Zo gebruik je de kracht van verhalen voor je social media

Mensen krijgen een steeds kortere aandachtspanne

We zijn snel afgeleid, kunnen onze aandacht nergens bijhouden, ...

Maar toch zijn er dingen die je uren en uren kunnen boeien.

Dingen waarvoor je geen moeite moet doen om je aandacht erbij te houden.

Die dingen?

Dat zijn verhalen.

Of het een boek in de zetel onder een warm dekentje is, een Hollywoodfilm in de bioscoop, je favoriete serie op Netflix of een verhaaltje dat je leest aan je kinderen voor het slapengaan:

Verhalen zijn dé manier om een boodschap over te brengen.

"StoryTelling is the most powerful way to put ideas into the world"

Robert McKee, professor University of Southern California


Herinner jij je nog de typische geschiedenisles van op de middelbare school?

Ik niet.

(Geschiedenis was niet m’n favoriete vak 🙄)

Weet je wat ik mij wel nog herinner van de geschiedenisles?

6 juni 1944: de landing in Normandië tijdens de tweede wereldoorlog.

Waarom?

Omdat de leerkracht wist dat er geen betere manier was om ons duidelijk te maken wat dat juist inhield, dan naar de film "Saving Private Ryan" te kijken.

De film start letterlijk op D-Day, waarin we de bewuste dag herleven door de ogen van de Amerikaanse troepen die onder zwaar geschut het strand van Omaha Beach bestormen.

En ook al zijn er voldoende documentaires die de gruwel en de terreur van dat moment misschien zelfs correcter weergeven, is er niets dat zo een indruk nalaat dan de film Saving Private Ryan.

Bekijk maar eens de Omaha Beach scene waarmee de film start:

Dat is de kracht verhalen. Dat is de power van stories.

En neen, je hoeft geen miljoenenbudget te hebben en een film te maken, je hoeft geen hollywoodschrijver te zijn, je hoeft zelfs geen copywriter, geboren entertainer of woordkunstenaar te zijn.

Iedereen kan verhalen schrijven die mensen meeslepen.

Want mensen worden aangetrokken tot verhalen. Of het nu films, series, boeken, of -jawel- Facebook of Instagramposts zijn.

Net zoals de gruwel van WOII pas écht tot mij doordrong door de film Saving Private Ryan, zijn verhalen ook de beste manier om als onderdeel van jouw marketing je kennis en inzichten over te brengen.

En dus ook om je potentiële klanten te leren waarom ze bij jou klant zouden willen worden.

  • Verpak het in een verhaal, en het wordt veel interessanter.
  • Verpak het in een verhaal, en het wordt veel aantrekkelijker.
  • Verpak het in een verhaal, en het levert meer klanten op.

Er is geen betere manier om jouw boodschap over te brengen dan dankzij verhalen

Of dat nu een boodschap is over onze geschiedenis naar tieners, over normen en waarden naar kinderen, of over wat jij aanbiedt naar jouw toekomstige klanten.

Want als ondernemer wil je dat mensen inzien dat jij ze kan helpen. Je doet dat door ze via social media te inspireren, door ze tips te geven, door ze te laten inzien dat er een beter leven mogelijk is. 

Je deelt dus stukjes van je kennis en inzichten om duidelijk maken wat jij kan betekenen voor je klanten.

En je kan dat doen als een saaie Geschiedenisleraar die de feiten op een rijtje zet...

Of je kan dat doen als die coole geschiedenisleraar die zijn studenten laat ervaren hoe het er écht aan toeging door ze onder te dompelen in een verhaal.

StoryTeaching

De combinatie van marketing in de vorm van kennis en inzichten delen (aka “teaching”) en het vertellen van verhalen (aka “stories”) noem ik StoryTeaching.

StoryTeaching is de kunst van het schrijven verhalen waarin je lezers meeneemt om ze de juiste kennis en inzichten te geven, zodat ze meer en meer verlangen krijgen om klant te worden bij jou.

Het is dé ultieme manier van kennis delen, maar dan op een manier waarop die kennis binnenkomt en effectief nieuwe inzichten bezorgt bij je toekomstige klanten.

