Deel 4: 
Hoe je geweldige content maakt voor je Facebookpagina

Door Gerrit Vromant, 14/01/2019


Dit is deel 4 van de reeks "Facebook Marketing in 2019".

Lees deel 1 hier: De echte reden waarom je Facebookpagina je geen klanten oplevert

Lees deel 2 hier: Hoe je je doelgroep bereikt op Facebook

En deel 3 hier: Hoe je dan wel Facebook gebruikt voor je marketing


Ok, even recappen hier...

Want als je tot hier bent geraakt heb je al zo veel nieuwe dingen geleerd dat je hoofd misschien al op ontploffen staat.

Je weet nu hoe Facebook en zijn newsfeed algoritme werkt, en je weet waarom advertenties niet per se de oplossing zijn.

Je weet nu dat we als mensen sterk ontwikkelde filters en bullshitmeters hebben, en dat de oplossing hem niet zit in reclame posten en harder pushen, maar net in het bouwen aan je know, like & trust, door een onderscheid te maken tussen branding en selling.

En je weet dat elke dag geweldige content posten de beste manier is om meer interactie, bereik, connectie en impact te krijgen, en dat de beste manier om dát te leren is door het elke dag te gaan doen.

Maar wat post je dan? Hoe maak je die geweldige content?

Toen Mark Zuckerberg begin 2018  aankondigde dat Facebook meer focus zou gaan leggen op familie en vrienden (als een écht sociaal netwerk dus, waarin mensen centraal staan, niet bedrijven) was dat het begin van een neerwaartse spiraal voor veel ondernemers.

Want meer focus op vrienden en familie wil zeggen minder op bedrijfspagina's zoals die van jou en mij.

Yep, dat lees je goed. Ook mijn bereik ging achteruit!

En dat terwijl ik al jaren als social media marketeer werk. En dat terwijl ik al honderden klanten begeleid heb om betere posts te maken, volgens de regels van het algoritme.

Ik ging er altijd van uit dat zolang ik maar genoeg informatie gaf, en ik de mensen voldoende zou bijleren, dat ze vanzelf klant zouden worden.

Dat dat door kennis te delen mijn know, like & trust zou opgebouwd worden.

En dat klopte wel… Het werkte.

Tot het niet meer werkte begin 2018.

Niet goed genoeg in elk geval. 

Die filters, bullshitmeters, het drukke leven van de mensen, …

Het zorgde er allemaal voor dat “kennis delen” niet voldoende meer was.

Dus ging ik opnieuw op zoek naar wat er WÉL werkte.

Ik begon te researchen...

Maar veel artikels, blogposts en zelfs boeken staan vol met tips... die helaas verouderd zijn en niet meer werken. Of die net zo vaag zijn dat je er eigenlijk nergens mee uit kan.

Ik begon te analyseren...

Ik ging op zoek naar wat er op mijn Facebookpagina gewerkt had, en onderzocht waarom sommige posts het wél goed en anderen het niet goed deden.

Maar ik analyseerde ook posts van andere mensen en bedrijven waarvan ik merkte dat ze het goed doen.

Ik begon te experimenteren...

Op mijn eigen Facebookpagina begon ik te experimenteren met verschillende aanpakken. Ik ging alle kanten uit: ik testte oude dingen en probeerde nieuwe dingen. ​

Met bij het ene al een beter resultaat dan het andere. 

En ik concludeerde...

Dat de posts die het goed doen allemaal één grote overkoepelde eigenschap hebben:

Ik deel nog steeds kennis, zoals vroeger, maar nu maak ik er echte verhalen van.

  • Verhalen over de dingen die ik meemaakte.
  • Verhalen over de dingen die klanten meemaakten.
  • Verhalen over de problemen die mijn klanten hebben.
  • Verhalen over de oplossingen die ervoor zijn.
  • En over de lessen die ik leerde en die mijn klanten kunnen leren.

Die verhalen zorgen voor een connectie bij mijn lezers en zorgen ervoor dat mijn know, like & trust opgebouwd wordt waardoor mensen klant WILLEN worden bij mij.

En dat is exact wat ik wil van mijn Facebookpagina! Dat de tijd die ik er in steek ook rendeert.

Het levert dus niet alleen een groter bereik (= visibiliteit) op, meer likes en kliks op je posts (= interactie), maar ook gewoon meer klanten (= omzet).

