichtbaarheid is noodzakelijk opdat wat je vertelt gehoord of gelezen wordt door de juiste mensen. Je wil een publiek opbouwen van (potentiële) klanten die naar je kijken of luisteren. Die je berichten lezen. Die je blogs lezen. Je video’s bekijken.

Uiteraard houdt het daar niet bij op. Want je wil natuurlijk ook dat die mensen actie ondernemen en zo dichter en dichter komen bij het punt waarop ze klant worden bij jou.

Maar goed, zichtbaarheid dus. Langs de ene kant een emotioneel ding, en langs de andere kant iets tactisch.

Laten we in beide aspecten duiken.

De emotionele kant van zichtbaarheid

Zichtbaarheid draait eerst en vooral om een mindset. Zonder de juiste mindset zal je je nooit voor de volle 100% kunnen laten zien, en dus die zichtbaarheid die zo belangrijk is niet kunnen verkrijgen.

De juiste mindset is een kwestie van vertrouwen. Vertrouwen in jezelf, in je product of dienst, in je aanbod, in de prijs die je vraagt, in je aanpak.

Het vertrouwen dat je goed bent in wat je doet.

Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, dat besef ik ook wel.

Maar “goed zijn in wat je doet” wil niet zeggen dat je de beste ter wereld moet zijn. En wil zeker niet zeggen dat je overal altijd meteen het perfecte antwoord op hebt. Of zelfs dat je nooit fouten mag maken.

Hey, we zijn ook maar mensen, en fouten maken maakt deel uit van ondernemen.

Ik hoor vaak ondernemers die zeggen: “als ik die cursus gedaan heb, dan ben ik goed genoeg en ga ik er 100% voor gaan“. Maar op het einde van die cursus blijf je met exact hetzelfde gevoel zitten. Of dan lonkt er een volgende opleiding om de hoek.

Weeral naar start dan?

Neen, kijk hé:

  • Ben jij elke dag, of toch meerdere keren per week bezig bent met jouw expertise?
  • Komen vrienden, familie, kennissen,… naar jou met vragen over je domein?
  • Weet jij meer dan de gemiddelde mens over jouw vak?
  • Kan je uren en uren tateren over wat je bezighoudt?

Proficiat: je bent een expert. Nu is het een kwestie van het zelf nog te geloven.

Wij geloven in jou… nu jij nog

Geloven in jezelf

Het is niet omdat je gelooft in jezelf dat het niet OK om af en toe (of zelfs vaak) aan jezelf twijfelen.

Misschien heb je soms ook het idee dat dit allemaal een droom is en dat – wanneer je uiteindelijk wakker wordt – mensen zullen doorhebben dat je eigenlijk niets kan… Jawel, “Imposter Syndrome” is real:

Het oplichterssyndroombedriegerssyndroom of bedriegersfenomeen is een term die in de jaren 1970 werd geïntroduceerd door psychologen en onderzoekers om mensen te beschrijven die niet in staat zijn hun prestaties te internaliseren. Ondanks externe bewijzen van hun competentie, blijven mensen met het syndroom ervan overtuigd dat ze bedriegers zijn en hun succes niet verdienen. Blijken van succes worden afgedaan als geluk, timing of het resultaat van het misleiden van anderen waardoor die denken dat zij intelligenter en competenter zijn dan ze zelf geloven. Het oplichterssyndroom komt meer voor bij succesvolle vrouwen. ~ Wikipedia

Het leuke aan weten dat het Imposter Syndrome bestaat en dat je absoluut niet de enige bent die het heeft, is dat je het ook kan gaan herkennen. Eerst bij anderen, maar na een tijdje ook bij jezelf.

En het herkennen geeft je de kracht om erover te stappen en te vertrouwen dat je het écht wel kan. dat je goed bent in wat je doet.

Zodat je de juiste mindset hebt om voluit te gaan. Om trots te zijn op wat je doet. Om jezelf te laten zien, in al jouw eigenheid en authenticiteit.

De juiste mindset

Kijk, online zichtbaar zijn is niet simpel. En dan hebben we het alleen nog maar over het emotionele aspect…

  • “Wie ben ik om daar iets over te vertellen?”
  • “Maar ik heb helemaal niets te vertellen!”
  • “Er zijn al zo veel anderen die hetzelfde doen.”
  • “Wat als er iemand niet goed vindt wat ik zeg. Of niet akkoord is. Daar sta ik dan.”
  • “Ik vind het verschrikkelijk om mezelf te zien op foto. Laat staan zien en horen op video!”