Het is dé manier om tegelijk aan je know, like & trust te bouwen, waardoor mensen bij jou kopen, zonder dat je hoeft te gaan verkopen.

Het is dé manier om social media posts te schrijven die van begin tot einde boeien.

En jawel, het is ook dé manier om van je fans, likers of volgers klanten te maken.

Want je geeft je klanten in een aantrekkelijke vorm de nodige kennis en inzichten die nodig zijn om te beseffen dat wat jij hebt aan te bieden hetgene is dat ze nodig hebben waardoor ze kunnen inzien waarom ze klant zouden willen worden bij jou.

StoryTeaching op social media

Sociale media is dus perfect voor de StoryTeaching strategie.

Verpak je social media posts in verhalen, en ze worden zo veel boeiender.

Niet alleen komen je berichten beter binnen bij de mensen, maar doordat ze meer gelezen worden, krijg je dankzij de algoritmes ook meer bereik.

Dus meer impact bij meer mensen.

Het leuke aan de StoryTeaching strategie is dat eens je het concept kent, je het overal gaat herkennen.

Je gaat zien dat mensen en bedrijven naar wie je opkijkt deze kunst tot zich hebben gemaakt en het continu gebruiken.

En je gaat het zelf ook willen toepassen.

"Maar gaan mijn posts dan niet super lang zijn?" hoor ik je nu al vragen

Yep, soms.

En da's OK. 

Want er is niet zoiets als "te lang", enkel maar te "saai".

Net zoals je favoriete boek ook niet te lang is of het moeilijk is om nee te zeggen tegen nóg een volgende aflevering van je favoriete serie.

Het is dus een kwestie van weten hoe welk verhaal je brengt, en hoe je het brengt.

Zin om met StoryTeaching aan de slag te gaan op je social media?

Volg dan de MasterClass
"Social Media StoryTeaching"

In deze MasterClass leer ik je de strategieën en technieken om op sociale media:

  1. 1
    De verhalen te identificeren waardoor mensen klant willen worden bij jou, want ja ook jij hebt die verhalen
  2. 2
    Verhalen zo te schrijven waardoor ze van begin tot einde boeien en gelezen worden, want ja dat kan je leren

Deze strategieën en technieken zijn gebaseerd op StoryTelling technieken die in je favoriete boeken, films en series gebruikt worden om krachtige verhalen te creëeren, gecombineerd met mijn 10 jaar ervaring die ik heb als social media marketing coach, zowel voor grote bedrijven als solo-ondernemers.

Wat je leert in deze MasterClass Social Media StoryTeaching:

Deel 1: Verhalen vinden

  • Waar je al deze verhalen vandaan haalt
  • Hoe je perfect weet wanneer je welk verhaal moet bovenhalen
  • Welke verhalen interessant zijn en welke niet
  • Wanneer je een verhaal gebruikt en wanneer niet
  • Welke verhalen voor klanten zorgen

Deel 2: Verhalen schrijven

  • Hoe je een goed verhaal schrijft
  • Hoe je ervoor zorgt dat mensen niet anders kunnen dan je verhaal van begin tot einde lezen
  • Welke 3 delen elk goed verhaal heeft
  • Welke "personages" er in jouw verhaal moeten zitten
  • Hoe je een verhaal memorabel maakt
  • Hoe je ervoor zorgt dat mensen gaan uitkijken naar je volgende post

Iets voor jou?

Schrijf je dan in voor deze MasterClass Social Media StoryTeaching 

OF schrijf je in voor Spark, want deze hele MasterClass zit mee in jouw Spark abonnement.

Meer info over Spark? Scroll naar beneden.

MasterClass
Social Media StoryTeaching

€ 97 

excl. BTW

Live toegang tot de Masterclass StoryTeaching

Opname van de Masterclass

Q&A aan het einde

Meest gekozen:

Spark Maandabo

37 / maand

excl. BTW, maandelijks opzegbaar

Alles uit de
MasterClass Social Media StoryTeaching

Elke maand 30 nieuwe Sparks of Inspiration

Maandelijkse Masterclass om te blijven groeien 

Facebook Groep voor al je vragen, opmerkingen en bedenkingen

Accountability zodat je sociale media vuur blijft branden

Wekelijkse Analyse en Review van posts waardoor je steeds beter wordt

Altijd op de hoogte van nieuwe sociale media trends

Extra bonussen: zie hieronder

Spark Jaarabo

370 / jaar

excl. BTW

(2 maanden gratis!)

