Zo trek en behoud je de aandacht op social media

(DEEL 2)

Door Gerrit Vromant, 15/11/2019

Kijk jij graag films?

Of misschien liever series?

Of ben je eerder een boekenmens?

Wat jouw voorkeur ook is, je ervaart dus zelf soms wat verhalen doen met een mens:

Een goede film, serie of boek kan je zo opslorpen in het verhaal dat het lijkt alsof je er zelf deel van bent.

Misschien identificeer je wel met één van de Friends karakters? Eén van de How I Met Your Mother personages? Of ben jij Carrie uit Sex & The City?

Verhalen doen wat met mensen

Films hebben de kracht om je op het puntje van je stoel te krijgen...

Sommige series MOET je gewoon in 1 keer uitkijken...

En sommige boeken kan je maar niet neerleggen ook al zou je beter gaan slapen.

Wij mensen worden automatisch aangetrokken tot verhalen.

En dat is niet alleen omdat ze "leuk" zijn, want het gaat nog een heel pak verder dan dat.

Naar een verhaal kijken, luisteren of lezen zorgt voor de aanmaak van dopamine, cortisol en oxytocine:

3 Hormonen die voor meer geluk, connectie, verhoogde aandachtspanne, meer alertheid, beter geheugen en een hechtere band tussen verteller en luisteraar.

Dopamine, ook wel "het gelukshormoon" genoemd zorgt voor een gevoel van samenhorigheid en plezier.

Cortisol is een stresshormoon, net zoals adrenaline. In grote en aanhoudende hoeveelheden is het negatief maar bij verhalen zorgt het er net voor dat je lange tijd alert kan blijven en je geheugen beter functioneert. Zit je tijdens een spannende film op het puntje van je stoel? Of kan je je boek maar niet kan neerleggen ook al zou je beter het licht uitdoen en gaan slapen? Dat is cortisol aan het werk.

Oxytocine, aka "het knuffelhormoon" zorgt voor een betere band tussen mensen. Dit is hetzelfde hormoon dat bij vrouwen verantwoordelijk is voor het opwekken van de bevalling, het in gang brengen van de melkproductie, en zorgt voor het verbeteren van de band tussen moeder en kind.

Verhalen zijn niet gewoon "leuk", ze zorgen ervoor dat mensen meer aandacht hebben voor de boodschap die erachter zit, en dat wat mensen lezen gewoon veel beter binnenkomt en onthouden wordt 

Verhalen vertellen, of StoryTelling is dus dé manier om op social media de aandacht te trekken en die ook te behouden, en dus een impact te maken met je boodschap.

Met stories maak jij het verschil tegenover alle andere posts.

  • Ze trekken onze aandacht en behouden die
  • Ze zorgen ervoor dat iemand zich kan inleven in een karakter
  • Ze zorgen dat er een overdracht van emotie is
  • Ze zorgen voor een connectie tussen schrijver, personage en lezer

En dat geldt dus ook voor je social media:

Wil je aandacht trekken? Wil je opvallen tussen alle andere posts? Wil je dat mensen jouw bericht gezien hebben?

Schrijf het dan als een verhaal.

Wil je dat mensen je bericht ook effectief lezen? Blijven lezen? Van begin tot einde?

Schrijf dan een verhaal.

En wil je dat mensen na het lezen van je post er ook iets mee doen? Je bellen om een afspraak te maken bijvoorbeeld?

Schrijf dan een verhaal.

Hoe persoonlijker, hoe échter, hoe meer emoties erin zitten, hoe beter.

Maar dan komt de vraag...

Wat voor verhaal vertel je dan?

Want niet elk verhaal gaat je ook effectief klanten opleveren.

Een sprookje?... Hmmmm, waarschijnlijk niet het beste verhaal om te vertellen als coach.

En waar haal je die verhalen dan?

Het is niet alsof je leven een Hollywoodfilm is en er elke dag wat super spannends gebeurt, right?

Wat voor verhalen je dan best vertelt en waar je ze juist haalt lees je op de volgende pagina

Deze website wordt met veel liefde en passie gemaakt door Gerrit Vromant, social media coach.

Staan er fouten in of heb je vragen of opmerkingen? Mail mij op Gerrit(@)GerritVromant.be