Wat is Mensgerichte Marketing?

(Heb je Deel 1: Wat elke coach zou moeten weten over marketing in 2019 al gelezen?)

Yesss,

Dat je deze pagina leest wil veel zeggen.

Een paar dingen die meteen in mij opkomen:

  1. Je hebt ook genoeg van die bro-marketeers die je bombarderen met hun advertenties en hun pusherige once-in-a-lifeteam deals die binnen de 3 minuten vervallen.
  2. Je wil betere marketing doen, die goed voelt voor jou en voor je klanten.
  3. En je wil met Mensgerichte Marketing aan de slag.

Dat maakt ons alvast goede vrienden 🙂

Maar nu, Mensgerichte Marketing dus.

Wat is Mensgerichte Marketing?

Mensgerichte Marketing draait niet om bepaalde strategieën, tactieken of technieken veroordelen.

Het gaat om de gedachtegang die erachter zit, en om hoe je iets toepast.

Of je nu een korting aanbiedt of niet. Een wekelijkse een e-mail stuurt, of zelfs meerdere per dag. Het gaat niet om die aftel-timer op je website.

Het gaat om de intentie die er achter zit:

Is die vanuit een verlangen om mensen te  helpen? Of vanuit een verlangen om mensen te forceren om zo snel mogelijk klant te worden bij jou?

Waarmee we niet willen zeggen dat er iets mis is met geld verdienen. Of met veel geld willen verdienen. Wij verdienen ook graag geld. We houden van geld. Geld is geweldig ♥

Maar we doen dat vanuit de intentie om mensen écht te willen helpen.

Goed, voor we te ver afdwalen, terug naar Mensgerichte Marketing, en hoe jij die kan gaan toepassen in jouw praktijk.

3 eigenschappen van Mensgerichte Marketing

Mensgerichte marketing is marketing die gebaseerd is op hoe we als mens met elkaar omgaan. Het start vanuit integriteit, focust op waarde leveren en wordt versterkt door jouw unieke persoonlijkheid.

Laten we elk van deze aspecten eens van naderbij bekijken.

Start vanuit integriteit

Ik ga er vanuit dat, als je tot hier gelezen hebt, er niets mis is met jouw integriteit.

Dat koste wat kost geld verdienen op de kap van jouw klanten, ongeacht of ze wat je hebt aan te bieden nodig hebben of niet, niet jouw manier van werken is.

Maar… durf je – mét die integriteit – voluit gaan in je marketing?

Omdat je wéét dat jij mensen echt kan helpen, en het daarom ook jouw verantwoordelijkheid is dat al jouw potentiële klanten jou leren kennen?

Dus net VANUIT die integriteit écht te durven gaan staan voor wat je hebt te bieden aan deze wereld?

Omdat je de juiste mensen (zij die jouw hulp écht nodig hebben) net géén dienst bewijst als je niet alle moeite van de wereld zou gaan doen om hun vertrouwen te verdienen tot ze graag klant willen worden bij jou?

Als je marketing als slecht, pushy en salesy ziet, dan snap ik dat dat botst met je integriteit.

Maar dat hoeft dus niet.

Hou continu in gedachten, bij elke actie die je doet, of je nu een facebookpost inplant, een tekstje schrijft voor je website, een mail stuurt of een advertentie maakt, dat je dit doet ten dienset van alle mensen die je nu en in de toekomst kan gaan helpen.

Voor hen doe je het.

Dus hoe beter jouw marketing, hoe meer klanten jij kan helpen, hoe beter deze wereld, toch?

Mensgerichte Marketing start vanuit integriteit, en écht mensen willen helpen.

Niet vanuit een drang naar meer. Niet vanuit een nood om iemand te overtuigen of om je gelijk te krijgen.

Maar vanuit de integriteit dat je de wereld beter wil maken.

Geef eerst waarde

Ons hele leven zijn we opgegroeid met reclame op televisie, op de radio, in magazines,…

Koop nu. 2 voor de prijs van 1. Promo! Actie!! Wedstrijd!!! Uitroeptekens!!!!

Reclame van grote bedrijven die ons nieuwe dingen willen geloven zodat we toch maar hun producten kopen, zonder dat we het echt nodig hebben.

Maar dat is niet het soort marketing dat je als coach wil doen.

Als coach krijgen mensen enorm veel waarde bij jou. Je helpt ze echt met belangrijke dingen in hun leven, wat dat ook mag zijn. (die integriteit, remember?)

Maar dat is pas duidelijk tijdens en NA dat ze klant zijn geworden.

Marketing is dus een kwestie van duidelijk maken wat de waarde is VOOR ze klant worden.

En dat doe je door waarde te geven, nog voor iemand klant wordt.

3 Dingen zijn hier van belang:

  1. Doe het consistent: Niet zomaar 1 keer, maar creëer regelmatig waardevolle content.
  2. Doe het onvoorwaardelijk: Doe het zonder dat er voorwaarden aan vast hangen, dus onafhankelijk of iemand nu klant wordt of niet.
  3. Doe het op de juiste manier: Zodat je meer verlangen en vertrouwen creëert voor je producten of diensten

Waarmee we niet willen zeggen dat je je tijd gratis moet gaan weggeven, dat zeker niet.

Want ten eerste is jouw tijd helemaal niet onbeperkt. Je hebt maar een beperkt aantal uren in een dag dus je zet ze maar beter slim in. Als je je tijd gaat weggeven kan je niet meer écht bezig zijn met mensen helpen.