Alles uit het Spark Maandabonnement

(inclusief bonussen)

Enkel voor jaarabonnees:
1 op 1 coachingsessie (zie hieronder)

Betaal veilig via Mollie met jouw bank naar keuze

Ter info: Je wordt doorgestuurd naar onze "MarketingAcademieVoorCoaches.be website om je inschrijving te voltooien

Zei er iemand bonussen?

1 maand gratis SmarterQueue (twv € 18,99)

SmarterQueue (lees: 'Smarterkju') is een tool waarmee je je verschillende social media profielen kan beheren.

Het helpt je om de categorieën, de content kalender aanpak en de content-recycleer strategie gemakkelijk toe te passen en zo efficiënter je social media te beheren.

SmarterQueue kan je sowieso 14 dagen gratis testen, maar dankzij ons kan je een volledige maand deze tool testen.

Met andere woorden: dankzij deze tool bespaar je veel tijd op social media.

Deze bonus is geldig voor nieuwe Spark leden (maand- of jaarabonnement) die nog geen SmarterQueue account hebben

BONUS VOOR WIE EEN SPARK JAARABONNEMENT NEEMT:

1 op 1 coachingsessie (1u twv € 250)

Altijd al eens al je vragen willen stellen aan social media & mensgerichte marketing experts? Dan is dit your lucky day.

Want wie een Spark jaarabonnement neemt krijgt naast de 2 gratis maanden ook een persoonlijke coaching call met ons.

Tijdens deze persoonlijke coaching call kan je bij ons terecht met al je technische, inhoudelijke, strategische, mentale of zelfs existentiële vragen, blokkades of gedachten over jouw bedrijf of je marketing.

Een externe blik van een expert en iemand om open mee te praten is goud waard.

Deze bonus is enkel geldig voor wie een jaarabonnement neemt

Jouw social media inspirators:

Elke Gunst & Gerrit Vromant

Elke en Gerrit, partners in 't leven en in business startten hun carrière als ondernemers allebei als coaches. Elke als Paleo gezondheidscoach, Gerrit als Facebook Marketing Coach voor solo-ondernemers.


Samen hielpen ze al honderden ondernemers om meer klanten aan te trekken via Facebook met online programma's, lokale workshops en coachingtrajecten.


Nu willen ze jou graag helpen om dankzij sociale media je bedrijf te doen groeien, dag na dag.


Spark, dat is jouw dagelijkse bron voor sociale media inspiratie,
accountability & community

Dit krijg je bij Spark:

Elke maand 30 nieuwe Sparks of Inspiration

Spark maakt voorgoed komaf met jouw writers block.

Onze Sparks of Inspiration inspireren jou om consistent je eigen unieke posts te schrijven die klanten gaan aantrekken.

En dat steeds sneller. Hoe vaker je dit doet, hoe vlotter het gaat, hoe efficiënter je leert schrijven, zeker met behulp van onze tips erbij.

Ons streven? Dat je leert om posts te schrijven in 10 minuten of minder per dag. Of voor de planners onder ons: 1 à 2 uur per week.

Wij geven je de vonk en jij blaast er leven in.

En om de vuur analogie nog even verder door te trekken: we gaan je leren hoe je het vuur grootser maakt door hoe je je posts structureert, welke foto's je gebruikt, hoe je kan verkopen, hoe je persoonlijkheid in je posts verwerkt zonder je privacy kwijt te spelen, ...

Het vuur op je pagina blijft branden, omdat we het vanaf nu regelmatig gaan voeden met nieuwe inspirerende posts voor je fans en volgers.

En voor je het weet springt de Spark over naar naar je volgers, voelen ze zich geïnspireerd om samen met jou aan de slag te gaan en hun problemen in te ruilen voor hun dromen.

Onze Sparks of Inspiration zijn geschikt voor Facebook, Instagram en LinkedIn. Al kan je ze ook inzetten voor je blogs en nieuwsbrieven, multifunctioneel!