Voor mij staat het vast:

Facebook is nog steeds een geweldige manier om je potentiële klanten te bereiken. Als je weet hoe je posts maakt die je publiek WIL zien.

In november besloot ik om dit te gaan leren aan andere ondernemers, en concretiseerde ik dit idee naar een échte methode:

De combinatie van het delen van kennis via verhalen noem ik STORYTEACHING.

Wat is StoryTeaching?

Bij StoryTeaching vertel je verhalen vanuit je persoonlijke ervaring om te tonen welke problemen jij voor je klanten kan oplossen.

StoryTeaching is dé methode waarmee je:

  • 1
    Geweldige content kan maken voor al je social media kanalen, voor je website, je blog, ....
  • 2
    Zodat je connectie maakt met mensen en ze je berichten willen lezen. Je neemt ze mee in jouw wereld, zodat ze weten dat jij hen begrijpt en jij hen kan helpen.
  • 3
    Tot ze staan te springen om met jou te werken of in te gaan op je aanbod, zodat er geen concurrentie meer is in hun ogen.

Waarover post je dan?

Wel, je haalt inspiratie uit alles rondom jou:

  • Praat over de dingen die je boeien
  • Over je wat je doet
  • Wat je bezighoudt
  • Waar je aan denkt
  • Naar wie je opkijkt
  • Over de dingen die je meemaakt, geweldig en minder geweldig

Met telkens de bedenking:

  • Hoe is dit gelinkt aan een probleem dat mijn klant heeft?
  • Wat is hier interessant aan voor hem?
  • Wat kan zij uit mijn ervaring hieruit leren?
  • Hoe helpt dit hem vooruit?
  • Waarom zou zij dit moeten zien?
  • Hoe maak ik dit boeiend voor mijn klanten?

Wat dit doet?

Ten eerste toont dit dat je een MENS bent (mensen kopen van MENSEN, weet je nog?)

Ten tweede zorgt dit ervoor dat je regelmatig zichtbaar bent in de newsfeed van je publiek. Doordat je goede verhalen post word je top of mind. (dit is de KNOW)

Ten derde zorgt dit ervoor dat mensen connecten met wat je vertelt, want je vertelt over dingen die ze herkennen. Dit zorgt ervoor dat ze je leuk en sympathiek gaan vinden. Of nog beter: als iemand die hen begrijpt. (dit is de LIKE)

En als laatste toon je dat je anderen al hebt geholpen. Je bent goed in wat je doet. "Jij bent degene die MIJ ook kan helpen". (yep, daar is de TRUST)

Zo zorg je ervoor dat mensen klant WILLEN worden. Dat ze staan te springen om bij jou klant te mogen worden. Dat jij de enige optie bent. Dat er geen concurrentie is. (en tadaaaa, hier is dan de BUY).

Of zoals Esther, die met de storyteaching methode aan de slag ging het zei:

profile-pic

Klanten zeggen "ik herken mij zo in wat je vertelt"

Ik krijg berichten van mensen die zeggen "ik herken mij zo in wat je vertelt", die dan na een half uurtje intakegesprek er zelfs niet over twijfelen om te zeggen "ja ik wil vooruit met jou" en klant te worden. Da's voor mij het teken dat dit werkt.

Ik dacht dat ik het al goed deed, maar nu heb ik veel meer verschillende invalshoeken en manieren om mijn verhaal te vertellen.

En ja, het is best een tijdsinvestering, maar het brengt wel op.

Esther Simons Trainer/Coach - Say yES!

HOE PAS JE STORYTEACHING TOE?

Met de tips die je hier al gelezen hebt kan je alvast aan de slag. Maar het is vooral een kwestie van doen.

StoryTeaching draait om de juiste inhoud, met de juiste technieken toepassen en dit blijven volhouden.

Blijven oefenen, blijven verfijnen, blijven leren. Elke dag. (remember conclusie #5?) Tot je er beter in wordt.

Want de enige manier om ergens goed in te worden is door het vaak genoeg te doen.

“Repetition Creates Mastery”

Als je dat graag samen met mij doet, dan nodig ik je graag uit voor De Facebook Challenge.

Vier weken lang leer je niet alleen over het StoryTeaching concept en die technieken, maar ga je ze ook toepassen op je dagelijkse Facebookposts.