Hoe veel je er ook over leest, er is maar één manier om de juiste mindset te krijgen en dat vertrouwen te kweken, dat is door te DOEN.

Door in actie te schieten.

En het hoeft niet perfect te zijn. Het zal niet perfect zijn. Dat zal het nooit zijn.

Als je weet dat de eerste keer sowieso slecht zal zijn. Hoe lang je het ook uitstelt.

Dan is het een kwestie van: “ok, let’s get this over with“. Hoe sneller je van die eerste keer vanaf bent, hoe beter toch?

Iedereen start bij het begin, en het begin is nooit perfect.

Het tactische aspect van online zichtbaarheid

Naast het emotionele is er het tactische aspect van zichtbaarheid: de acties die je onderneemt om zichtbaar te worden. Marketing dus.

De belangrijkste ‘tactiek’ van vandaag is de content marketing aanpak: je creëert waardevolle content om jezelf zichtbaar te maken bij je publiek.

Door waardevolle content te delen profileer je jezelf als expert in je vak. Als dé autoriteit in jouw domein.

Zodat mensen meteen aan jou denken wanneer ze nog maar een woord horen dat te maken heeft met jouw business.

  • Zeg je “beurs”? Dan denk ik meteen aan Angelique.
  • Zeg je “honden opvoeden”? Dan denk ik aan Hilde.
  • Zeg je “inspirerende yoga-retreat”? Dan denk ik meteen aan Annick.
  • En als je “Facebook marketing” zegt, denk hopen we dat je meteen aan mij denkt.

De juiste tactics

Wat zijn de juiste tactics? Wat moet je doen voor meer zichtbaarheid?

Wel je kan bijvoorbeeld:

  • Een Facebookpagina maken
  • Netwerken op live events
  • Je LinkedIn profiel updaten
  • Netwerken op LinkedIn
  • Tweeten
  • Snapchatten
  • Instagrammen
  • Bloggen
  • Vloggen
  • Facebook Live video’s uitzenden
  • Facebook/Instagram/WhatsApp Stories publiceren
  • Een presentatie gaan geven op een event
  • Een webinar geven
  • Een salespagina maken
  • Facebook Advertenties
  • Google advertenties
  • Nog andere advertenties
  • Cold calling
  • Hot calling
  • Lead generation
  • Cold-emailing
  • Messenger marketing
  • SMS marketing
  • TV of radioreclame
  • Flyer drukken en ronddelen
  • Flyer op strategische plaatsen achterlaten
  • Een klantenkaart introduceren

Ga zo maar door…

(ticketje naar Start iemand?)

Wat precies de juiste tactics zijn, is verschillend voor iedereen. Wat voor mij werkt, zal niet per se voor jou werken.

Waar het op neerkomt

Ga dus niet AL die dingen doen, maar ga op zoek naar wat werkt voor jou.

Zoek uit waar jouw publiek zich bevindt, welke manier van communiceren het best bij jou en je businessmodel past en ga daarvoor.

Probeer het niet zomaar even een week of 2, maar ga all in en bekijk het op de lange termijn.

Zorg dus dat je inspanningen op elkaar verderbouwen, en alles wat je doet dit versterkt. Zo bouw je aan een steeds groter wordend bereik dat steeds meer jou als top of mind gaat beschouwen rond jouw expertise.

Daarom ben ik zo fan van sociale media. Je drukt niet zomaar 1 keer een flyer af, maar maakt een profiel of pagina waarop mensen je kunnen volgen. Elke actie die je doet zorgt dus voor meer volgers en meer bereik.

Net hetzelfde met e-mail marketing. Je bouwt een publiek op dat je regelmatig opnieuw kan bereiken, wanneer jij wat aan te kondigen hebt.

Zowel e-mail als sociale media kunnen heel intieme vormen van marketing zijn, waarbij je echt jezelf mag zijn, en zo een trouw publiek opbouwt.

Conclusie

Zichtbaarheid werkt op verschillende niveau’s. Zowel je mindset als de tactics.

Iedereen heeft zijn eigen weg af te leggen.

Zolang je doet wat bij jou past, en je jezelf niet laat afschrikken door te vergelijken met anderen komt alles goed.