Klinkt goed?

Wacht, we hebben nog meer!

Maandelijkse Masterclass

Naast de Sparks of Inspiration, voorzien we ook elke maand een nieuw thema om je te helpen je sociale media vaardigheden te verbeteren en up to date te blijven met de nieuwste sociale media trends.

Dit doen we met een maandelijkse live masterclass, telkens met bijbehorende cheatsheets en/of werkboeken zodat je alles wat je leert makkelijk en vlot kan toepassen in de praktijk.

Enkele voorbeelden:

  • Je dagelijkse sociale media routine in 15-45 minuten per dag
  • Content maximaliseren: hal meer uit de content die je maakt
  • Efficient posts inplannen met een content calender
  • Storyteaching: leer boeiende verhalen schrijven
  • Instagram & Instagram Stories: hoe doe je het?
  • Sociale Media Tools voor elk budget
  • Hoe je meer volgers en klanten krijgt via Instagram
  • Hoe je start met Facebook Live, ook al durf je nu nog niet voor de camera
  • Hoe je de interactie verhoogt en een relatie opbouwt met je fans en volgers

Deze MasterClasses bieden we ook apart aan, aan 97€ per, maar voor jou zijn ze gewoon inbegrepen in je Spark lidmaatschap. 

Toegang tot de Social Media Wiki

In onze Wiki vind je het antwoord op al je praktische en technische vragen over Facebook, zoals: 

  • Hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen doorklikken op je link?
  • Hoe ontdek je nu eigenlijk hoe laat je best post op je pagina?
  • Hoe krijg je meer likes op je Facebookpagina?
  • Hoe lang is de perfecte post?
  • Hoe optimaliseer je je pagina zodat je meer bereik krijgt?
  • Wat vind het Facebook algoritme leuk en wat niet?

Toegang tot onze Spark community

Hier kan je al je vragen stellen over groeien op sociale media en je laten inspireren door andere coaches en ondernemers. Wij zijn elke werkdag (ma-vrij) aanwezig in de community om te helpen.

Wekelijkse Feedbacksessies

Elke week selecteren we een tiental posts voor een uitgebreide analyse en review. In een video bespreken we wat er goed aan is, en wat er beter had gekund. 

Zo leer je continu bij van jezelf én van de andere deelnemers, en blijf je groeien.

Accountability

Heb jij vooral moeite om consistent waardevolle content te creëren? Ook dat is voltooid verleden tijd wanneer je lid wordt van Spark.

We halen ons hele arsenaal aan tips en trucs boven om jou te helpen om consistent en in een ritme dat voor jou werkt waardevolle content te gaan maken, zodat je volgers weten dat ze op jou kunnen rekenen, zodat je momentum opbouwt en dat het steeds makkelijker wordt om meer ideale klanten aan te trekken. 


Hoe zou jouw business, jouw onderneming, jouw praktijk veranderen

als jij consistent goede, waardevolle, inspirerende posts zou schrijven?

Posts waarmee je aantal volgers toeneemt, je bereik vergroot
en die van fans klanten maken.

Welke impact zou dat hebben?

Wat onze klanten vertellen over Spark

Deze vragen kregen we van de allereerste stichtende leden voor ze lid werden:

  • Hoe vaak ga ik dan moeten posten?

Ons advies is elke dag, maar jij doet wat goed voelt voor jou. Wij helpen je een consistent social media plan op te stellen dat voor jou werkt en we geven je de inspiratie om het ook echt uit te voeren.

  • Ik ben helemaal geen vlotte schrijver, gaat dit me wel helpen?

No worries. Je leert het onderweg met behulp van onze tips. Elke dag oefenen is de allerbeste manier om ergens goed in te worden. Zo heb je tenslotte ook leren lopen, lezen en zwemmen, toch?

  • Ga ik dan niet hetzelfde posten als alle andere leden? Dat is toch net helemaal niet uniek of persoonlijk? 

De Sparks of Inspiration zijn zo gemaakt dat iedereen er een andere richting mee uitgaat, omdat iedereen uniek is. Je krijgt dus van ons de aanzet, maar jij maakt de content zelf.