Zodat jij ervaart:

  • Hoe je jouw passie kan vertalen naar geweldige content voor je Facebookpagina.
  • Hoe je meer mensen kan bereiken en meer interactie kan krijgen op je berichten.
  • Hoe je berichten maakt die effectief bekeken en gelezen worden.
  • Hoe je Facebookposts ervoor kunnen zorgen dat mensen staan te popelen om met jou te werken.
  • Hoe je van Facebook likers ook échte fans en betalende klanten maakt.

Hoe doen we dat?

Na inschrijving voor De Facebook Challenge ontvang je:

  • Elke weekdag een mail waarin je beter kennismaakt met de aspecten van StoryTeaching en de technieken om betere posts te maken.
  • Elke mail bevat ook een opdracht voor jou om te posten op je Facebookpagina, die je inspireert om de juiste verhalen te vertellen.
  • Tijdens de coaching calls help ik je verder op weg voor al je strategische (en zelfs existentiële) vragen en leer ik je hoe je
  • ​​​​je eigen posts kan evalueren en verbeteren.
  • En in De Facebook Academy vind je alle antwoorden op je praktische en technische vragen over hoe je je Facebookpagina optimaal beheert.

Het resultaat?

  • Meer bereik van je posts op je Facebookpagina
  • Meer likes en reacties op je berichten
  • Meer likers op je pagina zelf
  • Een betere connectie met je likers
  • Meer mensen die ook effectief klant willen worden
  • Meer complimenten van mensen (betaalt je hypotheek niet, maar 't is toch leuk ;-)) 
  • Meer bezoekers op je website
  • Meer jij in je posts
  • Meer contactaanvragen, offerte-aanvragen of geboekte kennismakingsgesprekken
  • Meer verkopen (online of offline)
  • Meer klanten die in de rij staan om met jou samen te werken
  • En nog zo veel meer!

De Facebook Challenge is een online programma waarmee je zelf aan de slag gaat, en waarin ik je begeleid om continu bij te leren.

En ja, het heet “De Facebook CHALLENGE”, want het is best een uitdaging.

… Ik ga je nieuwe dingen leren, waardoor je oude dingen gaat moeten ont-leren.

… Ik ga je inspireren, zodat je geen excuses meer hebt om het niet te doen.

Maar alles komt neer op jij die hiermee aan de slag gaat.

Jij die dit gaat DOEN. Jij die beslist om geen genoegen meer te nemen met wat je nu hebt maar betere posts wil gaan maken om meer wil halen uit je Facebookpagina.

Jij die hiervoor TIJD MAAKT. Zodat de tijd die je op Facebook spendeert geen tijdverspilling is maar zich terugverdient.

Iets voor jou? Ben jij klaar om in actie te schieten?

Check dan de volgende pagina om te zien hoe je je kan inschrijven voor De Facebook Challenge.

Maar eerst...
checkpoint!

Voor ik je uitnodig voor De Facebook Challenge wil ik dat je zeker bent of dit wat voor jou is.

Want ik wil ENKEL klanten die hier het meeste uit gaan halen. Deze aanpak is NIET voor iedereen!

En het is mijn verantwoordelijkheid, als ondernemer, om jou te helpen de juiste keuze te maken.

Dus, even checken...

  • Je helpt mensen door “jezelf te verkopen”. Op een niet dirty-manier, maar als coach, als begeleider, als expert, als consultant, als consulent, als virtual assistant, als fotograaf, of als een ander beroep waarmee je mensen helpt?
  • Je hebt een ongelofelijke passie voor wat je doet, maar hebt het nog moeilijk met die overbrengen in je marketing om daar klanten uit te halen?
  • Jouw klanten zijn mensen die op Facebook zitten? (tip: 99% van de mensen zitten op Facebook)
  • Je hebt een Facebookpagina en wil die gebruiken om goeie, eerlijke marketing te doen?
  • Je weet dat Facebook een ideaal kanaal is om klanten aan te trekken die met jou willen werken, zonder dat je vieze verkoopstrucjes moet gaan bovenhalen.
  • Je wil weten hoe je die Facebookpagina dan juist moet aanpakken? Wat je dan moet posten? Hoe je geweldige content juist maakt?
  • En je bent bereid om daarmee aan de slag te gaan? Om daar iets aan te doen?

Allemaal check?

Ga dan door naar de volgende pagina.