En ten tweede omdat dat gratis je tijd weggeven niet onvoorwaardelijk is.

Wat bedoel ik daarmee?

Laat ik het tonen aan de hand van een voorbeeldje:

Als je dat zou willen zou je nu naar de website van Tesla kunnen surfen en daar een gratis testrit boeken met een Tesla.

Maar dat doe je niet.

Waarom niet? Omdat je nog helemaal niet van plan bent om een auto te kopen.

En je weet: als je die testrit boekt, dan investeert een verkoper zijn tijd in jou, en dan wil hij die recupereren.

En dus gaat die verkoper jou een Tesla willen verkopen.

Die testrit met die Tesla is dus misschien wel gratis, maar helemaal niet onvoorwaardelijk.

Met andere woorden: je doet het enkel als je al 90% zeker bent dat je een Tesla gaat kopen.

Nu, je verkoopt waarschijnlijk geen Tesla’s. Dus, wat wil dat zeggen voor jou als coach?

Wel, dat een gratis kennismakings- of intakegesprek geen goed voorbeeld is van eerst waarde geven.

Ook al is dat wat ze je in vele coach opleidingen aanleren.

Waarom niet?

Omdat dat een enorme berg drempels met zich meebrengt.

Je vraagt mensen om jou te contacteren (drempel 1), ze weten dat je tijd gaat investeren (drempel 2), ze weten dat je die tijd ook gaat willen recupereren (drempel 3), dus ze weten dat ze ook een morele verplichting gaan voelen om klant te worden, zelfs als jij zegt dat zo’n gesprek vrijblijvend is (drempel 4).

Die morele verplichting, die willen mensen liever niet. Die drempels, daar willen mensen liever nog niet over.

Dus doen ze maar niets en zijn ze weer weg.

Mensen willen liever niet in “morele schuld” staan, dus doen ze maar niets en zijn ze weer weg van je website.

Net zoals mensen niet zomaar het eerste het beste veldje waar iemand om hun e-mailadres vraagt invullen. “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief” staat op zo goed als elke website, maar zo goed als niemand doet het.

Daarom is het dus belangrijk dat je eerst waarde GEEFT, vóór ze VRAAGT hun emailadres op te geven op je website, vóór je ze vraagt om op kennismakingsgesprek te komen bij jou, vóór je ze vraagt om klant te worden.

Geef dus consistent en onvoorwaardelijk waarde, op een manier waarmee je elke keer een extra stukje vertrouwen verdient en verlangen opbouwt bij je volgers, lezers en fans, tot ze graag JA zeggen wanneer er dan eindelijk een aanbod volgt om klant te worden. 


Jouw unieke persoonlijkheid

Denk eens terug aan de laatste aankoop die je deed.

Neen, niet de supermarkt. Maar de laatste keer dat je een investering deed voor jezelf of voor je bedrijf. Eentje die misschien spannend was, maar waar je écht tevreden over bent.

De kans is klein dat dat was bij iemand die je nog nooit gezien had (virtueel of in het echt).

De kans is zelfs groot dat je het gevoel had dat je die persoon kende. Ook al kende je ze niet écht persoonlijk.

Waarom is dat?

Omdat mensen die hun persoonlijkheid laten zien een band opbouwen met hun publiek.

Mensen die altijd écht zichzelf zijn, daar voelen we ons verbonden mee.

En dat is nodig om iemand klant te laten worden.

Een voorbeeld:

We begeleiden een groepje ondernemers met het ontwikkelen en verkopen van een online programma. Een coaching traject van een jaar waarbij de investering start aan 5000 euro.

Toen we bij de start van het traject aan de deelnemers vroegen waarom ze ingeschreven hadden vertelde 1 van hen dat ze een podcast aflevering met mij (Gerrit) gehoord had en dat dát de reden was waarom ze deze best wel grote investering durfde maken.

In de Werk & Leven Podcast van Anouck en Kelly werd ik een paar maanden daarvoor geïnterviewd over hoe ik een “Nieuwe Man” ben, mijn deel van het huishouden doe, en zelfs na de geboorte van ons zoontje Robbe ALLE huishoudelijke taken op mij nam zodat Elke kon focussen op Robbe.

Heeft helemaal niets met online programma’s of marketing te maken. Toch was het voor haar de beslissende factor.

Moraal van het verhaal:

Mensen kiezen voor jou omdat ze het gevoel hebben jou écht te kennen. Omdat ze weten dat je hen begrijpt. Omdat ze weten dat er een match is.

Dus wees jezelf. Toon je unieke persoonlijkheid. En own it.

Aan de slag!

Ok. En nu, vraag je je waarschijnlijk af?

Hoe doe ik dat?

We gaven je hierboven al een paar voorbeeldjes van hoe wij integriteit, waarde en persoonlijkheid in onze marketing steken, maar jij wil natuurlijk vooral weten hoe JIJ dat nu kan gaan doen.

Daarom maakten we voor jou een werkblad waar je meteen mee aan de slag kan.

In dit werkblad krijg je de enkele vragen voorgeschoteld die jou gaan helpen om Mensgerichte Marketing te gaan doen die start vanuit integriteit, die waarde biedt en die jouw unieke persoonlijkheid toont.

Je kan het werkblad hier downloaden, dan sturen we het rechtstreeks naar je mailbox op:

Gratis Werkboek: Mens​​​​​​​​gerichte Marketing in de Praktijk: zo doe je dat! (download nu)