Of zoals Brico zegt: "een beetje van ons, zo veel van jezelf" ;)

  • Kan je me een voorbeeld geven van zo'n Spark of Inspiration?

Absoluut. Hier zijn er drie: 

  • Ben jij impulsief of blijf je altijd net te lang twijfelen voor je een beslissing neemt? Hoe help jij jouw klanten om de beslissing te nemen om een stap vooruit te zetten?
  • Wat is jouw ochtendroutine en hoe helpt dat jou om beter je werk te doen? 
  • Waarvan was jij deze week enorm onder de indruk? Wat heb je daarvan geleerd, en wat kunnen je klanten daarvan leren? 

In Spark krijg je er bovendien voorbeeldjes bij, zodat je meteen ziet hoe je dit kan toepassen in jouw situatie en zodat je steeds sneller leert schrijven. Dus geen zorgen als je nu nog denkt, oef, ik heb geen idee hoe ik daaraan begin. We zullen je helpen :-) 

  • Gaat dit wel werken voor mijn bedrijf? 

De Sparks of Inspiration zijn zo ontworpen dat ze bij elke ondernemer passen. Ze gaan je inspireren om interessante content te creëeren, ongeacht wat je exact doet.

  • Hoe kan ik mijn abonnement opzeggen?

Spark is een maandelijks abonnement. Binnen in de ledenwebsite kan je makkelijk zelf annuleren voor de 25ste van elke maand. Daar hoef je ons zelfs niet eens voor te mailen, gewoon klikken en het is in orde!

  • Ik heb wel genoeg inspiratie. Is Spark dan wel iets voor mij?

Als je graag meer klanten wil via sociale media: ja. Inspiratie is één ding, maar weet je ook al hoe je die inspiratie kan kanaliseren tot posts die converteren, posts die klanten aantrekken, posts die klanten doen springen van enthousiasme, posts die je volgers het gevoel geven: "die begrijpt mij, die kan mij helpen"?

Dat is wat Spark jou helpt te doen: we zetten je inspiratie op een productieve en efficiënte manier in, waarbij je op strategische wijze leert hoe je jezelf kan zijn op sociale media op een manier die ook effectief klanten gaat aantrekken.

En wie weet, wie weet inspireren onze Sparks of Inspiration je op een manier die je weer even tot nadenken stemt, net zoals José:

  • Wanneer krijg ik de Sparks of Inspiration?

Elke eerste weekdag van de maand krijg je toegang tot de nieuwe Sparks of Inspiration, of als je liever elke dag een reminder krijgt om een nieuwe post te schrijven, dan kan je ze ook elke ochtend in je mailbox ontvangen.

  • Is er een gratis trial mogelijk?

Nee, maar we maakten wel een video van de ledenwebsite zodat je alvast al eens kan kijken hoe het er allemaal uitziet vanbinnen: 

  • Kunnen we Spark ook inzetten op Twitter?

Hoewel wij elkaar leerden kennen via Twitter (true story, 10 jaar geleden), kwam het ironisch genoeg niet eens bij ons op om Twitter in Spark op te nemen. We zijn Twitter erg dankbaar, want zonder Twitter hadden we allicht geen relatie, maar we zijn beiden niet meer actief op het platform. We raden onze klanten eigenlijk niet aan om tijd te investeren op Twitter, tenzij je misschien een internationaal (Engelstalig) publiek hebt, en in dat geval is Spark ook niet de plek om advies te vragen hierover. 

  • Wat als ik op vakantie ben? 

Ook als je op vakantie bent blijf je best consistent posts publiceren. Met onze tips leer je makkelijk vooruitplannen zodat jij zonder zorgen op vakantie kan, terwijl je social media blijft werken voor jou.

  • Wanneer krijg ik toegang tot Spark?

Zodra je bent ingeschreven! Je krijgt dan automatisch toegang tot de Sparks of Inspiration, de Facebook Academy en de opnames van de eerste Masterclasses en je kan meteen lid worden van onze Facebook groep.

  • Ik heb nog een andere vraag...

Stuur even je vraag op via dit formulier, en we geven je zo snel mogelijk meer duidelijkheid!